Du har naturligtvis rätt i det du skriver, bägge sakerna. Men om vi vänder blicken från vad som är samebyarnas intention till vad vi som turister och besökare har för inställning så finns det anledning att fundera, tycker jag. Allt på fjället behöver inte bli som Kebnekaise men mycket ser ut att gå åt det hållet. Naturligtvis finns det fördelar - det underlättar för ovana besökare, gynnar turism, ger lokala jobbtillfällen osv. Men det förvandlar också på sikt friluftslivet till något som har urban prägel, en slags tillrättalagd konsumtionsvara. Är det så vi skulle vilja ha det?
Ja, det är uppenbarligen så en del vill ha det. Eftersom denna del växt enormt.
Om du inte gillar att vara bland människor så kan jag upplysa herrskapet om att 90% av fjällkedjan är i princip folktomt.
Det finns alltså gott och väl plats för alla intressen.
Det ena utesluter alltså inte det andra.
Du pratar EXAKT som rennäringen och ska av okänd anledning ha fjällkedjan för dig själv. Du pratar som om allt det du gör är rätt sorts friluftsliv och vad "de andra" gör är fel sorts friluftsliv. Och vill därmed utestänga dem.
Ett bedrövligt synsätt i mina ögon. Med tanke på att det överhuvudtaget inte finns några motsättningar mellan hur man "friluffsar" med tanke på arealerna.
Tyvärr gör nu den naturvidriga rennäringen allt i sin makt för att begränsa den gemensamma ytan för oss alla och i förlängningen kommer det att bli totalt förbud på stora arealer i den svenska fjällvärlden. Det förstår vem som helst. Det finns redan olagliga förbudskyltar uppsatta som berättats om i tråden som såklart ska rivas ner om dem passeras.
De enda förbudskyltar som bör existera på fjället är förbud mot rennäring, förbud mot skoteråkning utanför leder samt förbud mot fyrhjuling.
Inte förrän det är tomt på fjället då är du och rennäringen nöjda. Då är ännu en art borta ifrån fjällkedjan i rennäringens namn - människan.
Alltsammans för ynka 300 personer som har detta som förvärvsinkomst.
Resten är hobbyverksamhet.
För ett kött ingen äter. Ynka 0,3% av svenskens årliga köttkonsumtion kommer ifrån Tamren.
De tre ovan raderna är själva kärnan och påtalar klart och tydligt det TOTALT orimliga med den misshandel av Europas största vildmarker som Sverige sysslar med i och med att man tillåter tamboskap i den vilda naturen.
Det har aldrig fungerat nånstans på jorden och gör det självklart inte här heller.