Återigen kommer en lång räcka med kategoriska påståenden, inklusive ett antal nedsättande värdeomdömen. Till stor del ordagrant som tidigare inlägg. Jag tar några stycken påståenden och bemöter dem. (Jag har för övrigt full förståelse för dem som inte längre orkar engagera sig i denna tråd.)
andyyy: Att du behöver en officiell källa på att vi bedriver lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige får stå för dig. Nån form av grundkunskap förutsätter jag att det ändå finns i tråden och att allt inte ska presenteras på silverfat.
Svar: Nu var det inte detta som det behövdes källa på. Du får läsa mitt citat av Jonity igen (inlägg #315).
andyyy: Nej man kan inte alls vända på det eftersom rennäringen är ensamt orsaken till lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige och mass-decimering av Björn. Det kan alltså inte bli värre.
Det föder alltså inte alls upp några rovdjur som du hävdar. Matematiskt omöjligt.
Svar: Du har tidigare påstått att det knappt finns några stora rovdjur kvar i renskötselområdena. Trots att de knappast finns så lyckas de döda 19 000 - 80 000 renar per år. Det måste jag säga är en bedrift. Konstigt nog blir dessa få individer inte ens mätta på renarna eller kan föda upp ungar, eftersom det är "matematiskt omöjligt"!
andyyy: Istället för denna biologiska öken som nu existerar.
Svar: Enligt din världsbild (uttryckt i otaliga inlägg) räcker det med att införa tamren och begränsa rovdjuren för att fjällen plötsligt ska förvandlas till en "biologisk öken". Men biodiversitet består av mycket mer än att öka stammen av de 4 största rovdjuren. Det handlar om hela faunan och floran på fjället. Denna biodiversitet påverkas gynnsamt av renen, vare sig den är vild eller halvtam. Jonity länkade till ett par enkla källor om detta i inlägg #157, om du minns.
andyyy: Varken slaktuttag eller antalet ren har påverkats överhuvudtaget av vare sig rovdjur eller besökstryck i fjällvärlden.
Vilket diagram tydligt påvisat i denna tråd.
Så det där är ju bara lögner ifrån rennäringen som så mycket annat. Fakta säger nått helt annat.
Svar: Ingen har ifrågasatt det där diagrammet, det är ju rennäringen själva som tagit fram det. Men det säger ingenting om framtida hotbilder. Heller ingenting om fördelningen mellan antalet slaktade och rovdjursdödade. Då får du läsa andra diagram.
andyyy: Att man sen kommer fram till ett spann nånstans mellan 19 000 - 80 000 Tamren som tas av rovdjur säger ju egentligen att man inte har nån som helst aning överhuvudtaget.
Man hade lika gärna kunnat säga mellan 0 - 500 000
Svar: Ren gallimatias. Trots en betydande osäkerhet är detta fakta i en statlig utredning. Men eftersom de sannolikt inte passar med dina åsikter så väljer du att helt avfärda dem.
Suck och stön.
Nej, du kommer aldrig övertyga någon (mer än de närmast sörjande) att tamboskap i den vilda naturen är nånting bra.
Återigen, ingen vet hur mycket tamboskap som tas av rovdjur. Det är helt enkelt grava gissningar. Vilket du själv påvisar.
Och varför skulle någon bry sig? Tamboskapen är utsläppt i den vilda naturen på naturens villkor. Då är det väl totalt ointressant hur mycket som försvinner?
Vill man ha koll på sin tamboskap så bedriver man slaktindustrin inom avgränsade områden. Det hela är mycket, mycket enkelt.
Helt rätt. Hela fjällkedjan är en biologisk öken.
Bara att jämföra med samma breddgrader på resten av jorden. Kanada, Alaska, Ryssland... där snackar vi vild, levande natur.
Återigen. diagrammet visar TYDLIGT att det INTE existerar något samband mellan vare sig antal tamboskap i fjällen och slaktuttag i förhållande till antalet rovdjur eller besökstryck av fjällturism i områdena.
Det framgår ju svart på vitt här. Mycket enkelt att förstå.
Att lögnerna ifrån den naturvidriga rennäringen står som spön i backen vet vi sedan länge. Man driver en agenda såklart. Men det blir ju lätt patetiskt när man sedan själv lägger ut fakta som påvisar EXAKT det motsatta man själv stått och ljugit om i åratal.
Vi har ju liksom hört det här drävvlet i 10-15 år nu och det visade sig vara falskt hela tiden.
Otroligt.
Rennäringen är och förblir en skam för Sverige och hela Europa. Att förvandla Europas största vildmarker till en biologisk öken bestående av tamboskap är inget annat än en skymf mot Sveriges medborgare och framförallt naturen i sig. Det måste såklart upphöra.
Nu får vi innerligt hoppas att när man nu hoppar på även människor som besöker fjällvärlden (inte bara rovdjuren) så borde konflikterna bli ännu större och att det sunda förnuftet till sist vinner.
300 pers som har detta som förvärvsinkomst kan inte ta 50% av Sverige i gisslan på detta sättet. Det är totalt orimligt. För ett kött ingen äter och dessutom kraftigt subventionerat av mig som skattebetalare.
De ska såklart inte ha en enda krona så länge rennäringen beter sig på det här sättet. NOLL, ZERO, NADA.
Nästa gång jag ser dessa skadedjur på väggrenen så kommer även jag att polisanmäla vansinnet. Tamboskap på vägarna är inte bara en katastrof ekologiskt utan även en livsfara och en enorm samhällskostnad.