Om jag räknat rätt (här äjag lite osäker) är det 14 fjällstationer som drivs av STF, varav fem i väglöst land, 3 i Jämtland, 2 i Norrbotten och ingen i Västerbotten eller Dalarne. STF är inget företag utan en ideell förening, alltså ingen vinstutdelning. Och STF är ensam ägare av STF AB. Fjällstugor ligger per definitionem i väglöst land. Det är väl ett 40-tal, och jag undrar vilket vinstdrivande företag som skulle ge sig på att konkurrera med dem. Det finns nog betydligt enklare sätt att tjäna pengar.
Från min horisont är stugnätter ofattbart dyra, men jag orkar inte gräva i verksamhetens olika grenar. Det kan knappast handla om personalkostnader.
Det finns väl fjällanläggningar i Z-län som inte drivs av STF, t ex Enaforsholm och Höglekardalen. Men i väglöst land, det var en nyhet för mig.
Från min horisont är stugnätter ofattbart dyra, men jag orkar inte gräva i verksamhetens olika grenar. Det kan knappast handla om personalkostnader.
Det finns väl fjällanläggningar i Z-län som inte drivs av STF, t ex Enaforsholm och Höglekardalen. Men i väglöst land, det var en nyhet för mig.