Lifta! 10 grundregler

Om man nu tycker ämnet är så fel och så ointressant, varför lägga så mycket krut på det?

Som den sistnämnda som du tar en beskyddarroll för, ok om det för den personen är att fjanta runt och kasta bort tid. etc ok, men varför komma in och bryta något konstruktivt ?

Är det så förskräckligt med en Liftartråd under 1 ämne så en del ligger sömnlösa?


Det kan knappast vara värt energin att dividera om att det finns, nu finns det!

Åter till ämnet

/H
 
...mycket krut, beskyddarroll, sömnlösa... Krydd, skulle ungdomarna ha sagt. Suck, säger jag, ska man skratta eller gråta?? Nu visar du prov på riktigt patetisk argumentation.

Ping dividerade för övrigt inte om att tråden finns. Han kom med en konstruktiv och riktig uppfattning om synen på liftning. Men enligt ditt sätt att se är det kanske fjant så fort någon inte håller med dig?
 
Om det nu framstår så negativt så ska jag göra vad jag kan för att bättra mig.

Som du kanske ochså ser om du följer tråden så kommer det stora skopor åt mitt håll och då kan man ibland skicka en tillbaka

ungefär som vi just nu.

/H
 
Jag har läst tråden och kan inte hitta en enda som kastar skopor på dig. Ok, en och annan är kanske lite spydig, och även om det inte precis är bra så är det inte så konstigt eftersom du inte en enda gång ger intrycket av att du accepterar och respekterar att många av dem som framfört sina synpunkter inte har samma uppfattning om liftning som du. I stället anklagar du dem genast för att vilja smutskasta osv. Du gör det svårt för dig.. Det är svårt att övertyga folk om man inte respekterar att de har en annan uppfattning. Det är bara det jag lite försynt påpekar, inte är det att kasta skopor inte!
 
Vore jag kille så skulle jag åtminstone prova på att lifta. Även om jag har ett rejält lager skinn på näsan så skippar jag den risken.

Men å andra sidan så har jag åkt oregistrerad taxi lite varstans i världen. Nästan som att lifta. Man kan träffa nya människor i en taxi (speciellt när man kan få in 18 pers i en toyotaminibuss årsmodell 1980...)

Om man följer tråden så kanske Hennings största "fel" är att den ligger under transportera och inte under expeditioner :)

Sist vill jag bara använda den gamla sanningen "resan kan vara en del av målet".
 
"karolina"

Det är lite vanskligt med tanke på de olika delarna i ett så blandat friluftsliv som jag utövar. Det är med tonvikt på friluftsliv så Utsidan är mest lämplig för nu.

Kan du motivera varför lifta borde gå under expeditioner?

/H
 
Tack för mailet Henning!

Riktigt bra tips på din sida, tack! spännande läsning om din resa 07 också :)

Vilka länder har du liftat i, och vilka är det lättast/bäst och lifta i tycker du?

Har du liftat med en båt någongång?
 
Hej "Dennis" !
Roligt att du gillade det skrivna, började undra om du tröttnat då inget kom i samma omgång.

Jag har liftat i största delen av väst europa samt några få öststater , och samlat en massa info om alla möjliga platser och "regler" för jorden över lag.

Båtliftat har jag inte i ordet raka mening men väl med fordon och bilfärjor,
jag kan dela med mig om olika tips från andra liftare platser farkoster etc , Om du önskar något särskilt så kan du kontakta mig direkt.

Bästa liftarländer: Det beror på vad man vill uppnå, Snabbaste och direktaste i de flesta riktningar är Tyskland,

Vill man ha spänning så "La Mancha" centralspanien där mängder av organiserad brottslighet uppehålle sig där. de har alltid varit grymmt underhållande att snacka med.
(Det kan jag nämna för det är ingen hemlighet för någon)

Vackert och Ökenlandskap "prepyrenéerna/ Portugal.

Frankrike: om man gilar att bli förvånad: då den bistraste förare som vägrar prata alls plötsligt bjuder hem dig på middag.


Sydligaste Sverige om man gillar när bilar saktar in och tittar på en som ett exotiskt djur utan avsikt att stanna.


/H
 
Senast ändrad:
Tack för infon, hör av mig om jag underar något mer specifikt..

Sydligaste Sverige om man gillar när bilar saktar in och tittar på en som ett exotiskt djur utan avsikt att stanna.
/H

Haha känner igen det lite, försökte lifta en gång med en kompis från Helsingborg till Göteborg, vi stog nog i 1h och räknade till över 200 bilar, men inte en enda stannade, men glodde desto mer gjorde dom, vissa glodde som dom aldrig hade sett en människa innan tyckte jag, och någon kanske tuta och skratta och peka.. Vi räkande bilarna för han hade nyss varit på Nya zeeland och han sa att ungefär var tionde bil stannade där.
 
OT eller Äventyr?

Livsstil och målmedvetenhet. Utsidan börjar utanför asfalten håller jag stenhårt på. Har förmånen att bo inom ett stenkast från dess slut. Därav följer i min värld att liftning är ett bohemiskt sätt att resa då man själv in råder över hastighet , väg eller ibland inte ens dagens mål!
Som ung liftade jag mycket. På den tiden fick jag lift rätt ofta och kom för det mesta ungefär däråt jag tänkt mig, även om snittfarten var sisådär... Nu hör det till saken att jag är stor, hade synlig stor ryggsäck med mig och är skäggig!
Bilister man inte vill åka med, det ha hänt mer än en gång att jag har bett att få kliva ut och fortsätta liftande för att jag kommit in hos en kuft med andra intressen än mina....Att rekommendera unga tjejer att fotografrera förare och skyltar låter i min värld en smula väl naivit och även om dessa uppgifter ligger på en HD i ett annat land, obilligt, skyddar de inte momentant på platsen.... När det gäller personligt skydd citerar jag gärna Carl Davis, han var polismästare i L.A. och gick ut, när hans kår hade ett bottenrykte, i TV och förklarade att LAPD skulle göra allt för att hjälpa sina medborgare, kurser för att överleva den första konfrontationen med beväpnade, farliga brottslinga gavs vid följande polisstationer och de som hade skulle ta med sig lämpliga skjutvapen.... Se han var en realist.
Jag har lärt mig att undvika problem, reskassa, regnplagg, vatten och lite mat, men även mänskliga. Det kostar så lite att byta trottoar för inte komma innanför vissas inre svär....
Inne i en bil är man innanför denna svär... Utanför asfalten/stenläggningen har jag ännu aldrig mött den här typen av människor.
När jag var ung liftade jag till MÖ för jag tyckte den var häfttig. Vida effektivare där var att åka långfärdstaxi med 3-8 vilka man verligen blev bekanta med under den långa färdens gång. Oftast på asfalt och med motorfordon. Lite Utsidan OT. Givetvis liftade jag som Vpl. Det gick snabbt och var effektivt. Uniform är ett bra reseplagg, liten väska ökade oxså chanserna...
När min kamrat och jag prövade på att gå mellan några oaser i öknen på gammaldags vis fick vi avfärda flera hundra som gärna ville ta upp oss.... artigheter och attityder växlar.
Jag hade en kamrat som efter sin pensionering blev världsluffare på det traditionella sättet, han tog hyra, seglade, jobbade och liftade. Han kom överallt han önskat innan han åkte hem till sverige, började knyta flugor och gå på småviltjakt igen. Han hade uppskattat sina tjugo år på luffen...Jag skulle inte gilla det livet numera...vi är olika.
En transport för mig är en planerad övning med startplats/tid-mål och måltid. Därför tycker jag att liftning inte passar in på Transportera men väl på Äventyr då man inte råder över kontrollfunktionerna. Med 4 komplediga dagar kanske man vill ha kontroll.. Med familj är kanske inte liftning det optimala resesättet...Men för den som har tid och lust kan det säkert vara fantastiskt.
Som alla andra ismer, försök inte frälsa alla och skynda långsamt.... Min dotter föredrar tåg och långfärdstaxi....Hon har prövat på liftning med en vänninna och de bestämde sig aldrig mer...
Kanske skulle du acceptera andras åsikter oxså...Men själv får du trasportera dig och ha dina äventyr i lugn och ro....tror det blir bäst så, flest nöjda s a s.
//J
 
Senast ändrad:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg