Lifta! 10 grundregler

Varför är det miljövänligare att åka tåg än att flyga?

För att flyget släpper ut mycket mer koldioxid?

Det finns många positiva aspekter med att lifta, men så länge det inte sker i så stor skala att t. ex. bussavgångar ställs in, så kan man inte tala om miljövinster. Tvärtom så blir det ju faktiskt en liten negativ miljöpåverkan som jag skrev förut. Det sämsta med liftning är att man ibland kan bli stående länge vid högt trafikerade vägar och andas in säkert både det ena och det andra som inte är så hälsosamt.

Stannar man hemma blir det en miljövinst.
Åker man med något som ändå skulle ha åkt, är det ingen skillnad.

det här är samma argument buddisterna använder för att få äta kött, dom får inte döda själv men om någon annan gör det så är det inget problem.. vill man använda miljöargumenten så bör man lifta med fordon som använder miljövänliga bränsle alternativ.

det här är samma argument buddisterna använder för att få äta kött, dom får inte döda själv men om någon annan gör det så är det inget problem.. vill man använda miljöargumenten så bör man lifta med fordon som använder miljövänliga bränsle alternativ.

Såg ett program på Discovery där en representant för Ford hävdade att en Ford Excursion med 8 personer i är mer miljövänlig än en Toyota Prius med en person i... följer man det resonemanget så borde man ju lifta med den skitigaste bilen så att miljöbelastningen fördelas på fler personer... ;)

/M

För att flyget släpper ut mycket mer koldioxid?

Det finns många positiva aspekter med att lifta, men så länge det inte sker i så stor skala att t. ex. bussavgångar ställs in, så kan man inte tala om miljövinster. Tvärtom så blir det ju faktiskt en liten negativ miljöpåverkan som jag skrev förut. Det sämsta med liftning är att man ibland kan bli stående länge vid högt trafikerade vägar och andas in säkert både det ena och det andra som inte är så hälsosamt.

Att vara vid stora eller små vägar är inte hälsosamt, men det är ju inte poängen.
Det är inte mer eller mindre hälsosamt att lifta jämfört med att sträcka på benen vid en rastplats vänta på bussen vid vägen eller i stan.
Det är svårt att tro på att hälsoaspekten är vesäntlig i sammanhanget.

Det finns många fler intressanta delar av att lifta än miljöaspekten som verkar blivit central.
Lifta är om något i miljösammanhang, så positiv på miljöaspekten

Varför är lifta så kontroversiellt? många blir faktiskt väldigt glada när de plockar upp liftare
det är mer liv i det, och äventyrligt, sammtidigt som det är ett utbyte, hur många liftar sammanhang leder till djupare kommunikation jämfört med en bussresa där man på något vis köppt sin privata svär och kan sitta där utan kontakt är det possitivt?

/H

Varför är lifta så kontroversiellt? många blir faktiskt väldigt glada när de plockar upp liftare
det är mer liv i det, och äventyrligt, sammtidigt som det är ett utbyte, hur många liftar sammanhang leder till djupare kommunikation jämfört med en bussresa där man på något vis köppt sin privata svär och kan sitta där utan kontakt är det possitivt?

/H

Nja,utsidan är ett friluftsforum,inte ett luffarforum.Skulle jag skriva att negrer suger svettpung på ett WeLoveAfrika-forum så skulle det säkert ses som 'kontroversiellt'.Skillnaden är 'vi' vill ha flera dagars vandring på plats,inte åka nånstans för att tvingas vända för att dagarna är slut.Har man jobb och familj att sköta vill man få ut så mycket som möjligt av de få dagar som man kan sno åt sig,och är det fjällvandring eller skogsturer med eller utan familj så känns asfalt fel.

peter

Varför är lifta så kontroversiellt?
/H

Det är det inte... Utsidan hette kverulant.nu förut men bytte inriktning för att ha mer att träta om. Fråga bara lättpackarna, tungpackarna, jägarna, stenringseldare, spritkökssläpare... Det drabbar nästan alla som har mage att starta en tråd. Eller skriva i en.
Don´t get mad...get even.

Senast ändrad:
jag gillar inte när man inte är ärlig, när man försöker klä ett en företeelse i något det inte är.. man liftar inte för att man är miljövänlig utan för att man inte har medel att transportera sig på annat sätt.. rätt eller fel att lifta, jag lägger inga värdering ar i det..

Du läser precis just nu en tråd om att lifta i ett forum som heter:
"Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan"

Det är väl, som redan framgått med stor tydlighet av en del inlägg, alldeles uppenbart att "lifta" inte kan rymmas i en tråd med ett så oerhört snävt avgränsat innehåll, någon borde göra något.....nu.

/Per D

jag gillar inte när man inte är ärlig, när man försöker klä ett en företeelse i något det inte är.. man liftar inte för att man är miljövänlig utan för att man inte har medel att transportera sig på annat sätt.. rätt eller fel att lifta, jag lägger inga värdering ar i det..

Det finns ett par positiva aspekter till av liftande - utöver pengarna - som kan väga tungt när man överväger liftning.
Det hela blir till en resa, äventyr, istället för bara en transport.
Möjligheten att träffa nya intressanta människor (låter som en plattityd, men i alla fall). Bra sätt att komma i kontakt med lokalbefolkningen.

Och liftning behöver inte ta längre tid än att åka med tåg eller buss. Men den kan göra det.

Man liftar inte för att vara ekologiskt..sant! men är värt att lyfta fram som ytterliggare en nledning att fortsätta eller börja.

Om man sitter mitt i en situation där varje minut räknas även semestern så..Jag tror inte det står att det någonstans att det är riktat till barnfamiljer med 4 dagar semester som skall vara på plats 8:00 på måndag morgon..!?

Men för den äventyrlige som kan sortera sina resurser så:
Allt kostar: antingen pengar, tid eller något, alltså en uppoffring, hur man väljer att prioritera i sitt liv är upp till var och en..eller hur.

ont om tid och gott om pengar=flyg, hyr en helikopter,

Om man väljer att ha mindre pengar men gott om tid: var kreativ, lifta cykla, gå,

Om man har 3 000 för en semester eller resa , vad kan man genomföra för 3000kr om man liftar och har tid?

/H

/H

Det finns många positiva aspekter med att lifta, men så länge det inte sker i så stor skala att t. ex. bussavgångar ställs in, så kan man inte tala om miljövinster.

Det argumentet gäller ju t.ex. cykling också. I alla fall när det gäller riktigt långa sträckor så är det ju väldigt få som väljer att cykla. Jag skulle ändå klassa en cykelresa som ett miljövänligare färdsätt än en flygresa.

Det finns ett par positiva aspekter till av liftande - utöver pengarna - som kan väga tungt när man överväger liftning.
Det hela blir till en resa, äventyr, istället för bara en transport.
Möjligheten att träffa nya intressanta människor (låter som en plattityd, men i alla fall). Bra sätt att komma i kontakt med lokalbefolkningen.

Och liftning behöver inte ta längre tid än att åka med tåg eller buss. Men den kan göra det.

dom brukar väl åka lokalt oxå, lokalbefolkningen alltså..

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg