Lifta! 10 grundregler

Det finns inte så mycket trygghet,

varken innom liftning eller någon annan stans, kanske en chock för många?

kolla rapporterna om hur många som ingriper när någon blir attackerad på öppen gata.

Stor eller liten och oavsett var och viket sammanhang så kan man inte göra mycket mer än att stå på sig om det blir problem. garantier finns inte!

Under ca 10 år så har jag ett par gånger stött på folk som jag ångrat att jag klivit in i bilen hos

ok, vänligt men bestämmt så blir bilen stannad och man kliver ur.

Det lämnar ju 999 promille över av positiva erfarenheter:)

Jag skulle inte vara så för liftning och rekomendera det om jag räknade med att folk skulle bli mer skadade än någon annan stans!

/H

En skeptiker: låt om oss frälsa dig:)
Invigningsritualen kräver att du medtager 1 st tumme
samt avverkar 10 mil med detta verktyg

Haaaalelulja!

/H

Hehe...finns inte ens på kartan,liftandet alltså.

Dels är jag för gammal och har för många krossade drömmar bakom mig för att fjanta runt,dels går det ganska exakt rakt emot mitt syfte med friluftsliv som är att få en illusion av solitud och oberoende.Otvungna möten med andra må väl vara hänt,det är inte så att jag springer iväg och gömmer mig om det kommer nån.

peter

Det talas så mycket om farorna men finns det statistik som stödjer detta? Sker det verkligen överfall i förövarens bil eller är det bara en klassisk filmfara?

Det talas så mycket om farorna men finns det statistik som stödjer detta? Sker det verkligen överfall i förövarens bil eller är det bara en klassisk filmfara?

Jag har ofta frågat de som liftat och de som plockar upp, det ger inte precis statistiska grunder även om det rör sig om tusental. Políser jag liftat med har jag ochså frågat ut.

Givetvis har det varit incidenter med både liftare och de som plockat upp men det är extreemt ovanligt, och de flesta av fallen har sedan beskrivits som ren idioti då den "utsatte" varit ouppmärksam till den grad att de skulle fått problem snart, liftande eller inte.

Någon riktig handfast statistik har jag ännu inte, det kräver en hel del efterforskning.

Idag är liftandet mer ovanligt än någonsin och udda, så att en person i samband med lifta, blev utsatt 5 år sedan kommer alla ihåg att det stod något om i tidningen. och som anledning att avstå,

Att under tiden 10 000 personer eller mer liftat vs. plocka t upp och det har varit lyckat står ingenstans.

det låter annars som en bra rubrik : Säkrare att lifta än att åka buss! :)

Nej det ger inga rubriker..eller?

/H

Hej!

Vill bara ge den gode Henning mitt stöd eftersom han tycks kämpa i motvind.

Jag har liftat en del, främst i Sverige och på irland. I Sverige är det udda, på Irland som till relativt nyligen varit ett fattigt land, är det vanligt och normalt. Jag har aldrig känt mig otrygg på något sätt och har enbart positiva upplevelser (utom möjligtvis en seg väntan i regnet utan för Tipperary. Det är inte långt dit, det är långt därifrån) och kan rekommendera den nyfikne att prova. I mitt fall var det lika delar äventyrslusta och pengabrist som var motivation, eller taskiga allmänna kommunikationer.

Jag har åkte med en katolsk präst i hans risiga pick-up, en jätteskäggig biolog i hans landrover, en lycklig vinnare av en sprillans jaguar på första provturen, en dövstum, en raggare och hans två dobberman flåsandes i baksätet, ett antal långtradare, en barnfamilj som redan var 5 pers i Granadan (vi var tre) med mera. Allt är samlat i minnesbanken som roliga minnen.

Nu liftar jag inte längre, men skulle inte tveka om det föll sig så att det var bästa sättet.

Våga möt en medmänniska. Lita på varandra! (Vilka slagord va? :))

//Anders

Roligt att det finns fler som gillar bloggen och liftning:)

"Andersmossig" Det får mig att reflektera när du berättar dina historier om liftning.

För att bidra med ytterliggare en historia och tips.

Jag liftade en gång söderut, ca 7 år sedan, i full snöstorm februari: Dubbla underställ skidglasögon och hela kittet.

Det går sällan så fort att få lift, förutom i frankrike under samma omständigheter;)

Man får naturligtvis tänka efter flera gånger var man står för att inte stryka med och inte heller skapa
en trafikfara, men de 50 milen från skåne till hamburg krävde inte mer är att kliva in och ur i princip

Det är kanske något om att alla sitter i någon sorts problematik tillsammans?

Hela vägarna var kantade av bilar och lastbilar i dikena, så jag beslutade att åka med en lastbilschaför från nordnorge, de vet en hel del om att köra på is! och verkligen, Spanjorer och flera andra sydförare(inget ont om dem) sladdade omkring kors och tvärs men denne man höll sig helt klockrent på ett spår.

/H.

en till anekdot...

Jag och min familj (vi är 7 st) plockade en gång upp en liftare (en tysk sådan) på gränsen mellan Zambia och Namibia.
Sen blev han kvar "hos oss" i nästan en vecka, dygnet runt. Vi kunde ju inte bara släppa av honom var som helst när det var bara öken o ödemark....kändes nästan lite jobbigt till slut, för liftande är väl lite byggt på just kortare otvungna kontakter.
Men han verkade rätt glad åt resan, he he...

Vad är det som gör liftningen mer spännande och mer äventyrlig än att åka buss t.e.x

Varför uppstår det mer komunikation mellan obekanta under liftandet.

I Holland t.e.x finns det färdiga "hållplatser" för liftare varför har inte vi det att Hollands vägnät är mycket mer invecklat.

/H

Ingenting alls,ur ett objektivt synsätt vill säga.Det är din subjektiva uppfattning bara.

peter

Du är minsann sugen på en riktig smarrig ömsesidig smutskastning med urklippta felcitat och bullshitretorik...eller hur "Ping"

Jag däremot är intresserad av konstruktiva resonemang runt alla aspekter av liftning:)

/H

Vad är det som gör liftningen mer spännande och mer äventyrlig än att åka buss t.e.x
Ingenting alls,ur ett objektivt synsätt vill säga.Det är din subjektiva uppfattning bara.
Du är minsann sugen på en riktig smarrig ömsesidig smutskastning med urklippta felcitat och bullshitretorik...eller hur "Ping"
Jag kan verkligen inte tycka att det ping skriver på något sätt ger uttryck för önskan om smutskastning. Inte är det bullshit det han skriver heller utan kort och gott en helt korrekt insikt. DU tycker liftning är spännande och äventyrligt. Många andra tycker inte det. En del tycker det är mer spännande att åka buss. De har varken mer rätt eller fel än vad du har.

Du däremot ger intryck av att inte kunna acceptera att alla inte tycker som du och verkar även tro att om du upprepar dig tillräckligt många gånger så kommer alla så småningom att hålla med. Så fungerar det dock inte. Oftast tvärtom faktiskt.

Varför uppstår det mer komunikation mellan obekanta under liftandet.
Obekanta i samma bil pratar vanligen med varandra, oavsett om någon av dem har liftat eller ej. Det är ett lättförklarat fenomen!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg