lättast möjliga mat

Paleo innehåller kolhydrater

"Det har inte riktigt med saken att göra, det handlar om hur man kör i förhållande till sin egen kapacitet samt hur långa träningspassen är."

På din nivå kanske men på de flestas nivå här på utsidan gäller det sannolikt.

"Jag har testat en rad olika varianter under flera års tid men som de flesta andra som äter paleo eller LCHF så kommer man till en gräns efter 1,5-2,5 timmars aktivitet då man tappar orken och måste äta kolhydrater. Det går helt enkelt inte tillräckligt snabbt att få ut energi till kroppen mha proteiner och fett om man håller igång en hel dag."

Vilken nivå ligger du på när du får detta fenomen? % av maxpuls? Hur mkt kolhydrater behöver du för att inte tappa orken? Kanske finns det en fördel i vissa idrotter att träna fettförbränningen vid träning för att sedan utnyttja båda systemen vid tävling. Ingen som vet säkert men båda metoderna verkar fungera bra, vad som är optimalt ur tävlingssynpunkt återstår att se och är sannolikt grenspecifikt.

"Snittar för övrigt över 10 träningspass i veckan så jag anser väl mig tillhöra den mer aktiva skaran bland oss frilufsare."

Då kan du förmodligen räcka upp handen på min fråga :)

Paleo innehåller absolut kolhydrater men tydligen inte tillräckligt för att tillfredsställa mitt behov på längre turer.

Kan ju också lägga till att jag har provat lågkolhydratkost på turer som pågått i både en och två veckor. Med daglig aktivitet på 6-12 timmar har utgången varit densamma varje gång. En tilltagande seghet ju längre dagen lider samt ett enormt sockersug (vilket jag aldrig någonsin känner till vardags). Sockersuget har inte bara ökat under dagen utan även från dag till dag...

Dessutom har jag rasat i vikt såpass mycket att mina vänner påpekat det när jag kommit hem, till och med efter så kort tid som en vecka. Mycket av vikten jag tappar då är muskelmassa och det har ibland tagit månader att komma ikapp rent styrkemässigt. Om man ser på det dagliga energiintaget har det varierat mellan 4000-6000 kcal. Ett stort problem med matintaget har dock varit att man bara känt sockersug och inte alls varit sugen på den medhavda kolhydratfattiga maten.

Detta är mina egna erfarenheter och det kan mycket väl bero på vilken kroppstyp man har (spekulationer). Jag har själv hög ämnesomsättning och får kämpa ganska hårt för att hålla min kroppsvikt och styrka på den nivå jag trivs bäst med.

EDIT: Numer när jag är ute äter jag 2-3 huvudmål mat per dag och fyller på när jag känner att det behövs. Huvudmålen är rika på fett & proteiner och påfyllnadsmålen är allt möjligt som innehåller kolhydrater (torkad frukt, diverse bars etc). Det fungerar bra och variationen gör att man inte tröttnar vilket jag tycker är viktigt.

Senast ändrad:
Ja men det är ju självklart att man ska lita mer på självutnämnda experter än etablerade forskare. Det är ju uppenbart att i stort sett alla forskare i hela världen hellre prioriterar att upprätthålla gamla kunskaper än att släppa fram forskningsresultat som visar att gamla sanningar inte längre gäller?

Som jag skrev i nån annan liknande diskussioner: Det är lite fascinerande att alla de som förordar alternativa dieter tjänar pengar på att hålla föredrag om dem och skriva böcker... Hade jag upptäckt nåt som var revolutionerande för mänskligheten så hade jag nog försökt se till att det fick så stor spridning som möjligt, fri information helt enkelt.

Vilka litade du på när jorden var platt? Experterna eller?

Ja men det är ju självklart att man ska lita mer på självutnämnda experter än etablerade forskare. Det är ju uppenbart att i stort sett alla forskare i hela världen hellre prioriterar att upprätthålla gamla kunskaper än att släppa fram forskningsresultat som visar att gamla sanningar inte längre gäller?

Som jag skrev i nån annan liknande diskussioner: Det är lite fascinerande att alla de som förordar alternativa dieter tjänar pengar på att hålla föredrag om dem och skriva böcker... Hade jag upptäckt nåt som var revolutionerande för mänskligheten så hade jag nog försökt se till att det fick så stor spridning som möjligt, fri information helt enkelt.

Den "gamla sanningen" är bara från -60-70 talet när en forskare kom på hypotesen att mättat fett är farligt. hypotesen har aldrig blivit bevisad men ändå följer säkert 99% av läkare och forskare hypotesen. Läs gärna på så lär du dig någoting idag också. Jag har läst på och lyssnat på förespråkare från båda sidor.

Som sagt är det fler och fler forskare och läkare som inser hur det ligger till men naturligtvis tar det lång tid och man får svälja mkt stolthet för att ändra sig. Jag har också trott som du men efter att ha läst på så har jag gjort mina val. Alla borde läsa på för att kunna göra medvetna val.

I den senaste TV-debatten hävdade "erkända" forskare att det fanns rapporter som bevisade något när de sedan utanför sändningstid efterfrågades fanns de inte längre. Denna professor förlitar sig på sådana som du som lyssnar blint på vedertagna forskare och lyckas väldigt väl med detta vilket man tydligt ser i vår debatt. Gör er själv en tjänst och läs kostdoktorns matrevolutionen sen kan vi diskutera vad som är rätt och fel i den men då har du iallafall skaffat dig en (liten) bas att stå på. Det vettigaste du kan läsa på motståndarsidan är nog träningslara.se

Lycka till!

Paleo innehåller absolut kolhydrater men tydligen inte tillräckligt för att tillfredsställa mitt behov på längre turer.

Kan ju också lägga till att jag har provat lågkolhydratkost på turer som pågått i både en och två veckor. Med daglig aktivitet på 6-12 timmar har utgången varit densamma varje gång. En tilltagande seghet ju längre dagen lider samt ett enormt sockersug (vilket jag aldrig någonsin känner till vardags). Sockersuget har inte bara ökat under dagen utan även från dag till dag...

Dessutom har jag rasat i vikt såpass mycket att mina vänner påpekat det när jag kommit hem, till och med efter så kort tid som en vecka. Mycket av vikten jag tappar då är muskelmassa och det har ibland tagit månader att komma ikapp rent styrkemässigt. Om man ser på det dagliga energiintaget har det varierat mellan 4000-6000 kcal. Ett stort problem med matintaget har dock varit att man bara känt sockersug och inte alls varit sugen på den medhavda kolhydratfattiga maten.

Detta är mina egna erfarenheter och det kan mycket väl bero på vilken kroppstyp man har (spekulationer). Jag har själv hög ämnesomsättning och får kämpa ganska hårt för att hålla min kroppsvikt och styrka på den nivå jag trivs bäst med.

EDIT: Numer när jag är ute äter jag 2-3 huvudmål mat per dag och fyller på när jag känner att det behövs. Huvudmålen är rika på fett & proteiner och påfyllnadsmålen är allt möjligt som innehåller kolhydrater (torkad frukt, diverse bars etc). Det fungerar bra och variationen gör att man inte tröttnar vilket jag tycker är viktigt.

Intressant! Mitt sockersug blir mindre ju färre kolhydrater jag äter och jag kände mig stark genom hela marathonvandringen. Jag ska snart ut på en 12-dagars tur, det skulle vara intressant att helt gå på pemmican men lokala maträtter är en del av nöjet när jag reser, dock hoppas jag på mkt fårost, oliver, olivolja och grönsaker men jag gissar att det kommer vara mkt socker i kaffet, bröd och vitt ris. Förhoppningsvis har de inte ersatt olivoljan med "nyttigt" härdat fett i form av margarin.

Sent svar! Pemmican är överlägset bästa, lättaste, mest välbeprövade (indianer), inget kök eller eld behövs (objektivt) gott (subjektivt). Dessutom slipper du blodsockerdippar som snabba kolhydrater ger upphov till. Nackdelar är att det inte går att köpa färdigt i Sverige så du får själv torka kött och utvinna talg (skirat smör/ghee går också bra)

För att förekomma folk med låg kunskapsnivå på området: Hjärnan behöver 0 (noll) kolhydrater däremot behöver hjärnan ett stabilt blodsocker vilket kroppen skapar mha protein och fett om man har ätit få kolhydrater under ca 1 vecka (sveriges minnesmästare äter tex en kost med få kolhydater när han tävlar). Man behöver inte heller en massa kolhydrater för att prestera fysiskt, exempel triatlet Jonas Colting och Björn Ferry, skidskytte och de flesta Indianerna förr i tiden. Om du känner att du trots allt behöver socker så kan du tillsätta torkade bär eller russin men kalorier/vikt minskar.

Om du inte vill gå hela vägen men vill förstärka frystorkat så är det klart bättre att tillsätta ghee eller olja än att lägga till skräpmat som pasta. (I min bok definieras hårt processat vitt vetemjöl=pasta som skräpmat) Ursäkta om jag har trampat på någons världsbild med ovanstående.

Mvh

T

En marathonvandring på en dag låter spännande, jag skulle gärna vilja se ungefär hur din kost sett ut dagarna innan och under vandringen. Det är ganska stor skillnad beroende på om kolhydratsintaget varit på 0 eller 100g? Har du erfarenhet av aktiviteter som sträcker sig under flera dagar på 0kolhydratskost som rbara pemmican? Jag har inte sett några studier på områden, och att colting heller inte är representativ i sammanhanget då han verkar äta en hel del kolhydrater även under träningsperioder. Tyvärr har jag ej sett någon kostdagbok för ferry.

Jag brukar själv sträva efter högfettskost på längre vandringar >2v för att vara vikteffektiv. Dock har jag personligen en gräns, upplevt att jag blir seg och inte orkar om jag äter för mycket fett och för lite kolhydrater. Och då pratar jag om en kost där jag fått i mig cirka 300g kolhydrat per dag (cirka 25 energiprocent av totala kcal-intaget) och haft energiförbrukning på 6-6500kcal/dygn i 2-3 veckors tid (alltså ett otroligt högt PAL-värde). Jag uppelver att den kosten haft alldeles för mkt fett och för lite kolhydrat för att jag skulle orka med dagarna på ett bra sätt, och det är en kost som är väldigt långt ifrån LCHF som du talar om. Nu är ju detta bara min egen erfarenhet och den gäller sannolikt inte andra. I sammanhang där jag inte behöver bära lika mycket mat och prestera mer som t.ex. långa klättringsdagar brukar jag äta en hel del kolhydrater..

En marathonvandring på en dag låter spännande, jag skulle gärna vilja se ungefär hur din kost sett ut dagarna innan och under vandringen. Det är ganska stor skillnad beroende på om kolhydratsintaget varit på 0 eller 100g? Har du erfarenhet av aktiviteter som sträcker sig under flera dagar på 0kolhydratskost som rbara pemmican? Jag har inte sett några studier på områden, och att colting heller inte är representativ i sammanhanget då han verkar äta en hel del kolhydrater även under träningsperioder. Tyvärr har jag ej sett någon kostdagbok för ferry.

Jag brukar själv sträva efter högfettskost på längre vandringar >2v för att vara vikteffektiv. Dock har jag personligen en gräns, upplevt att jag blir seg och inte orkar om jag äter för mycket fett och för lite kolhydrater. Och då pratar jag om en kost där jag fått i mig cirka 300g kolhydrat per dag (cirka 25 energiprocent av totala kcal-intaget) och haft energiförbrukning på 6-6500kcal/dygn i 2-3 veckors tid (alltså ett otroligt högt PAL-värde). Jag uppelver att den kosten haft alldeles för mkt fett och för lite kolhydrat för att jag skulle orka med dagarna på ett bra sätt, och det är en kost som är väldigt långt ifrån LCHF som du talar om. Nu är ju detta bara min egen erfarenhet och den gäller sannolikt inte andra. I sammanhang där jag inte behöver bära lika mycket mat och prestera mer som t.ex. långa klättringsdagar brukar jag äta en hel del kolhydrater..

Är du inte van vid att äta lite kolhydrater så är det ingen tvekan att du känner dig seg, dock är ju 300 gram inte särskilt lite kolhydrater. En förutsättning för att det ska fungerar bra är att man vant kroppen vid lågt kolhydratintag i minst någon vecka innan. Vissa säger att det tar längre tid och andra tycker det går snabbare att vänja sig.

Just under vandringsdagen gjorde jag en grej av att inte äta några kolhydrater alls eller för att vara korrekt endast det som fanns i pemmicanen (som var gjord utan torkade bär) dvs väldigt få gram. Dagarna innan kommer jag inte ihåg exakt vad jag åt men ungefär som vanligt, skulle gissa på max 50gr kolhydrater/dygn. Min gissning är att man kan prestera väldigt bra med lågt kolhydratintag under mkt lång tid om man däremot ska pressa väldigt hårt så är säkert kolhydrater ett bra tillägg. Exakt vilken nivå som är bäst är det som sagt ingen som vet. Dessutom uttrycker de flesta sig lite felaktigt, de säger att de inte äter kolhydrater alls vilket är ganska svårt, idag bestod lunchen tex av broccoli med smält smör, och en röra av fetaost, rostade valnötter, spenat, lök och sås på rostad paprika. Enligt många professorer och läkare en livsfarlig anrättning som kommer ge mig hjärtinfarkt, trög hjärna och näringsbrist. Speciellt jämfört med kollegans fettsnåla kotlett med fettsnål potatissallad. :)

Är du inte van vid att äta lite kolhydrater så är det ingen tvekan att du känner dig seg, dock är ju 300 gram inte särskilt lite kolhydrater. En förutsättning för att det ska fungerar bra är att man vant kroppen vid lågt kolhydratintag i minst någon vecka innan. Vissa säger att det tar längre tid och andra tycker det går snabbare att vänja sig.

Just under vandringsdagen gjorde jag en grej av att inte äta några kolhydrater alls eller för att vara korrekt endast det som fanns i pemmicanen (som var gjord utan torkade bär) dvs väldigt få gram. Dagarna innan kommer jag inte ihåg exakt vad jag åt men ungefär som vanligt, skulle gissa på max 50gr kolhydrater/dygn. Min gissning är att man kan prestera väldigt bra med lågt kolhydratintag under mkt lång tid om man däremot ska pressa väldigt hårt så är säkert kolhydrater ett bra tillägg. Exakt vilken nivå som är bäst är det som sagt ingen som vet. Dessutom uttrycker de flesta sig lite felaktigt, de säger att de inte äter kolhydrater alls vilket är ganska svårt, idag bestod lunchen tex av broccoli med smält smör, och en röra av fetaost, rostade valnötter, spenat, lök och sås på rostad paprika. Enligt många professorer och läkare en livsfarlig anrättning som kommer ge mig hjärtinfarkt, trög hjärna och näringsbrist. Speciellt jämfört med kollegans fettsnåla kotlett med fettsnål potatissallad. :)

Jag tror att folk generellt presterar sämre vid fysiskt aktivitet med någorlunda intensitet med lågt kolhydratsintag, och att detta blir tydligare desto mer intensiv aktivitet man har. Detta eftersom syrefri förbränning (glykolysen) som ger snabbare energiproduktion behöver kolhydrater enl den fysiologi jag känner till. Oberoende av om man har en invänjningsfas eller inte. Vid en dags marathonvandring som du gjorde kan jag mycket väl tänka mig fungera utan mycket kolhydrat då intensiteten sannolikt är låg och det bara sträcker sig över en dag. Lägg på en tung ryggsäck på det så borde intensiteten öka..... Om du sen ska vandra på hög höjd så är syretillgången också sämre med höjden och det borde logiskt bli svårare att bränna fett som kräver mer syre att förbrännas än kolhydrat. Jag kan inte riktigt förstå grunden till varför man rekommenderar en sådan kost i vandringssammanhang? Självklart kan man göra mat mer vikteffektiv med hög fetthalt samt låg halt kostfiber och vatten, men det kan också finnas en gräns, som kanske är individuell

Jag kan inte utge mig för att vara någon expert på detta område, men här är iallafall mina små tips, kanske inte för den lättaste maten, men iallafall lätt och tillräckligt god.

Både vikt och volymmässigt för vanlig mat är det nog frystorkat som gäller är jag rädd. Problemet är att jag inte gillar någon frystorkad mat i längden, men man kan ju variera och äta den då och då. Nudlar och couscous är annars stapelvaror för den utelagade maten. Jag tar gärna emot tips på bättre kolhydratrika alternativ. Ray jardine förespråkar majsspaghetti. Undrar var man får tag i det i sverige.

För att piffa upp måltiderna och mellanmålen köper jag högklassiga charkuterier. Schysst salami kokt i nudelsoppan blir riktigt gott. En hel del energi i fet korv är det också.

Som mellanmål så innehåller choklad rejält med kalorier per vikt, men jag har märkt att hur mycket choklad och annan kolhydratrik kost som runekakor jag än stoppar i mig så blir jag alldeles slut om jag inte får i mig "riktig" mat. Jag är därför lite skeptisk mot att bara äta flapjacks, men det är nog individuellt.

Jag instämmer i hyllningskören för runekakor som mellanmål.Enkla och mycket billiga att göra och jag ser inte vad som skulle vara så mycket bättre med köpevaran. Man kan ju blanda i precis de godsaker man vill själv.

Studerar man energideklarationen så tycker jag följande varor är intressanta:
Olivolja - mest energi per vikt. Borde funka som energiförstärkare i måttliga mängder.
Jordnötssmör - högoktanigt. Används med fördel tillsammans med nudlar eller tortillas.
Nutella - schysst smet på smörgåsen

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg