LÄNK TILL LISTAN
Tre stora
För er som inte har koll på tre stora så är det vad man av någon outgrundlig anledning kallar kategorin skydd+ryggsäck+sovsysem. Alltså i vårt fall ca 25 objekt och inte tre, men men..
(Här blir återigen några upprepningar men det känns ändå bra att sammanfatta vad vi kommit fram till än så länge)
Tre stora från start
Vikt: 2531g
Pris: 2240kr
Då var sovsäcken ett halvsyntetiskt reafynd, ryggsäcken vägde 900g och tarpen var lätt men lite och gick sönder under det första testet.
Ryggsäck
Från start vägde ryggsäcken 950g och har nu bytts mot en
Martes Zlatna 30L, 290kr, 400g . Sedan har vi inte diskuterat så mycket mer.
Totalvikt för gundpackning 4,5kg plus mat och vatten blir under 10kg.
Totalvolym vet jag inte men nu när listan tagit form ska jag försöka undersöka hur mkt volym som krävs. 30L måste vara mer än nog, kanske kan 20-25L räcka åt den som väljer rätt mat.
Ett alternativ som varit uppe är
Quencha 30L på Decathlon. 30L 620g (ser ut att kunna lättas en del om man byter lite remmar osv) för 290kr. Finns även 20L men ska man tro decathlons site så kostar den mer och väger mer.
Decathlon har en
annan som ska vara vattentät, rolltop, 20L som väger 145g och kostar 200kr. Den är "hopfällbar" så den kan fungera som lyxig extra daypack i framtiden.
Några fler tips på billiga och lätta ryggsäckar 20-30L hade inte varit helt fel.
Hittar jag 25-28L under 300kr som har en chans att passa en kort kvinna som mig så kan jag tänka mig att vara försökskanin. Jag brukar bara använda mina vardagsryggsäckar för såna volymer men det vore skönt med en mer anpassad liten ryggsäck ibland.
Tarp
Vi har ju skrivit mycket om tarp så jag håller det kort.
Starten
Vi började med en 2x3m tarp från MFH 350kr, 360kr.
Linfästen med metallöljetter i oförstärkt väv är en dålig konstruktion och den jag köpte sprack direkt vid en öljett. Visserligen har flera andra billiga tarpar dåliga linfästen men denna är ändå på gränsen till för liten så vi kollade vidare.
Nuläget
På listan står nu en tarp i bra kvalitet med rejäla linfästen. 2,45x2,45m 500g 400kr.
Själv lyckades jag köpa just en sån för 200kr och känner mig väldigt nöjd med vad jag fick för pengarna.
Alternativt tips för den som vill ha mer "standardstorlek" (3x3m) är Kayoba för 280kr som har lite klena fästen. Det kan lösas med att göra egna fästen av småsten/kulor bakom duken.
Ett annat förslag är en lätt byggpresenning men de lätta byggpresenningarna håller inte så bra. De lär ju funka fint i några nätter och för 50kr är det perfekt för den som vill testa konceptet först!
Vi har gått igenom några sätt att komma runt de problem som kommer med små tarpar och/eller klena linfästen då det verkar vara vanliga problem med billiga tarpar.
Frågor
Då 3x3m är en bra standardstorlek
vore det guld om vi kunde hitta en billig tarp med rejäla linfästen i storleken 3x3m. Maxpris ungefär 500kr och maxvikt ca 600g (annars kan man ju nöja sig med att själv förbättra Kayoban om man vill ha stor tarp).
Om någon kommer med ett bra tips på vettig 3x3m snart så ska jag testa hur samarbetsvilliga Jula är om jag returnerar Kayobatarpen pga dålig kvalitet på linfästena. Jag tror jag får tillbaka mina pengar. Men hittar jag ingen bättre billig 3x3m vill jag behålla Kayoban, den är ok om man fixar egna fästen och jag behöver just en
billig 3x3m att leka med och ha vid elden. (mina personliga behov spelar ju ingen roll för listan men behöver uppfyllas om just jag ska öppna plånboken för att testa).
Sovsäck
Starten
Första sovsäcken på listan var en med både dun och syntetfyllning som var på rea. Listan blir ju snabbt utdaterad om man förlitar sig på reatips. Och den var inte så lätt eller bra faktiskt utan mest ett exempel.
Nuläget
Väldigt kul att vi hittade en billig
dunsovsäck med dum som är rds-certifierat och 800cuin. Som dessutom går att få i olika storlekar. Med 10 års garanti. För 1800kr! Vikt 560-780g T comf +10C.
Frågor
Vi behöver väl inte leta mer efter dunsovsäckar helt enkelt. Men 1800kr är ju nästan halva budgeten. Så kanske är det värt att kolla på syntetiska alternativ (även om dunsäcken absolut duger som standardrekomendation).
Forclaz (samma märke som dunsovsäcken)
MT100 är en syntetisk säck med T-comf +10C som kostar 700kr. Finns i olika storlekar, vikt 800-1000g. Vi har utrymme i viktbudgeten för att byta till den sovsäcken och får då loss 1000kr till övrig utrustning. Värt eller inte värt?
I teorin borde det gå att tillverka billiga och lätta syntetiska quiltar. Viktskillnaden mellan dunsovsäck och dunquilt är ju inte så stor men med billigare och tyngre syntetisk isolering finns mer att vinna på att anävnda mindre material. Men utbudet är inte så bra och jag hittar inga billiga syntetiska quiltar även om det borde vara teoretiskt möjligt.
Bonustips för den händige är att ta en vanlig billig sovsäck och klippa bort allt onödigt som dragkedja, huva med mera. Sy kantband på de klippta kanterna och kanske en dragsko högst upp. Borde inte vara så svårt att komma ner under 700g på det sättet eller? Kombineras då med dunjacka med huva.
Liggunderlag
Starten
Vi började med ett riktigt billigt underlag från Biltema, 0,8cm tjockt, 200g, 60kr.
Uppblåsbart är enligt många bekvämare men de isolerade uppblåsbara underlagen kostar en del. Och de allra billigaste är inte så bra. Att lägga över 25% av budget på liggunderlag känns orimligt, särskilt som cellplast ändå fungerar bra, trorligtvis bättre än vad många tror.
Nuläget
Genom att hålla oss till cellplast har vi redan sparat mycket vikt och pengar jämfört med uppblåsbart. Så vi tycker Alex kan kosta på sig ett bättre cellplast. Det är ändå bra att ha och det gör mycket för komforten.
Robens ZigZag Slumber är ett bra exempel på budgetänk. Hållbart EVA-skum, 2cm tjockt, viks som ett dragspel, lite struktur som gör det skönare att ligga på.
Cellplast är inte så höga så man behöver inte så brett för balansens skull. Men den som tycker att 48cm är smalt hittar ett lika dant men
57cm brett bland alternativen. 380g / 245kr
Frågor
Jag har svårt att tänka mig att man kan hitta ett bättre liggunderlag. Alltså de som är bättre är dyrare och de som är lättare (IXPE-skum är lättare än eva) är ömtåligare och de som är billigare är sämre. Så jag känner mig nöjd.