Liten kniv till vardags

Vad jag menar från första början, men förklarat så att alla kanske förstår vad jag menar.

Kalle säger att kniv A har längre blad än kniv B.
Bertil säger att kalle har fel, kniv B har längre blad än kniv A

Stämmer det Bertil säger är det rätt.

MEN:
Kalle säger:
-Jag tycker att kniv B är vackrare än kniv B.
Eller:
-Jag tycker att kniv A ligger bättre i min hand än kniv B.

Och Bertil säger:
-Jag tycker att kniv B är snyggare eller jag tycker att kniv B passar min hand bättre.

Givetvis har båda rätt och ingen kan känna sig kränkt.

Men om Bertil i stället sagt:
-Du har FEL, kniv B är snyggare.
Eller:
Du har FEL, kniv B är skönare att hålla.

Då har Bertil kränkt Kalle. Bertil kan inte säga att Kalle har fel, för Kalle har bara sagt vad han själv känner.
 
dePaul; sa:
Nej Paul, Titan är inte en legering, det är ett grundämne, en så kallad övergångsmetall, så som Zink och Scandium.

För att göra Titan "härdbar" så legerar man den med annan metall och med viss inblandning av kol, så att det bildas, företrädesvis, titankarbider - föreningar som är exeptionellt hårda.

Ja, jag är medveten om att titan är ett grundämne. Liksom kol, väte och andra. Men påängen är att man sällan använder sig av ett enda grundämne i samband med knivklingor. Undrar hur en kolkniv skulle se ut...

Men i samband med knivar så är titan en legering. Dock är din beskrivning fel när du skriver såhär:

"För att göra Titan "härdbar" så legerar man den med annan metall och med viss inblandning av kol, så att det bildas, företrädesvis, titankarbider - föreningar som är exeptionellt hårda".

Du vidhåller fortfarande att titan är en metall???

Att påstå att titan är en metall är lika fel som att påstå att vatten inte består av vätemolekyler.

Med andra ord, dina kolatomer gör inte bladet till en metall, hur du än bär dig åt.

~Paul~
Visst, jag är lite slarvig med terminologin: man använder inte titan i knivar, man använder titanlegeringar.

Snacka om hårklyveri...

Och ja, titan är en metall; ditt "påvisande" att ämnet skall vara magnetiskt för att vara en metall är grovt förenklat, för att inte ret ut säga fel.

Drar du däremot en diagonal mellan grundämne nr 5 och nr 84 så har du metallena till vänster om denna diagonal (undantaget väte), inkluderat alkalimetaller, alkaliska jordartsmetaller och övergångsmetaller... Men just detta ligger troligen utanför ämnet.
 
PK Neelix; sa:
Vad jag menar från första början, men förklarat så att alla kanske förstår vad jag menar.

Kalle säger att kniv A har längre blad än kniv B.
Bertil säger att kalle har fel, kniv B har längre blad än kniv A

Stämmer det Bertil säger är det rätt.

MEN:
Kalle säger:
-Jag tycker att kniv B är vackrare än kniv B.
Eller:
-Jag tycker att kniv A ligger bättre i min hand än kniv B.

Och Bertil säger:
-Jag tycker att kniv B är snyggare eller jag tycker att kniv B passar min hand bättre.

Givetvis har båda rätt och ingen kan känna sig kränkt.

Men om Bertil i stället sagt:
-Du har FEL, kniv B är snyggare.
Eller:
Du har FEL, kniv B är skönare att hålla.

Då har Bertil kränkt Kalle. Bertil kan inte säga att Kalle har fel, för Kalle har bara sagt vad han själv känner.
Och var i detta resonemang kan man förstå att Fällknivens storsäljare WM1 hör hemma på ett fängelse?
Snälla förklara!
 
Shit, vad har jag gjort när jag startade denna tråd? Skapat ett monster, and it can't be stopped!

Nä, nu lugnar vi ner oss ett par hekto, läser tråden från start och ser om vi har något att tillägga. Annars låter vi bli.
 
Sir Vival; sa:
Och var i detta resonemang kan man förstå att Fällknivens storsäljare WM1 hör hemma på ett fängelse?
Snälla förklara!

Det jag reagerade på var att hobbes (Torbjörn Karlsson) skrev:
"Tycker nog båda dessa knivarna *känns* mer som de är gjorda i ett fängelse eller liknande anläggning."

"Den övre *känns* som ngn slipat till en sked och sedan lindat isoleringstejp runt skaftet... liten för att vara lätt att gömma undan."

"Det finns säkert ngt riktigt användningsområde för dem men den direkta *känslan jag får* på båda är att de är knivar som tillverkas i fängelser..."

Jag har merkerat med stjärnor på tre ställen. Han skriver tydligt att det är vad han känner.
DU svarar då:
"Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!"

Som sagt, han beskriver sina personliga känslor, INGEN kan kritisera honom för det. Du svarar kränkande och kallar honom slutligen för "Nöt".

Det anser jag ligger långt under sandlådenivå. Men det är som sagt min personliga åsikt.
 
Den ursprungliga frågan handlar om: "Den ultimata lilla kniven till vardags". Det är ingen som klankar ner på din kompis' kniv. Tycker själv att den är otroligt läcker men inte i det här sammanhanget!

Din kompis' "titankniv" platsar helt enkelt inte, när det gäller praktiska vardagsknivar.

~Paul~

....men om han anser att den gör det du, vem är du att dömma?
 
Ja se knivar...

Man kan väl ha åsikter om knivar och hur de ska vara för att vara praktiska, och då är det rätt viktigt att försöka tänka vad det är man ska göra rent praktiskt och vilka knivar man kan göra det med på ett så bra och enkelt sätt som möjligt.

Sen kan man ju vara fascinerad av knivar som en speciell tingest, och denna fascination kan ju bli en hobby eller i värsta fall övergå i fetischism. Utan att lägga värderingar på detta, är det ändå så att detta är två skilda sätt att betrakta kniven på, och i den här tråden var det väl inte frågan om att diskutera fascinerande knivar.

Ett bra exempel på hur man kan missförstå rubriken snyggt (men ändå vara ute och cykla), är den kompis kompis som jag fick höra om av en kompis:

Han hade beställt och nyss hämtat ut nån Gerber "combatkniv", den var väl i ursprunget ämnad att användas vid våta arbeten och främst vid de tillfällen man närmar sig sin fiende bakifrån och tyst sticker kniven i halsen.
Den här personen såg dock ett värde i kniven och hade dessutom kommit på att den fungerade utmärkt som brevkniv - i vardagen!
Jag tycker ändå inte att det var en typiskt vardagspraktisk kniv, och för den som tycker det är svårt att avgöra, kan ett tips vara att om du själv är prenumerant på t ex "Soldier of Fortune" eller de tidningar som står nära den i pressbyråns hyllor, så kan det hända att just du bör tänka efter extra noga över vad man troligen ändå menar med praktisk kniv...

Själv är jag ju lite åt Mora-hållet men tycker väl ändå att överdrivet påkostade multiverktyg och Victorinoxer är typiska redskap som kan användas till rätt mycket i vardagen (=varje dag, eller så alltså).

;) :)
 
Mezzner; sa:
Ja se knivar...
...och f�r den som tycker det �r sv�rt att avg�ra, kan ett tips vara att om du sj�lv �r prenumerant p� t ex "Soldier of Fortune" eller de tidningar som st�r n�ra den i pressbyr�ns hyllor, s� kan det h�nda att just du b�r t�nka efter extra noga �ver vad man troligen �nd� menar med praktisk kniv...

asg!

Speciellt med tanke på tråden om de riktigt stora knivarna.

F ö ser jag inget problem i att kritisera någons "personliga känsla", även om nivån på kritiken kan lämna lite i övrigt att önska. Fick vi inte kritisera "personliga känslor" så skulle man få ett lustigt debattklimat...
 
Strykarräven; sa:
Om alla bodde på landet och det var tätt mellan stugorna så vore det enkelt att låna sig en kniv när man måste vässa en penna, öppna en förpackning eller skära bröd, men det är så svårt att gå in på Claes Ohlsson och be att få låna deras verktyg! Tillgängligheten finns och finns inte, på samma gång.

Nu använder jag stiftpenna. Jag brukar inte få för mig att köpa en burk ananas och smälla i mig. Blir jag hungrig köper jag en kebab.

Peta naglarna gör jag hemma. Rakar mig gör jag hemma också.

En kapsylöppnare har jag dock hängande på nyckelknippan om man skall hiva bågra öl i en park.
 
dePaul; sa:
Kompisens skosnöre gick av. Jag drar ut snöret som sitter i nederdelen på min jacka, skär snöret till rätt längd med min kniv och ersätter det trasiga skosnöret.

Jag skulle kunna ta upp exempel på exempel där jag använder kniven till vardags. Det lustiga är att de människor som tänker som du är de som kommer springande till mig och vill låna kniven när det kniper.

~Paul~

Nu köper jag skosnören som håller. Jag kan inte minnas en enda gång då jag lånat en kniv till vardags.

Känns mer som ett skapat behov. Å en tråd som hänger från T-shirten. Nu har jag min kniv som e så bra så att jag kan kapa den. Det är ju bara att dra bort trådjäveln om det nu är ett så stort problem.

Jag har töntpolare som går omkring med lethermans dock. Inte faan att de använder dem.

Jag kommer i och för sig ihåg när jag drog ut en sticka med en swiss typ 1991 när jag var i fjällen. Ja jävlar. Jag måste nog börja bära kniv igen om det händer igen. En sticka kan ju ge inflamation så det är inte att leka med.
 
PK Neelix; sa:
Sir Vival; sa:
Och var i detta resonemang kan man förstå att Fällknivens storsäljare WM1 hör hemma på ett fängelse?
Snälla förklara!

Det jag reagerade på var att hobbes (Torbjörn Karlsson) skrev:
"Tycker nog båda dessa knivarna *känns* mer som de är gjorda i ett fängelse eller liknande anläggning."

"Den övre *känns* som ngn slipat till en sked och sedan lindat isoleringstejp runt skaftet... liten för att vara lätt att gömma undan."

"Det finns säkert ngt riktigt användningsområde för dem men den direkta *känslan jag får* på båda är att de är knivar som tillverkas i fängelser..."

Jag har merkerat med stjärnor på tre ställen. Han skriver tydligt att det är vad han känner.
DU svarar då:
"Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!"

Som sagt, han beskriver sina personliga känslor, INGEN kan kritisera honom för det. Du svarar kränkande och kallar honom slutligen för "Nöt".

Det anser jag ligger långt under sandlådenivå. Men det är som sagt min personliga åsikt.
Strax som man hänfaller åt troende/tyckande/kännande i stället för att se till faktiska förhållande, som exempel i detta fallet "tycker någon" att en av Sveriges mest sålda knivar ser ut som en slipad sked med isoleringstejp runt skaftet, så kan man lika gärna ge sig på åderlåtning som bot för svårare åkommor som man skyllt Guds vrede för och fatta viktiga beslut baserat astrologi - dvs att man har klart visat att man saknar gundläggande kunskap eller begåvning för att egentligen yttra sig.

Det är MIN personliga åsikt.
 
crazy; sa:
Nu köper jag skosnören som håller. Jag kan inte minnas en enda gång då jag lånat en kniv till vardags.
Känns mer som ett skapat behov. Å en tråd som hänger från T-shirten. Nu har jag min kniv som e så bra så att jag kan kapa den. Det är ju bara att dra bort trådjäveln om det nu är ett så stort problem.
Jag har töntpolare som går omkring med lethermans dock. Inte faan att de använder dem.
Jag kommer i och för sig ihåg när jag drog ut en sticka med en swiss typ 1991 när jag var i fjällen. Ja jävlar. Jag måste nog börja bära kniv igen om det händer igen. En sticka kan ju ge inflamation så det är inte att leka med.
Ja, om sist du använde en kniv var -91 så är du kanske inte rätt person att fråga...
Själv hade jag töntpolare på högstadiet, som gick runt med en jävla massa tejprullar och lädermän och hittade på möjliga och omöjliga McGyver-användningsområden. Idag är jag lite äldre, och har faktiskt börjat sakna en kniv i vissa situationer. Tror inte att det beror på det "tekniska imperativet" (finns det knivar så måste jag ha en och använda den), eftersom jag är uppvuxen med kniv, och aldrig använt någon dyr specialkniv. Jag kan inget om stålhärdningar etc, men nog ser jag tillfällen i min vardag när en kniv i a f inte skulle vara ivägen.
Öppna öl har jag lärt mig göra med spännena på min gamla Kånken, så ölöppnaren lämnar jag numera hemma. Kapa trådar lär man sig på Utsidan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar