OT eller Äventyr?
Livsstil och målmedvetenhet. Utsidan börjar utanför asfalten håller jag stenhårt på. Har förmånen att bo inom ett stenkast från dess slut. Därav följer i min värld att liftning är ett bohemiskt sätt att resa då man själv in råder över hastighet , väg eller ibland inte ens dagens mål!
Som ung liftade jag mycket. På den tiden fick jag lift rätt ofta och kom för det mesta ungefär däråt jag tänkt mig, även om snittfarten var sisådär... Nu hör det till saken att jag är stor, hade synlig stor ryggsäck med mig och är skäggig!
Bilister man inte vill åka med, det ha hänt mer än en gång att jag har bett att få kliva ut och fortsätta liftande för att jag kommit in hos en kuft med andra intressen än mina....Att rekommendera unga tjejer att fotografrera förare och skyltar låter i min värld en smula väl naivit och även om dessa uppgifter ligger på en HD i ett annat land, obilligt, skyddar de inte momentant på platsen.... När det gäller personligt skydd citerar jag gärna Carl Davis, han var polismästare i L.A. och gick ut, när hans kår hade ett bottenrykte, i TV och förklarade att LAPD skulle göra allt för att hjälpa sina medborgare, kurser för att överleva den första konfrontationen med beväpnade, farliga brottslinga gavs vid följande polisstationer och de som hade skulle ta med sig lämpliga skjutvapen.... Se han var en realist.
Jag har lärt mig att undvika problem, reskassa, regnplagg, vatten och lite mat, men även mänskliga. Det kostar så lite att byta trottoar för inte komma innanför vissas inre svär....
Inne i en bil är man innanför denna svär... Utanför asfalten/stenläggningen har jag ännu aldrig mött den här typen av människor.
När jag var ung liftade jag till MÖ för jag tyckte den var häfttig. Vida effektivare där var att åka långfärdstaxi med 3-8 vilka man verligen blev bekanta med under den långa färdens gång. Oftast på asfalt och med motorfordon. Lite Utsidan OT. Givetvis liftade jag som Vpl. Det gick snabbt och var effektivt. Uniform är ett bra reseplagg, liten väska ökade oxså chanserna...
När min kamrat och jag prövade på att gå mellan några oaser i öknen på gammaldags vis fick vi avfärda flera hundra som gärna ville ta upp oss.... artigheter och attityder växlar.
Jag hade en kamrat som efter sin pensionering blev världsluffare på det traditionella sättet, han tog hyra, seglade, jobbade och liftade. Han kom överallt han önskat innan han åkte hem till sverige, började knyta flugor och gå på småviltjakt igen. Han hade uppskattat sina tjugo år på luffen...Jag skulle inte gilla det livet numera...vi är olika.
En transport för mig är en planerad övning med startplats/tid-mål och måltid. Därför tycker jag att liftning inte passar in på Transportera men väl på Äventyr då man inte råder över kontrollfunktionerna. Med 4 komplediga dagar kanske man vill ha kontroll.. Med familj är kanske inte liftning det optimala resesättet...Men för den som har tid och lust kan det säkert vara fantastiskt.
Som alla andra ismer, försök inte frälsa alla och skynda långsamt.... Min dotter föredrar tåg och långfärdstaxi....Hon har prövat på liftning med en vänninna och de bestämde sig aldrig mer...
Kanske skulle du acceptera andras åsikter oxså...Men själv får du trasportera dig och ha dina äventyr i lugn och ro....tror det blir bäst så, flest nöjda s a s.
//J