Liten kniv till vardags

niklassthlm; sa:
....men om han anser att den gör det du, vem är du att dömma?
Niklas, jag dömer inte din kompis. Jag tycker också att kniven är fin.

Men Anders ville ha tips på en liten användbar vardagskniv och jag vidhåller fortfarande att din kompis' kniv inte platsar i det sammanhanget. Det är min synpunkt och inte menat som kritik.

~Paul~
 
Sir Vival; sa:
Strax som man hänfaller åt troende/tyckande/kännande i stället för att se till faktiska förhållande, som exempel i detta fallet "tycker någon" att en av Sveriges mest sålda knivar ser ut som en slipad sked med isoleringstejp runt skaftet, så kan man lika gärna ge sig på åderlåtning som bot för svårare åkommor som man skyllt Guds vrede för och fatta viktiga beslut baserat astrologi - dvs att man har klart visat att man saknar gundläggande kunskap eller begåvning för att egentligen yttra sig.

Det är MIN personliga åsikt.

En av sveriges mest sålda knivar ?
varifrån kommer de uppgifterna ?
når den ens top 50 ?

Sedan kan man ju diskutera huruvida du då som skall tillrättavisa åtminstånde mig den "otroligt mindre vetande" eller som du uttrycker det nötet i fallet, gör ett vidare bra arbete på det.
Det mesta jag sett är en massa skit som inte ens är värdigt ett svar. så hoppa ur sandlådan och höj nivån några snäpp.
 
Skulle jag skaffa en kniv så skulle det vara en riktigt liten och lätt Swiss som man kan ha i nyckelknippan. Är man till skogs så kör jag med en vanlig mora.
 
crazy; sa:
Skulle jag skaffa en kniv så skulle det vara en riktigt liten och lätt Swiss som man kan ha i nyckelknippan.
Jag har gett en sådan till min dotter. Hon är riktigt nöjd med den. Den har allt en modern tjej behöver. Framför allt en sax och nagelfil :) Den heter Classic.

~Paul~
 
epilog?

Det blev till slut en Leatherman Micra, som nu sitter på nyckelknippan. Inte lika liten som de minsta Swissarna, men i mitt tycke bra funktioner. Kniven är vass (nu iaf), och saxen är mer användbar än jag först trodde. Öppnade lite förpackningar med den idag, skruvade isär en dator med mejslarna. Saknar dock en riktig kryssmejsel, men man kan inte få allt. Får komma ihåg att lägga av den inför nästa flygresa, så ingen blir purken.

När jag känner för att lägga pengar på en riktig kniv, så blir det nog en Fällkniven WM1. Bladet och det smala skaftet (har små händer) passar mig utmärkt. Att däremot gå omkring med en dinglande runt halsen till vardags funkar inte riktigt där jag pluggar/jobbar.
 
Kom just på en sak med dessa små multiverktyg: Varför slösar tillverkaren en av "armarna" på att utrusta kniven med nagelpetare och nagelfil? Detta övergår mitt förstånd! Är det andra än kirurger och möjligen agent 007 som kan ha nytta av detta? Övriga intresserade antar jag håller sig med mer specifika verktyg för nagelvård...
 
Håller med. Hade varit bättre att utrusta den med t ex ett löstagbart diamantbryne.

~Paul~

PS Grattis till införskaffandet :)
 
Jämförelse Mora - Victorinox Nomad vardag och fritid

Tänkte väcka liv i tråden igen när nu de mer upprörda inläggen lagt sig.

En del inlägg här tidigare talar om skäregenskaper hos olika knivar utan att ta upp vad det är som skall skäras.

Det finns som bekant massor av skärbara material och oerhört många typer av knivar.

Titta t ex på köksknivar.

Alltnog tillbaka till rubriken. Morakniven är bra för att tälja i trä med och är vettig när man skall göra upp eld slöjda etc. Egenskaperna beror på bladets form med en platt ryggsida och ganska tvär vinkel på egghalvan av bladet.

Men Moran är inte idealisk för matvaror. För att filéa är ett tunnare blad betydligt effektivare. För att dela vattenmelon och annan frukt samt bröd är ett tunt blad också bättre och ibland har man behov av ett långt blad ibland av ett kort. En kniv med flera blad är inte fel för allround vardagsbruk.

Victorinox och andra liknande bladformer är inte lika bra som Moran för trä men är bättre än Moran i matlagningssammanhang.

Modellen nedan har jag inte i fickan när jag arbetar men den är utmärkt i fickan när jag är hemma, på landet eller när jag campar vandrar paddlar etc. Ligger bra i min hand när jag jobbar med den. Vore ännu mer användbar med ett låsbart krysskruvmejselhuvud och med ett litet knivblad. Men att byta ut korkskruven mot krysskruvmejsel i den positionen mitt på handtaget är mindre bra än krysskruvmejsel i änden av verktyget.

0-8353-3.jpg


Moran eller min samekniv föredrar jag om jag skall göra upp eld i öppna spisen eller en kamin.

Thure
 
Helt rätt Thure. Alla knivar är kompromisser! Så här skrev jag i en gammal knivdiskussion här på forumet 2001:

"Att en kniv är vass innebär inte automatiskt att den passar för ett specifikt arbete. Det är därför det finns köksknivar, täljknivar, överlevnadsknivar, fällknivar osv. I stort sett alla knivar kan bli vassa men för att optimalt kunna utnyttja dem till ett visst ändamål, skall de vara designade därtill.

Oftast har detta att göra med bladgeometrin (planslipning, skålslipning, chiselslipning, längden, bredden och tjockleken på bladet), greppets utformning, samt bladstålet. En kolstålskniv passar följaktligen inte så bra till att filea fisk med även om bladgeometrin är OK. En Morakniv passar pga sin bladgeometri inte till att skära ut tunna skivor ur en mjuk brödlimpa och en fällkniv med oftast kort bladlängd är i stort sett värdelös i köket (mening: som ersättning för en kockkniv). En kökskniv passar inte till att tälja med, en filékniv är inte bra till att tälja med, en täljkniv är inte anpassad till att laga mat med och en överlevnadskniv är inte bra till att filea fisk med. Allt pga designen."

~Paul~
 
lilla_my; sa:
Frågan handlade väl om småknivar, inte om multiverktyg?
Nja, ja och nej. Det finns ju på marknaden en del småknivar som ingår i ett multiverktygs utrustningslista.

Fin kniv du har dock Anna :) För en klättrare behövs inte så mycket mer!

Förresten; inte många tjejer är intresserade av knivar ...

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar