Camoscio: I det Sverige jag kommer ifrån skulle det räcka med en skylt över ingången till fjällstationen och i broschyr/hemsida som säger ”Boende och mat endast för gamla och sjuka som inte klarar att bära tält”. Jag vet inte om det skulle fungera med de som nu besöker fjällstationerna.
Se förslaget som en möjlighet att undvika ”den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. Dvs låt fjällstationens fulla service vara till för de som verkligen behöver den för att undvika att den växer sig för stor, i de få fall där det tydligen är ett problem.
Jag använder inte fjällstationerna och tycker därför inte att jag ska lägga mig i för mycket med åsikter. Ville bara försöka komma med en möjlig lösning.
Riktigt vilka gamla och sjuka människor som kan tänkas söka sig till fjällstationer i väglöst land har jag svårt att föreställa mig. Däremot känner jag till att det t ex finns barnfamiljer som upprättar bas på en station (t ex Strulvån) eller stuga och gör dagsutflykter i dess närhet; vilket kan vara en lagom förberedelse för ett mer anspråksfullt och gradvis stegrat friluftsliv.
Min första kontakt med den svenska fjällvärlden var en utbildningsvecka med min pluton på Sylarnas fjällstation, vintern 1964. Helpension! Vi var varken gamla eller sjuka. T o m jag som precis var återställd efter en luftrörskatarr var med och grävde snöbivack, och låg en natt i denna.
Min andra var 9 dagar kring Sylarna 1997, 2 i Norge och 7 i Sverige, med rätt långa etapper, 2 fjällstationer i Sverige, annars stugor, och 2 betjente hytter i Norge. Motivet var att hålla ner packvikten p g a lite besvär med ett hälsenefäste, som opererats i februari. Det gick så bra att jag satsade på en tur i Rondane+Dovrefjell (3 eller 4+7 dagar) senare den sommaren, till stor del med tält. Då hade jag förstås också tältat en del i Alperna och Pyreneerna. Det kan vara bra att testa kroppen, leder och senfästen innan man tar steget fullt ut. Jag var varken sjuk eller gammal (som idag, 79 år om 3 veckor).
Nog om orealistiska förslag. Jag tror förstås STF och Handölsdalen klarar sig utan våra förslag, nyviken vad de hittar på. Redan en stängning av Blåhammaren skulle få stora, kanske nödvändiga, konsekvenser. Kanske Helags borde återgå till stugstatus, som 1997. Jag gcik mycket fint i Jämtland 2017 (efter många somrar i Norge) och känner mig färdig med fjällen.