Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som sagt, säkert intressanta diskussioner. Det är väl egentligen inget alternativ att arrendet inte förlängs. Om jag vore STF så skulle jag gå med på små inskränkningar, tex öppettider och att inte bygga ut mer. Och vägra något mer. Vad ska motparten göra då ? Driva STF i konkurs ?? :)

Inlandsvägen:
För många eller för få beror på vem som tycker.
Ska många, och och ur flera befolkningskategorier, beredas möjlighet att nyttja fjällstation så krävs viss storlek på verksamheten vilket gör att det finns en kostnadsmassa att täcka.
Just gällande Sylarna i det här aktuella fallet tycker jag personligen att STF gått för långt i att "utveckla" verksamheten på ett sätt som drar fler ekonomiskt starka besökare till den något lyxigare verksamheten som erbjuds.
Skalas verksamheten ner och erbjuds enbart till något svagare grupper kommer kostnadsmassan att behöva fördelas på färre och sannolikheten är att balansen mellan kostnader och intäkter inte kommer att gå ihop.
Ur samebyns synvinkel är det för många besökare och för mycket verksamhet i området. STF har som mål i sin verksamhet att erbjuda möjligheter för fler. Här ligger intressekonflikterna.
Kanske har STF gått för långt, i relation till övriga, så att ett problem skapats och som kunnat undvikas.
Frågan kvarstår då: var ska verksamhet utvidgas för att ge fler tillgång till exempelvis fjällmiljön.
Det vore intressant att höra mer från STF kring hur tankar och diskussioner förs; vi kan bara spekulera.

STF AB verkar ha fått verksamheten på rät köl, alltså. Under åren 13-20 fick den med förlust eller ungefär jämnt ut. Stor förlust 2020. En vinstnivå på 10% är, vad jag vet, ett rimligt riktmärke för en hållbar verksamhet.
2020 var allt stängt.
STF är ingen liten förening som håller uppe några fjällstugor som vandrare kan söka skydd i. Det är ett stort företag som likt maffia har monopol på att driva hotell/affärsverksamhet i fjällen på statlig mark. Dom vill ha fler och bättre anläggningar.

Det är inget svar. Jag vill alltså veta de myndighetsbeslut, förordningar etc. som reglerar det här monopolet. Och därmed vari exakt det består. Är det t ex juridiskt eller historiskt?

det behövs inga bevis för att monopolet existerar. det är bara att se hur det ser ut. sen om de vill kalla det för nåt annat än "monopol" är rätt irrelevant. det finns iaf ingen fri marknad i fjällen för då hade andra vinstdrivande företag än STF etablerat sig där.

det behövs inga bevis för att monopolet existerar. det är bara att se hur det ser ut. sen om de vill kalla det för nåt annat än "monopol" är rätt irrelevant. det finns iaf ingen fri marknad i fjällen för då hade andra vinstdrivande företag än STF etablerat sig där.
Vad betyder "i fjällen" i det här samanhanget? Om man menar mark som ligger i anslutning till väg finns ju många hotell och stugor och liknande anläggningar. Men även de gånger jag bott inomhus i väglöst land har det varit hos andra aktörer än STF.

Jag håller ju med om att STF har en speciell ställning. Och de är säkert enda aktören i vissa områden. Men att de har monopol på "fjällen" och att ingen annan vinstdrivande turist-verksamhet bedrivs i fjällen är ju verkligen att ta i.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 44

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg