Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frågan är uppenbart politiskt då hela situationen med rendrift, rovdjur, ägande och bruksrätt etc bestäms av lagar och frågan om vad som är urfolk och vad de har för rättigheter är självklart också viktigt.

Men man kan också så på vad som sker i fjällen utan att direkt tänka politik. Är det egentligen så bra att man använder enorma områden i Norden till kjöttproduktion och väldigt ofta prioritera den före rovdjur, andra djur, friluftslivet, kanske nödvändiga utbygningar etc?

Jag är i alla fall mycket mer intresserad av att följa restriktioner för att bevara vildrenen och andra vilda arter jämfört med restriktioner för att underlätta för rendrift. Jag uppfattar också att förhandlingsviljan är väldigt liten bland rendrivarna, man ska ha allt överallt som det är nu. Tycker det borde gå att kompromissa lite mer men jag antar att problemet då är att några rendrivare inte kan förtsätta medans andra kan det.

I Norge är situationen liknande med får. Där släpper man ut försvarslösa djur överallt och rovdjur, hundar och annat blir självklart ett problem för de som har fåren och fåren kan ibland bli problem på folks tomter, på större vägar och annat.

Vi har ett stort land. Olika intressen konkurrerar om våra resurser. Samebyar har inkomster både från tamrenar och turism och balanserar dessa inkomstkällor. Det tycker jag är sunt. Urfolksrätt och omsorg om hållbart bete i fjällen och de skogar rennäringen utnyttjar är en bra princip respektive verksamhet för att vår natur skall kunna bevaras.

Givetvis finns det konflikter med fritidsintressen hos svenskar och andra tillresta men samebyarnas verksamhet är en tillgång för mångas fritidsintressen också.

Rennäringen har fått stryka på foten rätt mycket sista 150 åren. T ex p g a exploatering av gruvor, vattenkraft och vindkraft. Väg och tåglinjer. Restriktioner till följd av unionsupplösningen 1905. Och till viss del via STFs verksamheter och andra tillresta turister. Missbruk av snöskoter t ex.

Jag håller inte med om allt som skrivs i tråden som jag startade men är nöjd att många olika vinklar speglas. Fortsätt gärna att fundera och debattera.

Thure

Det fuskas en del oxå....
Ja, och procentuellt lät det där som rejält över "en del"

Och i Norge har de väl inget extensivt boskapsuppfödande, förutom fåren?
Annars så är det väl bara att arrendera betesmark där, som det är på andra ställen?

Extensivt boskapsuppfödande fungerade inte ens på mellanvästerns prärier, varför
ska vi tillåta det misstaget att upprepas här?
/Odd

PS
Och dessutom: så länge jag inte får åka 4-hjuling/motorcykel/bandfordon på bar-
mark (i fjällen) - så ska inte de få göra det heller. (Det vanliga förbehållet gäller
naturligtvis: Om det inte är/sker på egen ägd skogsbruksmark...) Till fots, med häst
eller med helikopter är väl det som återstår?

Och i Norge har de väl inget extensivt boskapsuppfödande, förutom fåren?
Annars så är det väl bara att arrendera betesmark där, som det är på andra ställen?
Möjligt att jag missförstår men i Norge finns det tamrein, också i mitt-Norge, på samma sätt som i Sverige och ibland kan man också möta på kor men möjligt att de är inhägnade.

Får se hur det blir med de två stugorna i Härjedalen. Skulle inte bli förvånade om båda blir nedlagda.

Yes, Samebyn har tillstånd för 5000, det visade sig att dom hade 7000. Samebyns ordförande säger sen att dom inte gjort något fel. Öh what ??
Det var tydligen några familjer som hade för många och det ville inte samebyn ta ansvar för och de påstod väl också att de inte kunde kräva att familjerna gjorde sig av med renar.

Låter som en bra ekonomisk organisation ...

Rennäringen har fått stryka på foten rätt mycket sista 150 åren. T ex p g a exploatering av gruvor, vattenkraft och vindkraft.
Jag håller inte med om den beskrivningen. Den har klarat sig betydligt mycket bättre än de flesta andra näringar de senaste 150 åren. Jordbruksnäringen sysselsatte nästan 80 procent av alla svenskar för 150 år sen. Idag är siffran under 2 procent. Det gick att leva på några tunnland åker och några kor. Samma sak med väldigt många andra näringar. Tiderna förändras, allt rör på sig. Panta Rei, som Herakleitos uttryckte det.
Om jag i dag vill leva på jordbruk under liknande villkor som min farfarsfar men med bibehållen modern levnadsstandard så skulle jag säga att det är omöjligt. Trots att jag tillhör ursprungsbefolkningen här i min landsända.

Jag håller inte med om den beskrivningen. Den har klarat sig betydligt mycket bättre än de flesta andra näringar de senaste 150 åren. Jordbruksnäringen sysselsatte nästan 80 procent av alla svenskar för 150 år sen. Idag är siffran under 2 procent. Det gick att leva på några tunnland åker och några kor. Samma sak med väldigt många andra näringar. Tiderna förändras, allt rör på sig.

Så är det att samhället förändras påverkar förstås renskötseln liksom småbruk småskaligt fiske industrier ja alla verksamheter. Även förväntningarna på lön och levnadsstandard har ändrats generellt.

Klimatförändringarna och konsekvensen svårare snöförhållanden anges vara frekventare nu än för några decennier sedan.

Jordbruk finns kvar i Sverige så ock rennäringen men jag förstår inte på vilket sätt rennäringen skulle klarat sig bättre än jordbruket. Produktiviteten per arbetstimme har antagligen växt i bägge dessa till följd av mekanisering men mer i jordbruket?

Thure

Senast ändrad:
Så är det att samhället förändras påverkar förstås renskötseln liksom småbruk småskaligt fiske industrier ja alla verksamheter. Även förväntningarna på lön och levnadsstandard har ändrats generellt.

Klimatförändringarna och konsekvensen svårare snöförhållanden anges vara frekventare nu än för några decennier sedan.

Jordbruk finns kvar i Sverige så ock rennäringen men jag förstår inte på vilket sätt rennäringen skulle klarat sig bättre än jordbruket. Produktiviteten per arbetstimme har antagligen växt i bägge dessa till följd av mekanisering men mer i jordbruket?

Thure
Jordbruk drivs väl mera i stordrift nu jämfört med för 100 år sedan, dyra maskiner lönar sig dåligt i småskaliga jordbruk. Kanske samma för rennäringen?

/Patrik

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg