Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi tycker olika men jag tror inte stf vill ha mindre pengar eller stugor. Med fler människor som inte vill tälta så går det åt ett håll.
Mer pengar,bättre lönsamhet, kanske det, för ersättningen till stugvärdarna är väl närmast symbolisk. Det är förstås ett tag sen jag kollade, men de åren gick STF AB med förlust. Vad som rädade ekonomin var medlemsavgifter och bidrag. Nån som VET (inte tror eller tycker) hur det där idag?

F ö skulle jag väl säga att den som just tror, eller tycker, att #90 har något logiskt sammanhang med #28 bör ignoreras.

Först kanske STF måste förtydliga och förklara punkt 2 i STFs visionära målbild 2030 : "STF tillgängliggör hela Sverige, året om".

Det KAN ju vara så att övriga aktörer, exempelvis Rennäringen och Länsstyrelserna, tolkar betydelsen av sådana punkter på helt annat sätt än STF själva.

Undrar hur detta slutar ? Vore kul att vara en fluga på väggen när dom förhandlar.... Sura Samer som vill riva alla fjällstationer mot STF som vill utvidga och fortsätta som nu.

Och vad händer om dom inte kan komma överens ? Ska Länsstyrelsen demontera alla fjällstationer och frakta bort dom när arrendet gått ut ?? :)

Undrar hur detta slutar ? Vore kul att vara en fluga på väggen när dom förhandlar.... Sura Samer som vill riva alla fjällstationer mot STF som vill utvidga och fortsätta som nu.

Och vad händer om dom inte kan komma överens ? Ska Länsstyrelsen demontera alla fjällstationer och frakta bort dom när arrendet gått ut ?? :)
Om man är klok när man skriver arrendeavtal så skriver man inte att den som hyr på ofri grund står för platsens ev återställande vid avtalets upphörande och tillser att det ställs ekonomisk säkerhet för att så kan ske. Skulle det inte finnas resurser för det så står markägaren där med svartepetter och får själv finansiera ev återställning.

Ingen aning hur avtal mellan STF och markägare ser ut och de skrevs väl för länge sedan.

/Patrik

Camoscio: I det Sverige jag kommer ifrån skulle det räcka med en skylt över ingången till fjällstationen och i broschyr/hemsida som säger ”Boende och mat endast för gamla och sjuka som inte klarar att bära tält”. Jag vet inte om det skulle fungera med de som nu besöker fjällstationerna.

Se förslaget som en möjlighet att undvika ”den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. Dvs låt fjällstationens fulla service vara till för de som verkligen behöver den för att undvika att den växer sig för stor, i de få fall där det tydligen är ett problem.

Jag använder inte fjällstationerna och tycker därför inte att jag ska lägga mig i för mycket med åsikter. Ville bara försöka komma med en möjlig lösning.

Mer pengar,bättre lönsamhet, kanske det, för ersättningen till stugvärdarna är väl närmast symbolisk. Det är förstås ett tag sen jag kollade, men de åren gick STF AB med förlust. Vad som rädade ekonomin var medlemsavgifter och bidrag. Nån som VET (inte tror eller tycker) hur det där idag?

F ö skulle jag väl säga att den som just tror, eller tycker, att #90 har något logiskt sammanhang med #28 bör ignoreras.
Nån som vet vad? Om dom vill expandera?
”Omsättningen ska öka genom fler nöjda medlemmar, gäster och franchisetagare. Internt ska vi sänka kostnader genom fortsatt ökad effektivitet.”
Dom skriver flera gånger att dom vill ha mer pengar för att ”utveckla nya projekt” och underhålla och utveckla befintliga fastigheter.

2022 omsatte stf 290 miljoner och gjorde 34 miljoner vinst.

Senast ändrad:
Nån som vet vad? Om dom vill expandera?
”Omsättningen ska öka genom fler nöjda medlemmar, gäster och franchisetagare. Internt ska vi sänka kostnader genom fortsatt ökad effektivitet.”
Dom skriver flera gånger att dom vill ha mer pengar för att ”utveckla nya projekt” och underhålla och utveckla befintliga fastigheter.

2022 omsatte stf 290 miljoner och gjorde 34 miljoner vinst.
STF AB verkar ha fått verksamheten på rät köl, alltså. Under åren 13-20 fick den med förlust eller ungefär jämnt ut. Stor förlust 2020. En vinstnivå på 10% är, vad jag vet, ett rimligt riktmärke för en hållbar verksamhet.

STF AB verkar ha fått verksamheten på rät köl, alltså. Under åren 13-20 fick den med förlust eller ungefär jämnt ut. Stor förlust 2020. En vinstnivå på 10% är, vad jag vet, ett rimligt riktmärke för en hållbar verksamhet.
På detta delforum hittade jag tidigare idag en tidigare tråd, startad av mig, om STF AB:s vinst över tiden. Jag fick en förklaring till de kraftiga svängningarna, stora investeringar, eller, omvänt, stora försäljningar. OJMR räknade man då med en nivå av 3-4% över en 5-årscykel. Den som är intresserad kan lätt m h a sökfunktionen hitta den tråden. Kanske någon här (eller ngn från STF) orkar räkna ut den totala vinstnivån för åren 2018-2022.

Camoscio: I det Sverige jag kommer ifrån skulle det räcka med en skylt över ingången till fjällstationen och i broschyr/hemsida som säger ”Boende och mat endast för gamla och sjuka som inte klarar att bära tält”. Jag vet inte om det skulle fungera med de som nu besöker fjällstationerna.

Se förslaget som en möjlighet att undvika ”den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”. Dvs låt fjällstationens fulla service vara till för de som verkligen behöver den för att undvika att den växer sig för stor, i de få fall där det tydligen är ett problem.

Jag använder inte fjällstationerna och tycker därför inte att jag ska lägga mig i för mycket med åsikter. Ville bara försöka komma med en möjlig lösning.
Riktigt vilka gamla och sjuka människor som kan tänkas söka sig till fjällstationer i väglöst land har jag svårt att föreställa mig. Däremot känner jag till att det t ex finns barnfamiljer som upprättar bas på en station (t ex Strulvån) eller stuga och gör dagsutflykter i dess närhet; vilket kan vara en lagom förberedelse för ett mer anspråksfullt och gradvis stegrat friluftsliv.

Min första kontakt med den svenska fjällvärlden var en utbildningsvecka med min pluton på Sylarnas fjällstation, vintern 1964. Helpension! Vi var varken gamla eller sjuka. T o m jag som precis var återställd efter en luftrörskatarr var med och grävde snöbivack, och låg en natt i denna.

Min andra var 9 dagar kring Sylarna 1997, 2 i Norge och 7 i Sverige, med rätt långa etapper, 2 fjällstationer i Sverige, annars stugor, och 2 betjente hytter i Norge. Motivet var att hålla ner packvikten p g a lite besvär med ett hälsenefäste, som opererats i februari. Det gick så bra att jag satsade på en tur i Rondane+Dovrefjell (3 eller 4+7 dagar) senare den sommaren, till stor del med tält. Då hade jag förstås också tältat en del i Alperna och Pyreneerna. Det kan vara bra att testa kroppen, leder och senfästen innan man tar steget fullt ut. Jag var varken sjuk eller gammal (som idag, 79 år om 3 veckor).

Nog om orealistiska förslag. Jag tror förstås STF och Handölsdalen klarar sig utan våra förslag, nyviken vad de hittar på. Redan en stängning av Blåhammaren skulle få stora, kanske nödvändiga, konsekvenser. Kanske Helags borde återgå till stugstatus, som 1997. Jag gcik mycket fint i Jämtland 2017 (efter många somrar i Norge) och känner mig färdig med fjällen.

Camoscio: Man skulle kunna tänka sig fler grupper bland de som får använda fjällstationer i känslig miljö i mitt förslag. Ex en del barnfamiljer som du nämner. Huvudsaken är att man uppnår den begränsning som behövs om nu fjällstationens storlek är ett problem.

Enligt mig ska sådana som jag inte bo på, eller äta på fjällstationerna. Lite robusthet är önskvärd i de breda befolkningslagren. En svensk ska kunna tälta. För att nå dit kan man göra så som just nu diskuteras i tråden ”Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga” från och med inlägg nr 250.

I all verksamhet är det någon som betalar för att verksamheten ska gå att driva.
Om det är "halta, lytta och barnfamiljer" som ska stå för notan att få en fjällstation att gå runt lär ingen komma att kunna finna en fjällstation.
Kanske kunde ett obligatoriskt veckolångt besök gälla för alla medborgare där vissa grupper ska bo på stationen, övriga tvingas till tält och finansieringen ske via skattsedeln? (observera att sista meningen inte är ett allvarligt menat förslag)

Larssky: Menar du att det skulle bli för få besökare med mitt förslag? Var det inte att det var för många besökare som var problemet? Man får reglera kraven så att man får en vettig storlek på verksamheten. Det fungerar väl bra med en mindre fjällstation?

Jag har inte varit till Sylarna sedan det uppges ha blivit ett stort problem med turismen där. Därför finns det risk för att jag missuppfattar situationen på något sätt. Skulle vara lättare att uttala mig om jag sett det hela.

När jag har varit dit minns jag inga transporter av turister vare sig på sommaren eller vintern.

En allmän tanke: Ett fjäll som ingen ser finns där på ett sätt förgäves. Sylarna är ett riktigt fint ställe. Lagom långt att gå/skida för nybörjare. Bra om folk får komma dit.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg