Ny ryggsäck - vilken djungel

Jag slår gärna ett slag för Osprey Exos.
De sitter suveränt (på min rygg), och uppfyller alla dina kriterier utom att den endast har toppöppning.

Du säger att du inte är gramjägare, Exos klarar vikter under 15 kg helt utan problem, mellan 15-20 kg blir komforten (för mig) något sämre, så jag känner att säcken är där, men inte obekväm.
Skulle jag packa över 20 kg blir det tryck på höfterna och eventuellt en del skav vid axlarna, då behövs nog ett bättre bärsystem.

Du vet själv bäst vikten på din packning.
De Osprey-säckar jag har har en kvalitet och hållbarhet som man har svårt att förvänta med tanke på att en del detaljer ser spinkiga ut, men de håller otroligt bra.

Lycka till med säckjakten.

Ja, jag kör ju med Exos 58, sen 2009. Den har följt mig på c:a 200 vandringsetapper, och klarar en fjällpackning för 10 dagar (vikt c:a 15 kg). På kontinenten är det en annan sammansättning på packningen, massor med kartor, sju hela dagsransoner mat och lite extra av sådant som är svårt att få tag på. Den har fått repareras ett antal gånger.
Den har, för sin vikt, en otrolig mängd fickor, fack och fästen. Allt är lätt att komma åt under etappen.

Kanske är onödigt med en till som vill föreslå att du prövar exos 58, men det är en underbart skön säck. Varit med under totalt 30 dagar hittills.

Pröva, du blir inte besviken.

Jag har själv en exos 46 för turer på några dagar, supernöjd! Med tanke på vikt/pris så är hållbarheten klockren. Har även rekommenderat ospreys ryggar till flera st i vänskapskretsen, alla är nöjda. Atmos är också en lätt och bekväm Ryggsäck, men liiite mer rejäl än exos.

Var inne och provade Kajkan och den satt skönt. Dock är vikten ett frågetecken - över 3 kg.

Har som sagt provat Atmos AG 65 och den satt riktigt bra.

Exped provade jag igår Lightning och Backpackaer men de satt inte så skönt och saknade "finesser"

Kvar på listan
1. Fjällräven Kajka 65 - Satt bra men tung! Snygg men dyr
2. Fjällräven Kajpak 58 - Satt också bra men kanske för liten, är det nån som vandrat med denna?
3. Fjällräven Absisko 65 - Satt okej men många verkar klaga på att den är varm
4. Ospray Atmos AG 65 - Satt riktigt bra
5. Ospray Atmos AG 50 - Inte testat och frågan är om det blir för liten

8. Ospray Exos 58 - Måste testas
9. Klättermusen Avaker 60 - Känns som en väl avskalad säck men snygg. Får vara kvar så länge
10 Acteryx Altra 65 - Inte testat
11. Bergans Randonné 65 Lätt och bra pris. Har ej testats.

I tabellen som finns tidigare i tråden fanns ju en säck som kunde byggas ihop precis efter smak och tycke, intressant - dock väldigt dyr speciellt eftersom tull, moms tillkommer. Tror tyvärr inte 5000 sek räcker för att få hem en sån. Svårt att motivera när men inte ens kan se/testa den innan. Annars ett väldigt intressant koncept.

När jag läser andra trådar om storlek verkar många satsa på 75 Liter för fjällvandring ca 6 dagar.

Min tanke med en max 65 L säck är ju att:
1. Tvinga mig att ta med det som behövs - inget extra bara för att det finns plats.
2. Kunna använda den på dags eller weekendturer - här tänker jag att en större säck blir klumpigare och då kommer man vilja ha en till. Tanken är en säck till allt. Missförstå mig rätt jag har flera andra säckar när jag cyklar men nånstans får det vara stopp.
3. På vissa går det att använda toplock (Kajka, Atmos AG) som daypack - detta tilltalar mig så jag slipper ha en liten väska i väskan
4. Vissa går att ta bort toplock för att skapa en mindre säck - också positivt (Kajka, Atmos Ag)
5. Vissa går det att ta bort bältet - detta kan vara en fördel om man vill använda den på resa.
6. Mellan toplock och säck går att lägga drybag t.e.x om man behöver mer utrymme.

Ohhhhh så svårt - eller så är jag knäpp som alltid vill vara säker på att jag gör det optimala köpet.

Får väl ta mig till huvudstaden och åka runt och prova säckar, då utbudet är sådär här.

Hade Kajkan varit lättare hade det varit ett lätt val - full av funktioner, snygg, skön MEN tung. Vitsen men att ha lättviktstält, neoair x-lite, cumulus quilt osv förvinner lite när säcken väger 3,3 kg.

Angående punkt 4:
Exos har också topplock som går att ta bort. :)

Det finns en tumregel som brukar refereras till om man vill få en lätt packning, 343 (three for three), där de tre stora sakerna i packningen (bo, bära och sova) väger under 3 kg.
Köper du då en ryggsäck på 3 kg får du varken tält, sovsäck eller liggunderlag om du ska klara detta!

Detta är ju ingen helig graal med 343, men ett förslag är att du viktbegränsar lite på säcken, förslagsvis ta bort de över t.ex 2 kg.
Med den ganska lätta utrustningen du har är en 3-kg säck overkill enligt min åsikt.

Vikt och volym

När jag läser andra trådar om storlek verkar många satsa på 75 Liter för fjällvandring ca 6 dagar.
Hade Kajkan varit lättare hade det varit ett lätt val - full av funktioner, snygg, skön MEN tung. Vitsen men att ha lättviktstält, neoair x-lite, cumulus quilt osv förvinner lite när säcken väger 3,3 kg.

Själv så klarar jag mig med min Bergans Helium 55l (ca 1250g)för 7-10 dagar(dock är den lika stor volymmässigt som en Abisko 65..så fastän liter antalet är detsamma så måste det mätas väldigt olika)

Precis som du säger, har man en tung rygga så försvinner lite idén med att lägga ut 1000 nya kronor på ett liggunderlag som är 200g lättare än det gamla!

Jag köpte en 75l V12, tung sådan på 2800g..men det var därför att jag blev tvungen att bära mera vikt samt en axel/skulderskada som bråkar lite.
12 kilo i Lunghags säcken känns lättare än 12 kilo i Bergans säcken, det pga att den större/tyngre säcken har betydligt bättre midjebälte och axelbälte som avlastar mera.

Så nu ligger jag på en totalvikt på 9,5-10kg för tio dagar.
I den vikten är maten inte inkluderad (maten kommer att väga 6,5-7kg)

Om du inte har gjort det så gör ett Excel blad över All utr som ska med, även nagelbitaren, laddaren ska vägas in...då är det lättare att prioritera :)!

Har faktiskt påbörjat ett exceldok.

Men om jag tar från huvudet så kanske nåt sånt här:
Tält 2500 g (Har ett solotält om jag är själv på 1050 g)
Liggunderlag 460
Sovsäck 600 g
Kök 400 g
Tallrik kniv 300
Kläder 2500
Mat 6000
Övrigt 1500

Summa ca 14,5 kg exkl säck men eftersom jag ej provpackat exakt allt så kanske en bra utgångspunkt är +10% dvs 16 kg.

Är jag själv så kan man kapa 2-3 kg på detta utan problem.

Att välja bort allt över 2 kg skulle inte lämna så många alt kvar.

En säck som jag testat som satt riktigt bra var ju faktiskt Atmos AG och skulle jag klara mig med 50 L så är jag under 2 kg :)

Eller så ska jag tänka som så att jag tar en större säck så har jag garanterat rum för allt - så som en på xxl som föreslog en 95 L säck.

Är det inte så att tillverkare mäter volymen helt olika på ryggor. En del räknar med alla mesh fickor på utsidan som volym, en del inte.

skulle jag klara mig med 50 L så är jag under 2 kg :)

Eller så ska jag tänka som så att jag tar en större säck så har jag garanterat rum för allt - så som en på xxl som föreslog en 95 L säck.

50L torde funka. Man anpassar sig bra efter säckens storlek. Med en stor säck tar man lätt med sig onödiga saker bara för att det ryms, åtminstone jag...

Har faktiskt påbörjat ett exceldok.

Men om jag tar från huvudet så kanske nåt sånt här:
Tält 2500 g (Har ett solotält om jag är själv på 1050 g)
Liggunderlag 460
Sovsäck 600 g
Kök 400 g
Tallrik kniv 300
Kläder 2500
Mat 6000
Övrigt 1500

Summa ca 14,5 kg exkl säck men eftersom jag ej provpackat exakt allt så kanske en bra utgångspunkt är +10% dvs 16 kg.

Är jag själv så kan man kapa 2-3 kg på detta utan problem.

Att välja bort allt över 2 kg skulle inte lämna så många alt kvar.

En säck som jag testat som satt riktigt bra var ju faktiskt Atmos AG och skulle jag klara mig med 50 L så är jag under 2 kg :)

Det är svårt att översätta vikt till volym, men med tanke på vikten gissar jag att du har ett uppblåsbart liggunderlag, alternativt cellplast och en dunsovsäck.
Dessa är ju oftast de, samt tältet som tar upp mest volym, i detta fallet ligger volymen sannolikt runt 10 liter sammanlagt för dessa, och runt detsamma för tältet? Då bör en 50 liters säck räcka till, som mest kanske uppåt 60 liter, du behöver garanterat inte en 95-liters i alla fall! :)

Viktgränsen behöver ju inte vara exakt 2 kg, men att du får kapat bort några säckar från listan är väl bara bra? Lägg gränsen så du får bort hälften av säckarna eller så :)

Lycka till med jakten på den skönaste säcken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg