"Behöver"
Ett av de mest missbrukade orden. För vad, överleva? Eller betyder "behöver", för att genomföra en likadan vandring som annars kunde ha utförts med tyngre grejer men eftersom det för en viss person gick med den lättare utrustningen utan intalad eller verklig minskad komfort, så "behöver" man inte annat? Används "behöver" så förtydliga vad som avses, exempelvis "för att gå, äta och sova under en fjällvandring". Mer "behövs" inte, utom möjligen andas, dricka och gå på toa.
Tåliga grejer håller bättre än mindre tåliga. Klart samband mellan tålighet och vikt. ”Hur tåligt måste något vara?” Finns också ett klart samband mellan stagda och tålighet. Vill man inte ha en sladdrig silnylonsäck att hålla på att finetuna under packning så "behövs" det ett stadigare, mer tåligt grövre tyg. När jag väl hittar saker jag tycker är bra och trivs med vill jag att de ska hålla. Svårt finna t.ex jackor jag tycker är riktigt bra. Har ingen som helst lust att springa till affären vartannat år för att exempelvis igen finna en jacka jag tycker är bra, bara för att jag vill bära ännu lättare på bekostnad av tålighet, stadga, funktioner och den känsla i plagget jag "beköver". Det är dessutom rena konsumtionshysterin. Pefekt dock för försäljarna att dugga ut nya lätta plagg med kort mode och livslängd.
Man "behöver" inte vandra med en kåta. Det går bra med tält. Men den som vill vandra med en kåta "behöver" bära på den. Blir långt ifrån bibehållen komfort i lägret med ett tält, och mindre komfort under gåendet med en kåta. Men där gör jag en avvägning. Jag har inte bara en nyttofunktion som säger "minimera vikten under bivillkor om att klara mig från att på kvällen sitta blöt, frusen och hungrig". Kan göra bättre ifrån mig än så. Man "behöver" inte fiska. Men den som vill fiska "behöver" fiskegrejer. Man "behöver" inte en vrilkåsa, går med betydligt lättare plast, men vill man ha vad som upplevs som mer känsla "behövs" för mig en vrilkåsa..........
Det finns mycket som inte "behövs" och annat som "behövs" för att genomföra olika typer av vandringar.
Jag har inga problem att skala ner min ryggapackning exklusive mat och bränsle till 8-9 kg med befintliga relativt tåliga saker,. Men varför skulle jag nöja mig med det? 10-12 kg blir min tältpackning solo, så jag får med mig det jag "behöver" för vad jag vill göra. 16 kg med kåtan. Bekvämlighet under gåendet via vikt är för femtielvte gången bara en variabel av många. Det gäller naturligtvis skodon också.
Fötterna är ens transportmedel. De gör bäst i att skyddas. Behövs inte slalompjäxor för det. En bra avvägning tycker jag är kängor. De skyddar tår, fotknölar, nedre smalben, vrister, hälar, fotsulor, hela foten, stabiliserar, håller ute allt möjligt grums, snö, is, foten blir inte lika nedkyld eller blöt direkt i början av vandringen innan man blivit varm bara för att det är lite sunkig terräng eller genomtramp ner i vatten, har tjockare hårdare mer vridstyv och stabilare sula och de sitter fast bättre på foten etc; allt jämfört med vad som här kallas ”löparskor”, som ändå ofta är grövre varianter av löparsskor.
Kollade vad mina nuvarande grövre "löparskor" heter och väger. "Salomon Fusion 2 dry". Hiskeliga 860 gram paret. Det måste ju betyda att det bör vara bland de bättre "löparskorna" för vandring om man vill ha en tålig stabil "löparsko", givet att de är korrekt konstruerade? Sköna att knalla omkring i, sköna att gå på skogsstigar med lätt packning, fungerar säkert under fjällvandringar med lätt packning också. Men inte lika bra som kängor. De ligger i lä på alla punkter jämfört med kängor, bortsett från vikten och att de är mer luftiga. Men vikten är en funktion av allt det som gör kängan bättre i övrigt och mer lämpad för de vandringar jag mest ägnar mig åt. Med förväntat underlag bestående av stenskravel, blockterräng, viderötter, sunkhål, sunkmarker, snö, is, vatten, vassa grenar etc. är det för mig närmast självklart att skydda fötterna bättre än med de "löparskorna". Dessutom upplever jag inte att viktskillnaderna mellan kängor och löparskor har någon praktisk betydelse alls i de vanliga viktintervall och hastigheter det handlar om.
Vill man ha ovan nämda funktioner för skodonen, ja då "behöver" man kängor. Den som inte tycker de funktionerna krävs för just den, eller kanske rentav inte anser att de funktionerna ens finns, vilket jag anser är helt och uppenbart fel, ja de "behöver" inte kängor. Akta fötterna bara, de är som sagt ditt transportmedel, något du är väldigt beroende av.
Det jag upplever mest fånigt med de här skodonsvikttrådarna, är den närmast totala vägran att erkänna att det finns positiva aspekter med ett skodon som väger mer än löparskor. Viktminskningen från kängor resulterar inte i ett skodon med samma egenskaper. Det skiljer på annat än vikten, och där finns egenskaper till kängors fördel. Varför är det så svårt att erkänna det? Att fixera sig så vid en variabel, vikt, att det inte ens går att säga "ja kängorrna har sina fördelar jämfört med löparskor under vandring, men för just mig och mitt sätt att vandra, går det bra med löparskor", bara för att de väger lite mer än "löparskorna", det är onyanserat.
Raskesven