Lifta! 10 grundregler

Det argumentet gäller ju t.ex. cykling också. I alla fall när det gäller riktigt långa sträckor så är det ju väldigt få som väljer att cykla. Jag skulle ändå klassa en cykelresa som ett miljövänligare färdsätt än en flygresa.

Att cyckla är givetvis mer miljövänligt än att flyga, men det ger ingen miljöpåverkan innan ett flyg har ställts in. Om vi nu bara jämför cyckling med flyg.

Nturligtvis är lifta inte bra!
Inte äventyrligt !
ökar inte chansen att träffa öppna och intressanta människor.
Givetvis kräver det inget mod av den som liftar och inte heller av den som plockar upp
Naturligtvis är det mer fri luft och liv i att flyga, åka buss och köra själv och ensam till sina destinationer.
Man utvecklas inte av det och man lär sig inget.

Man får jättebra och realistisk uppfattning av ett land eller plats när man kommer dit helorganiserat och med kreditkortet i högsta hand så att man blir serverad landets smörgåsbord. så att upplevelsen blir samma som på ett vykort.

Jag har inte sagt till någon att de ska lifta men jag rekomenderar det varmt för den som är nyfiken och gillar att lyfta på stenar och kolla vad som finns under:)

/H

bra rutet Henning

Nturligtvis är lifta inte bra!
Inte äventyrligt !
ökar inte chansen att träffa öppna och intressanta människor.
Givetvis kräver det inget mod av den som liftar och inte heller av den som plockar upp
Naturligtvis är det mer fri luft och liv i att flyga, åka buss och köra själv och ensam till sina destinationer.
Man utvecklas inte av det och man lär sig inget.

Man får jättebra och realistisk uppfattning av ett land eller plats när man kommer dit helorganiserat och med kreditkortet i högsta hand så att man blir serverad landets smörgåsbord. så att upplevelsen blir samma som på ett vykort.

Jag har inte sagt till någon att de ska lifta men jag rekomenderar det varmt för den som är nyfiken och gillar att lyfta på stenar och kolla vad som finns under:)

/H

Henning, förstår verkligen din frustration. Utsidans diskussioner är inte alltid precis bäst i klassen när det gäller förmåga att tänka "out of the box", eller att positivt försöka förstå någon som har en kanske lite annorlunda infallsvinkel. Fast det finns ju massor av bra exempel på motsatsen också, ja faktiskt är det absolut oftast inte så illa trots allt.
Fortsätt väldigt gärna att dela med dig av bra ideer, gärna även kring liftande, och så småningom brukar kverulanterna släppa taget trots allt. Och b t w hoppas du insåg att i a f mina inlägg endast var menade som stöd till dig fast med viss ironi, fick inte riktigt dit smajlisarna som menat. Kanske står du vid vägkanten nån dag med tummen upp när jag åker förbi (eh, jag menar när jag stannar till...;-)
/PD

japp, dom som åker längre än bara lokalt är ju inte lokalbefolkning utan bara ointresssanta människor på väg till avlägsna platser, kanske rentav sin egen lokala hemort.... ;)

jag förstår vad du säger men det kan vändas, dom som kör bil långt är inte lokalbefolkningen utan bara ointressanta människor på väg till avlägsna platser, rentav sin egen lokala hemort?

jag fattar inte varför man ska intellektualisera och göra liftningen till något det inte är.. varför inte vara ärlig, "jag har taskigt med reskassa, jag skiter i det och vill resa ändå, lifta är billigt och spännande. två flugor i en smäll.."

att sedan hitta andra ursäkter som miljö och närhet till lokalbefolkningen håller ju inte.. det känns som att liftarna har mer problem med liftning än icke liftarna, liftarna borrar ner hälarna i backen och går i försvarsställning direkt. alvarligt talat, man ska inte behöva sitta på loftet bara för att ekonomin inte tillåter resande, packa lätt, ta reda på riskerna och lifta dig ut på äventyr utan att ha dåligt samvete..

jag fattar inte varför man ska intellektualisera och göra liftningen till något det inte är.. varför inte vara ärlig, "jag har taskigt med reskassa, jag skiter i det och vill resa ändå, lifta är billigt och spännande. två flugor i en smäll.."

Själv har jag liftat p.g.a. taskig ekonomi, men det har också hänt att jag har valt att lifta (när jag haft det bra ekonomiskt) av de andra anledningarna som jag skrev.

Själv har jag liftat p.g.a. taskig ekonomi, men det har också hänt att jag har valt att lifta (när jag haft det bra ekonomiskt) av de andra anledningarna som jag skrev.

jag svarade på detta i dom delarna du editerade bort ur mitt inlägg.. men, vi är alla saliga i vår tro, man ska göra det som känns rätt men man måste vara beredd att bli ifrågasatt..

Det är ingen fara med min frustration, Naturligtvis är det trist med mycket negativ kritik men det har jag fått förr.

Det som däremot är difust och osorterat är:

Hur kan det vara mer rätt att diskutera flyg och olika tågsträckor än att lifta på ett uteforum?
det är ingen fråga utan svaret är givet, sedan är det ju inte heller så att det står om lifta på mer än en diskussion under ett ämne!
Om jag ser något som inte intresserar mig så lägger jag inget krut där, och gör jag det så säger jag 1 gång vad jag anser sedan släpper jag det, är inte här för att övetyga.
"Patric" har nu skrivit flera gånger om ärligt. har du läst på hemsidan?
Om något är både ekonomiskt och ekologiskt så är det värt att lyfta fram.
Hur sen lokabefolkning, lokalbefolkning har blivit ett sådant tema är en gåta.
lifta är mer ovanligt, det är automatiskt mer ovanliga människor som plockar upp
d.v.s även den ovanligare och öppnare delen av en lokalbefolkning.
Men vill man fortsätta att tro att det är precis samma urval av människor man träffar och får kontakt med hur man än reser så "fine by me".

Säkerligen var det min ordinära resform och uppenbarelse som fick Konsuln av (en av de europeiska länderna) och hans livvakt att plocka upp mig på väg till Schweiz.
Hans skulle säkert startat en djuplodad konvesation med vem som helst som skulle in och handla korv på den rastplatsen.

Eller direktören för en av de störta färgföretagen med sin farkost för en dryg miljon, som såsmåningom visade sig vilja ha personliga råd från en främling angående sitt sexualliv med sin fru.

Not biching and not moaning, läs det, diskutera det eller släpp det.

/H

Jag hade taskigt med reskassa, jag reste ändå. Det var billigt och spännade.
Jag hade kanonbra möten med folk jag annars inte träffat. Verkligen skitkul och bra! Två flugor i en smäll.
Och de andra argumenten fanns också med. Faktiskt så, för mig, i mitt huvud! Men kanske inte överst på listan. Men de fanns där. Behöver det vara just svårare än så?

För det tredje: intellektualisering är ju också kul! Åtminstone den mer "lösa samtalet", i "debatt" blir det klart svårare...

Att lifta med friluftsutrustning som mål eler som transport till aktiviteter är att göra vägen dit til en del av "äventyret" Man får se till att vara mer allert, mer kontaktglad och bjuda på sig själv

Det är mer difust när man kommer fram, men jag måste säga att efter att ha utvecklat liftandet så
är min medelhastighet riktigt bra och ligger "när tidsramen är viktig" på 70-120 km/h.

Innom ett dygn är jag i Schweiz ofta mindre, behöver jag vila så sover jag friluftstekniskt någonstans eller om man har en lift man litar på så sover jag i bilen. behöver jag vila och har "brottom" så väljer jag t.e.x en lastbil och sover.

Snabbaste lift till Schweiz är 1400 km på 13 timmar och 4 fordon.

Spanien 2-3 dagar

Ibland blir jag ombedd att köra och gör det.

/H

Evangelium

Det jag stör mig lite på är när det startas ett multum med trådar om att det här är det rätta ljuset,lite som lättpackningen.Nån självutnämd evangelist som ska frälsa världen.

Oftast blir det så att om man klämmer lite så visar det sig att de inte har ett skvatt på fötterna.Får se hur det blir...

peter

Det jag stör mig lite på är när det startas ett multum med trådar om att det här är det rätta ljuset,lite som lättpackningen.Nån självutnämd evangelist som ska frälsa världen.

Oftast blir det så att om man klämmer lite så visar det sig att de inte har ett skvatt på fötterna.Får se hur det blir...

peter

En skeptiker: låt om oss frälsa dig:)
Invigningsritualen kräver att du medtager 1 st tumme
samt avverkar 10 mil med detta verktyg

Haaaalelulja!

/H

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg