Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om hans bok
"I andra demokratiska länder får ursprungsbefolkningar tillbaka rättigheter på sina gamla områden. I Sverige förlorar samerna allt mer. På senare tid har de blivit av med rätten att vinterbeta renar i Härjedalen samt mist sitt inflytande över jakt- och fiskerätten i stora områden."

Finns det något exempel från någon land där en ursprungsbefolkning på 0.5% kontrollerar 50% av arealen? (Är föresten snarare 0.05% då inte alla samer har renar).

Samer har garanterat blivit behandlade dåligt men det de vill nu och till stor del har är ju rätt speciellt.
Kontrollerar? Dom har rättigheter att renar ska få beta och färdas, vissa fiskerättigheter och lite stugor får dom ha. Girjas sameby fick jakt och fiskerättigheter och säljer nu kort för det, jag vet ingen annan.

Nej, nu får du allt nyansera dig. Samebyarna kontrollerar inte 50% av arealen. De har vissa rättigheter på en stor del av den, men det betyder inte att de kontrollerar den. I själva verket har de ofta svårt att i praktiken kunna utnyttja den renbetesrätt de har (eller har haft). Vidare blir intrången på dessa marker numera allt fler, så det som för vissa ser ut som "kontroll" är ofta ett försök att få behålla gamla marker som fungerande renbetesmarker.
Ok, kontrollera är inte rätt ord för de har de ju faktiskt inte klarat av.

Försöka kontrollera, säga nej till och försöka stoppa allt, informerara om att renarna går före allt, osv.

Nu finns det ju faktiskt HD dommar i Sverige och Norge som handlar om att de har stor rätt i de där områdena och statliga utredningar som föreslår att de ska få kontrollera jakt och fisket där. De har fått till restriktioner i Jämtlandsfjällen. Gjort så att det inte blivit en nationalpark där.

Och det ser definitivt ut som att de kommer få mer ren kontroll över de områdena.

Men ok, finns det något exempel på en annan ursprungsbefolkning som är 0.2% av befolkningen som faktiskt har rätt stora rättigheter att bedriva sin kultur på 30-50% av landets areal samtidigt som det sätter restriktioner på vad andra för göra där?

Det är ju uppenbart att Samebyarna är ute efter och även har getts kontroll över tex Jakt, Fiske och nu även börjar ge sig på friluftslivet på Statens mark i fjällen, kanske lite naivt och blåögt att inte kunna se det.

Räkna med fler "dörrar och bommar" som bara öppnas i symbios med fet plånbok i framtiden.

Du är inte den ende som suckar och stönar vid läsningen av denna tråd.

Att du hyser en brinnande och oförsonlig aversion mot renskötseln och samebyarnas verksamhet har alla fattat för länge sedan. Den har fått dig att dränka denna forumtråd med otaliga inlägg som ständigt upprepar samma kategoriska och/eller nedsättande påståenden. Att försöka föra en saklig och nyanserad diskussion blir svårt, eftersom du redan tycks veta den enda rätta åsikten - och på vilket sätt fakta egentligen är sanna. Med följd att vi får ett nytt inlägg som upprepar samma svepande formuleringar och åsikter som tidigare. Och ibland med versaler, för säkerhets skull ...

Helt rätt. Den naturvidriga rennäringen är en skam för Sverige och bör såklart förbjudas i sin nuvarande form.

Däremot har du återigen helt fel i att jag är svepande. Jag kan inte vara mer övertydlig över vad detta vansinne åstadkommer både ekologiskt men nu även för människor på fjället.
Och det har ju pågått länge och stoppar naturligtvis inte här. Det kommer mera...

Att du sitter och ivrigt försvarar detta vansinne säger mer om dig än om mig om vi ska vara ärliga. Det säger också om att kunskapen om djur/natur är precis lika usel som hos rennäringen själva.

Jag föraktar Sveriges naturvidrigaste industri. Där har du helt rätt. Det kommer jag fortsätta göra tills vansinnet med tamboskap i den vilda naturen på bekostnad av de arter som borde finnas där, upphör.

Senast ändrad:
Vad tråkigt att du blev utskälld av en renskötare, det lät som en otrevlig upplevelse. Jag säger inte åt dig vad du ska göra men det låter verkligen som att det bästa för dig hade varit att kunna släppa det där. Kanske kan du träffa lite olika renskötare och se att långt ifrån alla beter sig på det sättet. Fred och kärlek

Problemet är inte enskilda renskötare. Problemet är rennäringen.
Och den naturvidriga verksamheten kommer jag självfallet aldrig nånsin att släppa förrän den förbjuds i dess nuvarande form.

Senast ändrad:
Samebyn som är aktiv där jag jagar körde med 2 renar i utbyte om man kunde visa att man skjutit en järv, lo, varg eller björn. Långt in på 2000-talet.
Tyvärr är detta verkligheten för vi dom bor i norr. Andyyy har sin syn och du har din Fowwe.
Ni är två extremer på varsin sida.

Sjukaste jag hört.
Är det extremism nu också när man anser att tamboskap ska bedrivas inom avgränsade områden och INTE i vår gemensamma natur på bekostnad av densamma??

Herregud. Våga ha en riktig åsikt istället för att gå som katten kring het gröt och tassa. Den tiden är förbi.

I så fall är jag stolt extremist och uppmanar alla andra att bli det också :)

Och du poängterar att jag har helt rätt angående den biologiska öknen i fjällvärlden där man tagit bort topp-predatorerna och därmed hela kedjan nedåt.

Ja, självklart har jag rätt. Detta är ju fakta. Detta förstår vem som helst med någorlunda tankeverksamhet. Att sitta och förneka fakta är otroligt dumt.
DET är extremism om du frågar mig. När din egna övertygelse har gjort om dig till en faktaförnekare.

Senast ändrad:
Tack, jag läste nog den raden alldeles för snabbt.

Den är ju viktig för renägarna helt klart. Men är den ett bidrag? Renägarna ser det som att de förser rovdjuren i fjällen med föda, och om staten/vi vill ha dessa rovdjur så bör man betala. Jag tycker det synsättet är rimligt, det stöds av lagstiftning och gäller även t ex rovdjursdödade får. Om vi (hypotetiskt) tänker oss att tamrenen inte fanns då måste föda ordnas på annat sätt, antagligen genom vildren. Det kommer heller inte vara gratis, då måste man ha en förvaltning så de klarar sig året om. Och det kommer handla om ganska stora mängder djur om inte rovdjuren i fjällen ska svälta.

Det där om de 6 kronorna kan mycket väl stämma. Likaså om jordbrukets betydelse för vårt land, det är väl ingen som ifrågasätter.

Nej, man bör inte betala någonting överhuvudtaget till tamboskap som frivilligt släppts ut i den vilda naturen.
Det förstår nog de allra flesta utom de närmast sörjande.

Fårnäringen bedrivs inom avgränsade områden och därmed är det en helt annan sak.

Du jämför Äpplen och Päron.

Dessutom pratar du om ynka 300 personer som har detta som förvärvsinkomst. Som alltså tagit 50% av Sverige som gisslan, utför mass-decimering av arter och lokal utrotning av andra.

För ett kött absolut ingen äter. Ynka 0,3% av svenskens årliga köttkonsumtion kommer ifrån Tamren.

Resten bedriver detta som enbart en hobby med förvärvsinkomst ifrån något helt annat.

Är detta rimliga siffror tycker du?

Det är ju uppenbart att Samebyarna är ute efter och även har getts kontroll över tex Jakt, Fiske och nu även börjar ge sig på friluftslivet på Statens mark i fjällen, kanske lite naivt och blåögt att inte kunna se det.

Räkna med fler "dörrar och bommar" som bara öppnas i symbios med fet plånbok i framtiden.
Ja eller så blir det lite mer rimligt friluftsliv nu, mindre infekterat och därmed mindre behov av ytterligare dörrar och bommar. Det lär väl visa sig.

Jag håller med om det som Fowwe skrev i ett tidigare inlägg, att det blir för mycket bara peka på alla fel som samebyarna gör. Nu tycker jag ju verkligen att de gör en hel del fel, men att flera av felen är rena PR- och kommunikationsfel, vilket de skulle kunna ta hjälp med. Det skulle inte bara gynna dem själva, utan hela diskussionsklimatet och de ibland onödiga infektionsytorna.

Nu har ett första steg tagits där det bekväma pseudofriluftslivet får backa. Vi kan väl se vad det ger för effekter. Det är verkligen inte friluftslivet som får backa. Förhoppningsvis gynnar detta det "rena" friluftslivet, som blir mindre infekterat när idioterna försvinner från fjället.

-Idioterna, Hanna?! Det var väl ändå att ta i? De stackars "nybörjarna" som det skrevs om i en annan tråd...? Nej, det är inte vad det handlar om, jag menar verkligen idioterna:

Jag sov en natt på Helags igår och blev allt mer övertygad om att alla delar av avtalet (förutom Gåsen) är rätt, efter att ha bevittnat en man fullkomligt skälla ut personalen vid frukosten. Det hade inte levererats ägg och till frukostbuffén fanns endast tre sorters ostar, två marmelader och ett stort antal hemmagjorda bönröror mm, samt en grötbuffé med tusen torkade tillbehör - men ingen skinka eller korv, och inga ägg!

Fullkomligt hutlöst!!! Falsk marknadsföring! "Jag har betalat för en ordentlig frukost! Jag skulle ju ha lunchpåse! Menar du att ni inte har ägg!!? Är du allvarlig?"

Jag gick förbi till den bekväma toan inne i huvudbyggnaden. När jag passerade receptionen på tillbakavägen stod han fortfarande och muttrade om hur oerhört dåligt det var. Personalen försökte förklara det där med torrvaror som huvudingrediens pga att man föredrar snötransport, och ibland kan det bli så att en färskvara tar slut eller inte kan levereras. Men det gick bara inte in.

Samtidigt, i en galax på andra sidan husväggen, blåste det 15-20 i byarna och piskregnade. :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Kommer ut i fjällen? Det är väl inga problem för någon att komma ut på fjället på dagsturer och bo i stuga eller fara till en skog och i båda fallen få vara lite ensam och se vackra saker. Varför ska allas rättighet vara att komma ut flera mil på kalfjäll och det ska finnas stugor, säkerhet och räddningspatruller för det.

Sen det där med att halva Sverige hålls som gisslan av samerna. Dom hade ju marken som blev tagen av staten och får därför vissa fördelar av det nu. Jag kan inte tänka mig att många ville beblanda sig med marken i fjällen, dåligt att odla, dåligt att ha djurhållning mm. Hur ser det ut i övriga landet, tänk om staten skulle beslagta allas mark och tomter. Vissa företag och privatpersoner äger riktigt stora landområden.

Nu har det blivit på tapeten med rovdjur och deras funktion i ekosystemet men säg hur många i äldre dagar som ville ha massa rovdjur runt knuten. ”En gång i tiden fanns vargen i tusental över hela Sverige, förutom på Gotland. Men den jagades till utrotningens gräns och fridlystes 1966, med färre än 10 individer kvar.” Så det är inte bara samer som sett till att vargen försvunnit.

Det är INTE Samerna som sett till att Vargen utrotas lokalt i hela norra Sverige samt att Mass-decimering av Björn fortsätter.
Det är rennäringen!

De flesta Samer har ingenting med rennäringen att göra och det finns stora grupper inom Samerna som liksom jag är emot rennäringen i dess nuvarande form och begränsningar i jakt/fiske och det mesta på fjället.

Så håll isär begreppen tack.

Vi kan ju också vända på steken. Eftersom "vi" inte är välkomna på rennäringens enorma arealer så bör de heller inte vara välkomna till "våra" marker. Och definitivt inte ta emot skattemedel som uteslutande kommer ifrån de människor som de föraktar.

Kanske inte berättigad till vare sig skola eller sjukvård? Den servicen finns ju på "våra" marker.

Så får vi se hur det sedan går...

Det hade varit skoj och såklart inget rennäringen är intresserad av.

Senast ändrad:
Vi kan ju också vända på steken. Eftersom "vi" inte är välkomna på rennäringens enorma arealer så bör de heller inte vara välkomna till "våra" marker. Och definitivt inte ta emot skattemedel som uteslutande kommer ifrån de människor som de föraktar.

Precis... Om storstadsbor inte får köpa fiskekort där så får samebyns medlemmar inte passera biltullarna. Inte heller handla i affärer utanför samebyns område.

Det är INTE Samerna som sett till att Vargen utrotas lokalt i hela norra Sverige samt att Mass-decimering av Björn fortsätter.
Det är rennäringen!

De flesta Samer har ingenting med rennäringen att göra och det finns stora grupper inom Samerna som liksom jag är emot rennäringen i dess nuvarande form och begränsningar i jakt/fiske och det mesta på fjället.

Så håll isär begreppen tack.

Kanske inte berättigad till vare sig skola eller sjukvård? Den servicen finns ju på "våra" marker.

Så får vi se hur det sedan går...

Det hade varit skoj och såklart inget rennäringen är intresserad av.
Det är hela Sverige genom alla tider som har sett till att vargen utrotats.

Samer eller renägare får man inte säga för dig. Vem är den här rennäringen som behöver skola och sjukvård?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg