Om det är den studien du syftar till (Cox GR et al.J Appl Physiol. 2010 Jul;109(1):126-34.) så ska man veta att det är en enorm skillnad på att leva på näst intill 0kolhydratskst (pemican), och 380g kolhydrat/dag som lågkolhydratsgruppen i gällande studie åt. Och det är stor sannolikthet att den skillnaden i kolhydratsintag (0g VS 380g, nämner man inte skillnaden försöker man ju vilseleda!) har stor betydelse för prestation, även på relativt låg intensitet om durationen är lång tid. Eller finns det några belägg som pekar på något annat? Om du läser mycket av vad Jacob skriver så vet du nog också att det finns stor grund till att misstro mycket som kostdoktorn försöker påstå då han medveten misstolkar och framställer vetenskap på ett felaktigt sätt för att det ska passa hans syften.
Kul att läsa den anekdoten på kostdoktorns sida förstås, men det är bara en anekdot och kan inte användas som kunskapsunderlag i något sammanhang, enligt det sätt jag är van att ta till mig kunskap iallafall.
Jag vet att det är en anekdot och tidigare anekdoter (mina egna) har jag refererat till som anekdoter. En vanlig scenario inom forskning är anekdot-hypotes-forskning-resulatat och som vanligt kommer olika forskare fram till olika resultat. Anekdoterna börjar nu bli så pass många så det går inte att blunda för dem längre. Att motståndet är väldigt stort beror som vanligt på att folk inte kan erkänna att de haft fel. Felet är att forskare sedan 70-talet sagt att enda sättet att gå ner i vikt är "ät mindre fett och träna mer" nu visar det sig att det finns andra bättre metoder och då är det svårt att erkänna detta. Det är ett mänskligt beteende och det ser vi naturligtvis bevis på även här på utsidan eftersom vi alla är människor.
För att dra ännu en anekdot så var jag väldigt skeptisk till LCHF i början men efter 10 års magproblem som läkarna sa berodde på stress såg jag en mindre studie som visade att 90% blev bättre i magen på LCHF. Jag läste på och testade. Efter en vecka var 10 års problem borta!
Ha det gott Och om jag har trampat någon på tårna så får ni tänka på att jag har mjuka skor utan hårda klackar men jag ber ändå om ursäkt om ni har uppfattat det som en tråkig ton!
/T