Lättare packning från A till Ö

Varför är du så besatt av att trycka ned ditt budskap i halsen på folk som om det var den enda sanningen? Vad är det som är så svårt med att acceptera att andra människor har gjort andra erfarenheter än dig och väljer andra lösningar som passar dem bättre? Är det kan hända den nya bokens försäljningssiffror som måste förbättras?

Beträffande Chris Townsend förstår jag verkligen inte varför hans åsikt skulle vara så otroligt högt värderad. Han verkar ju vara en duktig som journalist och på att lyfta fram sig själv och sina åsikter, men 30 års erfarenhet är ju inget unikt ens bland utsidans skribenter och inget som ger honom nån särställning i mina ögon. När det gäller skor lyssnar jag hellre på Malindos yrkeskunskaper än på nån halvsponsrad journalists vinklade tyckande. Men mest av allt litar jag på mina egna erfarenheter eftersom det trots allt är dessa som är mest relevanta för just mig. Jag inbillar mig däremot inte att mina val är de bästa för alla. Jag uppskattar att du skriver om dina erfarenheter, men tror att ur trovärdighetssynpunkt hade du vunnit på att presentera det som just dina erfarenheter utan att föringa andras erfarenheter.

Kan i övrigt nämna att jag har en mycket stark misstro till alla journalister som försöker förmedla en stark förenklad, vinklad och onyanserad bild. Denna misstro har ofta visat sig högst befogad inte minst när journalister försöker läsa forskningsrapporter.

//Anders - som fyndade ett par nya meshskor igår :)
Det är helt dogmatisk. Ingen hänsyn alls till vad folk skriver som har andra uppfattningar än mästare Townsend, ingen känsla alls för hur budskap emmottas beroende på hur de framförs, oavsett om de är tydligt trovärdiga eller inte, ingen reaktion alls på fleras närmast vädjanden att dämpa tonen lite, missbruket, övertolkningen, hårdragningen av statistik för att främja sin sak, helt övertygad, uppfylld om att ha "rätt" och nu ska det "bevisas". Skiljer inte mycket från predikanter. Pastor Townsend med sin beundrande lärljunge Fjäderlätt….

Att stånga pannan blodig gentemot sådant klarar jag mig bra utan. Synd, Fjäderlätt har tidigare gjort en insats som fått en del mer viktmedvetna, men själv har jag nu tappat den känsla av uppskattning jag tidigare kunde känna av att läsa om Fjäderlätts uppfattningar och erfarenheter. Tas ju ingen hänsyn till andras.

Raskesven

Förstod du inte, från början, att 390g syftade på en sko och därmed 780g/par.
Annars hade det verkligen varit revolutionerande!
//Peter

Jag ironerade förstås lite över det återkommande oskicket ange vikt utan att tala om huruvida det är styck eller par (och skor är väl alltid par). I ngn tidigare tråd talade nån om "par" och vikter på 800-1000 gram i samma andetag. Det blir ju riktigt fövrirrande när det tydligen finns par under 1000 gram
och 1600-2000 är i den tyngre änden av spektret; normalvikten för ett par kängor ligger nog närmre 1.4-1.5. Någon hade senare fått för sig att ett par "moderna" kängor låge i klassen 2-2.5 kg!

Att så många inte vet vad kängor egentligen väger kan bero på att det inte betyder så mkt för dem.
Jag tänkte inte mycket på saken innan jag gick på Korsika med mina Kayland, 2 kg. Leden GR20 är tämligen teknisk och jag blev varse hur skorna hämmade mig; dock inte p g a energiförbrukningen.
Med tiden har jag blivit mer och mer medveten om vad vikten på skorna (OCH deras stabilitet)
betyder för ett fritt och tryggt steg i brant, glatt och instabil terräng. Min första vandring förra året,
fyra månader efter min trafikolycka,
rivstartade lämpligt nog med en stigning på 1600 höjdmeter,
med ett kämpigt avsnitt i lös terräng när snön blockerade stigen.

Samtidigt ska ju skorna användas på långa resor och i städer; nyligen spatserade jag glatt på gatorna i Edinburgh, London och Amsterdam i mina vandrarskor.

För skobranschen vore det naturligtvis en katastrof om människor fick för sig att man inte behöver ett par specialdesignade skor till varje aktivitet. Produktdifferentiering är ju en bärande faktor i all marknadsföring.
Produktdifferentiering behöver inte vara en dålig sak. Man kan se det som ett sätt att tjäna pengar på att bättre betjäna kunden. titta i din skogarderob. Där finns säkert rätt många olika slags skodon och minst lika många goda skäl till att ha olika skor. Följande skor i min garderob är svåra att ersätta med en universalsko:
MC-stövlar
Längdpjäxor
Slalompjäxor
Klätterskor
Vandringskängor (låga, lätta, sköna :) )
Löparskor
Foppatofflor (kopior)
Sandaler

De fyller alla sin uppgift.

Att â ena sidan anklaga kängindustrin för att vara konservativ, bevaka heliga kor och i nâgons slags lömsk plan enbart vilja sälja gamla tunga kängor till allmänheten, och i samma andetag sedan anklaga skoindustrin för att vilja lura folket med produktdiferentiering och en sko till varje aktivitet verkar enligt min mening en smula okonsekvent och tyder pà att taktiken "allt är tillâtet sà lánge man kan förtala de andra och skapa fiktiv gemenskap'vi mot dem' " är den som användes.

Om det inte vore för produktdiferentieringen vore det nog betydligt svârare att hitta lämpliga mesh-skor, gtx-socker, vrist-hàllare etc. etc.. att vandra fram i. Eller?

Produktdifferentiering behöver inte vara en dålig sak. Man kan se det som ett sätt att tjäna pengar på att bättre betjäna kunden. titta i din skogarderob. Där finns säkert rätt många olika slags skodon och minst lika många goda skäl till att ha olika skor. Följande skor i min garderob är svåra att ersätta med en universalsko:
MC-stövlar
Längdpjäxor
Slalompjäxor
Klätterskor
Vandringskängor (låga, lätta, sköna :) )
Löparskor
Foppatofflor (kopior)
Sandaler

De fyller alla sin uppgift.

Fast foppatofflor och sandaler är ju nästan samma sak, förutom att dom ena är fula som stryk... :)
//Peter

Nu tillhör ju jag de som gillar Jörgens utrustningsidéer. Jag använder mig även av dem flitigt i mitt vandrande. Dessutom argumenterar jag för samma filosofi. Så på något plan är jag part i målet.

Men jag vill verkligen ta avstånd från den bild som målas upp om Jörgen och Fjäderlätts argumentation och attityd. Att det skulle "predikas" och att åsikter "trycks ned i halsen på folk" kan jag inte alls skriva under på. Min bild är dessutom att mycket av den negativa attityd som nu finns på forumet också drivs av de som av någon anledning känner sig försmådda av Fjäderlätts argumentation.

Nu leder det ju inte långt att klaga på de som jag uppfattar i sin tur klagar. Men jag vill ändå vädja om en nedtoning i debatten och ett försök att undvika personliga påhopp.

Nu tillhör ju jag de som gillar Jörgens utrustningsidéer. Jag använder mig även av dem flitigt i mitt vandrande. Dessutom argumenterar jag för samma filosofi. Så på något plan är jag part i målet.

Men jag vill verkligen ta avstånd från den bild som målas upp om Jörgen och Fjäderlätts argumentation och attityd. Att det skulle "predikas" och att åsikter "trycks ned i halsen på folk" kan jag inte alls skriva under på. Min bild är dessutom att mycket av den negativa attityd som nu finns på forumet också drivs av de som av någon anledning känner sig försmådda av Fjäderlätts argumentation.

Nu leder det ju inte långt att klaga på de som jag uppfattar i sin tur klagar. Men jag vill ändå vädja om en nedtoning i debatten och ett försök att undvika personliga påhopp.

Du tar orden ur min mun.

Fast foppatofflor och sandaler är ju nästan samma sak, förutom att dom ena är fula som stryk... :)
//Peter
Fula som stryk? Mina sandaler är snygga :)

Glömde cykelskorna och gummistövlarna i listan ovan. Räknar man in de vanliga lågskorna så blir det tio olika sorters skodon, var och ett med ett specifikt användningsområde.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Jonsson:

Du tar orden ur min mun.
Två hyfsat förnuftiga röster kan man inte helt bortse från;-)
Jag medger att jag borde ha taggat ner lite. Det kan jag medge till Jörgen Fjäderlätt också. Med teminologi som predikant etc. bidrar jag inte till ett bra debattklimat. Jag tycker dock inte att jag, eller min "sida", är den ende som ska tagga ner, den kritiken kvarstår.

Raskesven

Tonen ÄR märklig

På Fjäderlätt under ”Varför lättpackning?” står:
”Problemet är att det finns en väldig massa myter när det gäller friluftsutrustning, ofta maskerade som ”expertkunnande”, men som väldigt ofta är rent säljsnack. Tyvärr är mycket av det etablerade ”kunnande” som fortfarande dominerar den här fritidssysselsättningen några decennier efter den tekniska och kunskapsmässiga utvecklingen på området.”

Hela detta stycke har en mycket egendomlig ton. De som inte anammar lättpackningens ideer har gått på myter. De har bara ett så kallat ”kunnande” som är efterblivet.
Jag förstår inte varför stycket behövs överhuvudtaget.

De som har ett rejält fjälltält kallas på annan plats på Fjäderlätt för ”trygghetssökare”. Man förstår av skrivningen ovan att de också har gått på myter och säljsnack.

Vad är syftet med att tilldela dessa ett sådant epitet?

De som inte accepterar tolkningen av några undersökningsrapporter vilken innebär att de som har något tyngre än lågskor på fötterna vid normal vandring betalar ett ”mycket, mycket högt pris energimässigt” för detta står för konservatism och kommersialism. De har gått på skotillverkarnas propaganda.

Sprid gärna uppfattningar och erfarenheter och tips om lätt utrustning, men nedvärdera helst inte de som gör andra val.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg