Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till. Oberoende av om man har en invänjningsfas eller inte. Vid en dags marathonvandring som du gjorde kan jag mycket väl tänka mig fungera utan mycket kolhydrat då intensiteten sannolikt är låg och det bara sträcker sig över en dag. Lägg på en tung ryggsäck på det så borde intensiteten öka..... Om du sen ska vandra på hög höjd så är syretillgången också sämre med höjden och det borde logiskt bli svårare att bränna fett som kräver mer syre att förbrännas än kolhydrat. Jag kan inte riktigt förstå grunden till varför man rekommenderar en sådan kost i vandringssammanhang? Självklart kan man göra mat mer vikteffektiv med hög fetthalt samt låg halt kostfiber och vatten, men det kan också finnas en gräns, som kanske är individuell
"Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till."
Jo så säger den gamla skolan men det finns någon studie som inte ser någon större skillnad. Som sagt vid riktigt hård tävling så kanske det är bra med mer kolhydrater men det är inte utrett, för alla oss andra så funkar lågkolhydratkost mkt bra. En stor fördel när man är ute är att man inte får lågt blodsocker och blir seg och tillochmed darrig i kritiska situationer. Skulle man tex inte kunna laga lunch pga storm så är det inga problem med lågkolhydratkost men många inklusive mig själv hade blivit väldigt klen och inte klartänkt i en sådan situation på pasta-drift. Lågt blodsocker någon?
Jag skulle tro att min marathonpromenad (43km) på 7 h var i högre tempo än 95% av andra skogs/fjällvandrare, fortfarande relativt lågintensivt men ändå.
Jag har testat kolhydrater innan löpturer för jag har också trott att jag skulle springa snabbare/ha lägre puls. Jag loggar alla löpturer med gps och pulsklocka men jag har inte kunnat se någon skillnad(Jag vet att det inte gör det vetenskapligt bevisat men jag berättar bara om mina egna erfarenheter). Dock kan jag erkänna att jag inför tävlingar har ätit lite extra kolhydrater för att vara på den säkra sidan, proffsen gör ju så fast det har inte gjort mig till proffs
Det går inte komma ifrån att runekakor är skräpmat (sirap, socker, havregryn och grädde det sistnämnda är inte skräp). Vill man äta skräpmat så får man göra det men återigen läs på vad sådan mat gör med oss. Läs tex Weston Price,s studier på folk precis i övergången till socker/vitt mjöl samhället. Weston såg för övrigt att man åt väldigt olika %-andelar makronutrienter men alla folkslag åt mättat fett och protein om de kom åt det. I övrigt så förespråkade han inte LCHF så det är riktigt intressant att läsa även om man är rädd för LCHF.