Lifta! 10 grundregler

back to basics

När nu den mesta diskussionen om ärlighet, intellektualisering,miljöpåverkan,ja t o m om man kan diskutera liftning ö h t på utsidan eventuellt (?) är m.e.m. tagen kanske lite mer inlägg "om" liftning, snarare än"varför" liftning kan hitta fram igen.

Jag har egentligen bara liftat en enda gång värd namnet (bortsett från massor av gånger i fjärran länder men det är en annan längre historia).

Det var när jag och min fru i väldigt unga dar (hon 18 jag 22) på några timmar liftade genom 4 länder kring Bodensjön (Schweiz, Österrike, Tyskland och Liechstenstein).
Hon var ung, smal och med långt vackert hår, jag låg i buskarna och tryckte, s k "klassisk parliftning" ;)
Minns särskilt sista liften som var med en knallröd Porsche. Min fru kan bra tyska och fick sitta i fram och konversera den lokale jetsetaren (jo han var en lokalförmåga också, bodde i den lilla byn han sen släppte av oss i, Unterwasser tror jag den hette....). Och jag fick sitta i "baksätet" - i en Porsche, ja ni fattar;)

Men (ärligt) : Vi hade ingen brist på pengar, och det fanns andra bra o billiga kommunikationer i dessa välorganiserade länder, och att träffa lokala främlingar var inget vi direkt strävade efter heller (men svårt att undvika vid liftning...). Klimatfrågorna mins jag inte heller att vi funderade på inför liften (det var 1979.....)

För oss var liftningen bara något roligt, lite spännande,och fortfarande ett kul minne....gott nog.

Tummen upp!
Per D

P.S. MIn fru liftade även själv nån gång längre sträckor då hon var typ18 år. Men det känns (tyvärr ) inte som en självklarhet att önska att någon av våra 3 tonårsdöttrar ska göra detsamma, t ex lifta ut i Europa själva.
Var det bättre förr ? Eller är vi bara fega ? Inte det senare i all fall tror jag, de har sen flera år åkt själva med taxi, tuk-tuk o s v i de länder vi bott, och fortfarande bor.
/Per D
 
Det du nämner om att inte vilja släppa iväg dina döttrar själva i Europa är ett mycket vanligt synsätt
ochså frågetecknet om det inte var lättare samt säkrare förr.

Jag påstår att genom att liftarna blivit ovanligare så väcker de mer uppmärksamhet och de som faktiskt liftat eller gillar att plocka upp "främlingar" gör det nu ochså mer direkt.
det är mina erfarenheter från de sista 10 åren.

Vad gäller säkerheten för t.e.x unga damer på väg så finns det ett antal tricks som löser det.

Men ofrånkommligt är att man i större eller mindre utsträckning behöver kunna ta vara på sig själv.

Hur lär man sig att ta vara på sig själv och lita till sin bedömmning utan att utforska det?

De få incidenter som händer, och de är väldigt få! i jämförelse med mycket annat.synd är dock att de blåses upp till en regel om att det är farligt att förflytta sig på detta sätt.

/H
 
Vad gäller säkerheten för t.e.x unga damer på väg så finns det ett antal tricks som löser det.

/H

Intressant, dela gärna med dig av den kunskapen, om den fungerar vid liftande så borde den ju fungera på fredag/lördagkvällar oxå.
Du har förmodligen chans till något pris för en sådan kunskap.

Och, ja, jag har liftat massor, med 95% positiva erfarenheter. De negativa har oftast varit farliga bilister eller förare som sökt mer sällskap än just resesällskap.
Detta ligger dock en 30 år tillbaka i tiden.
 
Ok!

Som utsatt person särskilt unga damer ensamma på väg så

Kräv av dig själv och av förarna att repektera ditt mod och att du är mer utsatt. d.v.s förflytta dig bara med de som respekterar att du inte kan bli avsläppt var som helst.

samt ha en person du litar på med mobiltelefon.

1.De flesta bensinstationer har kameravervakning, och polisen samt securitas är alldrig långt borta.

2. Mobiltelefonen är utmärkt med sin kamera, fråga föraren om du får åka med samt om det går bra att ta ett foto på honnom och registreringsskylten, vill föraren inte ge en ung dam den säkerheten så är det svar på tal eller hur, varför inte? där vill du ändå inte åka med eller hur.

så ett enkelt system, ett foto eller 2 och en kort text, med reg nr och ca restid..
en liten rutin
men om du inte kan nås på nästa bensinstation eller liknande så slår personen larm
har sträckan loggad, tiden, foto etc.

Detta är en metod som är fullt rimlig att kräva som nybörjare och utsatt/orolig person

/H
 
Ok!
Som utsatt person särskilt unga damer ensamma på väg så...

Har du testat att göra det själv eller vet någon som gjort det? Bett att få ta bild på föraren och registreringsnumret, och hållit kontakt med basen?
Eftersom jag själv har liftat så brukar jag också ta upp liftare, men om någon frågar om hon kan ta bild på mig och registreringsskylten för att skicka iväg det till någon, då skulla jag nog bli lite tveksam. Och skulle man haft oturen att ha fått vänta i några timmar på skjuts, då tror jag det är lätt att man struntar i att ställa krav på föraren det första man gör.
 
Är den första frågan man måste ställa sig. Mitt svar är enkelt nej.

//J

Mitt svar är ja, eftersom liftning underlättar friluftsliv. Jag har inte liftat SÅ mycket men de få gångerna har det varit ett sätt att efter avslutad tur ta mig tillbaka till civilisationen i trakter
där det inte går bussar eller tåg (eller dessa strejkar såsom hände mig i Italien 2004).

Några gånger har det också varit ett sätt att ta sig till aktiviteterna.

Det är bra att ha idéer och få tips om hur man underlättar detta. Kan väl säga att min erfarenhet är att den som är ryggsäcksförsedd och klädd för frlliuftsliv har goda utsikter att få lift med likasinnade.

Jag har liftat mest i Spanien och Italien, en gång också i Frankrike. I Norge har jag liftat med tyskar, aldrig med norrmän vad jag kan minnas.
 
Har du testat att göra det själv eller vet någon som gjort det? Bett att få ta bild på föraren och registreringsnumret, och hållit kontakt med basen?
Eftersom jag själv har liftat så brukar jag också ta upp liftare, men om någon frågar om hon kan ta bild på mig och registreringsskylten för att skicka iväg det till någon, då skulla jag nog bli lite tveksam. Och skulle man haft oturen att ha fått vänta i några timmar på skjuts, då tror jag det är lätt att man struntar i att ställa krav på föraren det första man gör.

Jag gör inte det, Men en av dem jag rekomenderat detta har gjort det och berättade att det gick bra, givetvis blir det många begränsningar och färre som tycker det är ok, men det är genomförbart om man gärna vill. Det låter omständigare än det är, det blir en liten rutin i början
Det beror ochså på vem man är och vad man utstrålar.

några jag talat med har berättat att de skickar sms med reg nr till sin "bas" när de klivit in
då finns sista nr registrerat.

Men det underlättar givetvis inte!, Det är ett tips för den som vill börja men inte riktigt vågar

/H
 
Detta är en möjlighet att ta sig över tröskeln om det är vad som önskas.

Jag har angivit en möjlighet som är genomförbar men krångligt det håller jag med om.

Då säkerhetsaspekten runt att lifta verkar vara dominerande, så kanske, bara kanske det finns andra kreativa förslag?


/H
 
Att vara stor och stark och skäggig kanske?

Det var värst vad kontroversiellt det var att lifta. Har själv liftat en del, aldrig i anslutning till friluftsliv. Tycker väl egentligen som seobserver i frågan. Tycker inte heller att tågresor till fjällen är friluftsliv, det börjar ju när man lämnat civilisationen bakom sig. Men å andra sidan vet jag inte om jag tycker segling, dykning, löpning, multisport, fritt fall, skärmflygning etc. kan klassas som friluftsliv heller. Uppenbarligen tycker ju utsidans redaktörer det så det är väl inget att orda om.
 
Tack Gro!

Varsågoda: Om det inte pasar med omständiga fotograferingsprocesser för er som vill men tycker det är för farligt så följ Gros linje

Massor med hormoner så ni blir stora starka och framförallt skäggiga:)



/H
 
Senast ändrad:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg