Liten kniv till vardags

dePaul; sa:
När det gäller den senare kniven av dina två, dvs den med chisel ground så antog jag att du förstod vad jag menade med uttrycket "veritabelt stämjärn". Stämjärn = chisel.
Jo då, jag vet att chisel är stämjärn, och?

dePaul; sa:
Ok, kniven är väldigt liten, kort blad, diminutivt handtag, och dessutom om jag förstått det rätt så är bladet tillverkat i titan??
Ehh, bingo...

dePaul; sa:
Med beakttagande av alla dessa uppgifter så lutar det år att kniven är designad för självförsvar. Det är inte riktigt det som ämnet i den här tråden gäller. Läs rubriken så förstår du vad jag menar.
Det är den inte alls... Den är designad som pilspets/kniv och jag använder den dagligen att t ex skära frukt med.

Trodde i min enfald att den skulle tilltala alla UL-fantaster och storknivs-hatare på Utsidan...
 
Sir Vival; sa:
Jo då, jag vet att chisel är stämjärn, och?
Ehh, bingo...
Den är designad som pilspets/kniv och jag använder den dagligen att t ex skära frukt med.
Ursäkta, jag vet att du är en av mina bekanta på ett annat forum. Men i det här fallet kan jag inte göra annat än att konstatera att du har fått det mesta om bakfoten.

Till att börja med. Titan är inte ett ämne (ingen metall) som är varken hårt eller nötningståligt, 50 RC). I stort sett vilket stål som helst är mer nötningståligt än titan. Det betyder att vilken kniv som helst tillverkad i det enklaste stålet håller skärpa längre än din titankniv.

Eftersom tråden gäller vilken kniv som är den ultimata lilla kniven till vardags så faller din kniv på sin orimlighet med en gång. Med andra ord, en kniv som inte håller skärpa speciellt länge i vardagssituationer är inte speciellt praktisk.

Att du sedan skär din frukt med denna kniv verkar inte direkt praktiskt. En Victorinox skulle klara av jobbet mycket bättre. Visst du kan skära ditt äpple med en Gränsforsyxa också, men varför?

~Paul~
 
o herre gud!

Hur kan man fråga VARFÖR? DÄRFÖR att han vill!!! Kan vid min själ inte förstå hur man kan klanka ner på andras prylar utan att ha kännt klämmt på en. Ang att skära i ett ÄPPLE med en Ti kniv.......hur kan ni tro att det inte funkar?

Tackar för mig! Avreggar!
[Ändrat av niklassthlm 2005-06-05 kl 13:27]
 
Ulf M; sa:
Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!

*asg*
awwww är det synd om dig för att inte folk tycker likadant som dig..

när du sedan visar upp den ena kniven i handen så blev det ju faktiskt inte mindre likt.

litet och lätt att dölja..

så fortfarande är svaret ser ut som något man designat i ett fängelse..

sedan får ju du tycka något helt annat om du vill det är ju din rätt *skrattar*
 
hobbes; sa:
Ulf M; sa:
Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!

*asg*
awwww är det synd om dig för att inte folk tycker likadant som dig..

när du sedan visar upp den ena kniven i handen så blev det ju faktiskt inte mindre likt.

litet och lätt att dölja..

så fortfarande är svaret ser ut som något man designat i ett fängelse..

sedan får ju du tycka något helt annat om du vill det är ju din rätt *skrattar*

Smaken e som baken lilla vännen.
 
@ DePaul
Visst är titan en metall, om än en övergångsmetall, men ändå en metall...

"Eftersom tråden gäller vilken kniv som är den ultimata lilla kniven till vardags"
Gör den? Tråden heter "Liten kniv till vardags", var kommer ditt ultimata in i bilden?

Bra egghållning eller inte, den har hittills funkat att skära lite kartonger, skära ut notiser ur framför allt Metro och den tidigare nämnda frukten. :)
[Ändrat av Sir Vival 2005-06-05 kl 13:51]
 
niklassthlm; sa:
o herre gud!

Hur kan man fråga VARFÖR? DÄRFÖR att han vill!!! Kan vid min själ inte förstå hur man kan klanka ner på andras prylar utan att ha kännt klämmt på en. Ang att skära i ett ÄPPLE med en Ti kniv.......hur kan ni tro att det inte funkar?

Tackar för mig! Avreggar!
[Ändrat av niklassthlm 2005-06-05 kl 13:27]
Bli inte arg nu Niklas.

Den ursprungliga frågan handlar om: "Den ultimata lilla kniven till vardags". Det är ingen som klankar ner på din kompis' kniv. Tycker själv att den är otroligt läcker men inte i det här sammanhanget!

Din kompis' "titankniv" platsar helt enkelt inte, när det gäller praktiska vardagsknivar.

~Paul~
 
Sir Vival; sa:
@ DePaul
Vist är titan en metall, om än en övergångsmetall, men ändå en metall...

"Eftersom tråden gäller vilken kniv som är den ultimata lilla kniven till vardags"
Gör den? Tråden heter "Liten kniv till vardags", var kommer ditt ultimata in i bilden?

Bra egghållning eller inte, den har hittills funkat att skära lite kartonger, skära ut notiser ur framför allt Metro och den tidigare nämnda frukten. :)

[Ändrat av Sir Vival 2005-06-05 kl 13:40]
Nej, Titan är inte metall!!!!! Det enklaste sättet att testa detta är genom ett magnetprov. Titan är en legering.

När det sedan gäller rubriken: Liten kniv till vardags eller : Den ultimata lilla kniven till vardags, så sysslar du med hårklyverier.

När det sedan gäller att skära ut anonser ur en tidning eller dylika arbetsuppgifter, så kan du göra det med en smörkniv lika bra.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Sir Vival; sa:
@ DePaul
Vist är titan en metall, om än en övergångsmetall, men ändå en metall...

"Eftersom tråden gäller vilken kniv som är den ultimata lilla kniven till vardags"
Gör den? Tråden heter "Liten kniv till vardags", var kommer ditt ultimata in i bilden?

Bra egghållning eller inte, den har hittills funkat att skära lite kartonger, skära ut notiser ur framför allt Metro och den tidigare nämnda frukten. :)

[Ändrat av Sir Vival 2005-06-05 kl 13:40]
Nej, Titan är inte metall!!!!! Det enklaste sättet att testa detta är genom ett magnetprov. Titan är en legering.

När det sedan gäller rubriken: Liten kniv till vardags eller : Den ultimata lilla kniven till vardags, så sysslar du med hårklyverier.

När det sedan gäller att skära ut anonser ur en tidning eller dylika arbetsuppgifter, så kan du göra det med en smörkniv lika bra.

~Paul~
Nej Paul, Titan är inte en legering, det är ett grundämne, en så kallad övergångsmetall, så som Zink och Scandium.

För att göra Titan "härdbar" så legerar man den med annan metall och med viss inblandning av kol, så att det bildas, företrädesvis, titankarbider - föreningar som är exeptionellt hårda.




Du får gärna tala om för mig var det står "ultimat" i trådens titel eller i det första inlägget.



Om du får tolka trådens andemening som du behagar, så tar jag mig självklart den rätten också.
 
Sir Vival; sa:
PK Neelix; sa:
Har vi inte yttrandefrihet?
Jo, och tyvärr även för folk som bara tycker utan att ha varken begåvning eller kunskap.

Svar:
Jag anser att det i detta fall mer rör sig om tycke och smak. Brister i begåvningen ligger nog i så fall snarere hos andra.

PK Neelix; sa:
Jag vet att det tillverkas svindyra knivar med snörlindnindade skaft, men kan också hålla med om att den nedre ser ut som ett fängelsebygge.
Tyvärr verkar ni ha varit för nära fängelser eftersom ni kan uttala er "vad det liknar" - förhoppningsvis som personal då.
Annars gissar ni väl bara, eller?

Svar:
Jag har sett dokumentärer och nyheter på TV med bilder på beslagtagna knivar. Jag har även sett bilder i tidningar, haft besök av tullare och poliser i skolan och de har ibland haft med sig beslagtagna knivar, droger, urholkade skor, dubbelbottnade väskor och annat. Prylar som de beslagtagit i olika sammanhang. En kompis har arbetat många år som väktare och instruktör, jag har sett hans samling av beslagtagna gatustridsvapen, de flesta hembyggen. Räcker det?

PK Neelix; sa:
Smaken är olika och självklart får alla säga vad de tycker. Vill du bara ha positiv kritik bör du nog välja ett annat forum, som bara har medlemmar med samma smak som du själv.
Det kallas folkbildning... *garv*

Svar:
För barnsligt för att över huvud taget vara värt en kommentar.
 
Nej Paul, Titan är inte en legering, det är ett grundämne, en så kallad övergångsmetall, så som Zink och Scandium.

För att göra Titan "härdbar" så legerar man den med annan metall och med viss inblandning av kol, så att det bildas, företrädesvis, titankarbider - föreningar som är exeptionellt hårda.

Ja, jag är medveten om att titan är ett grundämne. Liksom kol, väte och andra. Men påängen är att man sällan använder sig av ett enda grundämne i samband med knivklingor. Undrar hur en kolkniv skulle se ut...

Men i samband med knivar så är titan en legering. Dock är din beskrivning fel när du skriver såhär:

"För att göra Titan "härdbar" så legerar man den med annan metall och med viss inblandning av kol, så att det bildas, företrädesvis, titankarbider - föreningar som är exeptionellt hårda".

Du vidhåller fortfarande att titan är en metall???

Att påstå att titan är en metall är lika fel som att påstå att vatten inte består av vätemolekyler.

Med andra ord, dina kolatomer gör inte bladet till en metall, hur du än bär dig åt.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar