Lätt rygga

Bergans Helium..

Jag är väldigt nöjd med min Bergans Helium som nu har ett par år på nacken och ett flertal fjällvandringar och resor bakom sig :)!

Jag upplever att säcken sitter som klistrad bakom ryggen, ingen risk för att den lever sitt eget liv och rör sig när man rör på sig aktivt :)!
Smidig avskalad säck med bra kompremmar på utsidan!
Den nya versionen har en något tjockare väv...men redan den gamla tål att användas utan försiktighet!

Har burit upp till 15kg med den utan problem!

//A

Den recensionen satt som en smäck!!!

Det finns ju två ryggsäcks-sekter: De Renslickade contra Julgranarna.
Av någon anledning har ryggsäckstillverkarna haft för sig, att Lätt=Renslickat... så De Renslickade har haft sin GoLite, Crux m m, medan Julgranarna fått bära tyngre, sy eget - eller avfalla till motståndarlaget ;).

Jag, en utpräglad Julgran, är dock numera en mycket nöjd ägare till en Exos 58, och delar helt Stengetens positiva erfarenheter. Var lite skeptisk vid köpet p g a det klena utseendet hos åtstramare, beslag, nät m m, men allt har hållit över förväntan, trots periodvis utlåning till familjens allmänt slarviga tonåring.
Ryggsäcken har använts flitigt, på fjället som på kontinenten. Fickor och andra ytliga fiffigheter i all ära, men det jag uppskattar mest är mer grundläggande bäregenskaper: den delvis externa ramen, den ventilerande ryggen och "bananformen", som gör att ryggsäcken inte faller bakåt (och behöver dras till kroppen med axelremmarna), utan ställer sig fint i lod på höftbältet på de bästa gamla ramsäckarnas vis.
Säcken deklareras för max 15 kg. Själv bär jag aldrig någonsin så tungt, men tonåringen lastade utan minsta problem på sig 18 kg under en veckas delvis högalpina fjällvandring.

På minussidan är det något skaviga nättyget i axelremmarna (om man nu någonsin går med bar hud där), samt bristen på ett nedre fack eller -öppning. Detta plus bananformen kräver lite eftertanke vid packning, men det totala packutrymmet är mycket generöst - hittills har inte ens de 18 kilona lyckats fylla säcken helt.
Höftbältets passform är ju en individuell sak, på mig sitter det fint, men jag kan tänka mig att det är i tunnaste laget på mer beniga höftkammar ;).
Den anti-minimalistiska ytan med mycket nät etc samlar gärna på sig skräp och grus, om man slänger runt med ryggsäcken, men det finns en lösning: säcken står helt stadigt upprätt av sig själv, om man har ett rullat liggunderlägg i därtill avsedda öglor nertill.
Detta skyddar delvis de annars ganska utsatta nedre hörnorna av ramen, som där löper inne i det hårt utspända tyget. Egentligen enda större konstruktionsmiss jag kan se på säcken.
Förstår att Camoscio fått nötningsskador där, har själv förstärkt med tejp. Det är ju inte alltid man har liggunderlaget fastsatt där.
Det spända ryggnätet kanske också är en svag punkt, men än så länge har det hållit över förväntan.

De osymmetriskt dragna åtstramningsbanden i sidorna kan man själv dra om, beroende på om man vill ha dem löpande utanpå eller innanför sidofickorna.
Topplocket går att plocka av, jag har använt det som midjeväska för toppturer.

Köp Ospreys lätta kapell till, säcken är hyfsat tät, men fickfloran mer svårhanterlig i regn. Däremot är bärremmarna och höftbältet, som ju hamnar utanför regnskydd (om man nu inte går med poncho), gjorda i ett minimum av vattensamlande material: snabbtorkande nät och hålstansade skumremsor. Farväl aldrig torkande våtvarma omslag på axlar och höfter!

Sammanfattningsvis: underbart genomtänkt säck med mycket hög bärkomfort och (än så länge) överraskande hållbarhet. Men jag kommer igen efter mer feed-back från användningen.

Mina funderingar på om Atmos skulle vara mer hållbar är som bortblåsta och eftersom jag gillar Osprey's bärsystem (Exos satt mycket bra i affären utan packning) så blir det nog en sån... vad det lider... när man glömmer bort att man inte behöver en säck till...

Jag har inte haft problem med avbärarbältet och jag är en ganska smal person (72 kg / 190 cm). Har som tyngst packat 19 kg i säcken. Inte samma komfort på ryggen som 15 kg men det funkar tycker jag.

Ohoj

Har en Lundhags Ultra 60 Flow(vem kommer på namnen på ryggsäckarna egentligen...?)
Denna väger ju 1600g.(enligt tillverkaren, har inte kontrollerat detta) och kvalar därmed precis in i denna tråd.
Hade den när jag gjorde en tur mellan Katterjåkk och Abisko härom veckan.
Startade med ca.17kg och det funkade galant även om det nog var rätt nära gränsen för vad som är lämpligt, både avbärarbälte och axelremmar började kännas i klenaste laget för den vikten.

Jämfört med min 3,5kg. tunga 80-liters klump kändes det som en dröm.

Jag har en Bergans Helium som jag köpte i våras, alltså den med lite kraftigare tyg och justerbart lock. Den använde jag på årets fjällvandring i Jämtland/Härjedalen min startvikt på ryggsäcken var 16 kilo och det var inga problem att bära lite mer än Bergans rekommenderar.
Jag är 186 cm lång och smal(77kg) och den sitter mycket bra på mig, ser man till att packa den ordentligt med dom tunga sakerna nära ryggen och lite högre upp i säcken,i mitt fall mat kök och tält, så blir viktfördelningen bra.
Avbärarbältet fungerar mycket bra med ordentlig vaddering på sidorna av höften.
Att ha en lätt ryggsäck har sina fördelar när man ska göra dagsturer eller gå upp på någon topp, bara att ta med sig det man behöver för stunden och lämna resten i tältet.
Den kommer att bli perfekt för stugturerna på vintern!;)

Tomas

Mina funderingar på om Atmos skulle vara mer hållbar är som bortblåsta ...
Jag tror inte på mirakel - Atmos sidofickor, remmar, spännen etc har säkert större marginaler för slitage och misshandel. Jag vill att mina grejor skall hålla länge, så det halva kilots viktskillnad hade inte ensam fällt utslaget. Men lustigt nog satt Atmos inte alls lika bra på just min rygg...

Så det fick bli Exos, och hittills är jag som sagt positivt överraskad, men kommer igen om jag får anledning att revidera min uppfattning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg