Läger eld eller inte?

Jag ska ge mig av på en längre resa genom europa och förhoppningsvis även andra delar av världen. Jag hade tänkt att ta mig runt genom att lifta och för att hålla kostnaderna nere sova i skogar eller på andra "gratis" platser. Har även gått med i www.couchsurfing.com och www.hospitalityclub.org så jag kan duscha och sova varmt lite då och då också :)

Skulle även behöva lite tips om vad det kan finnas för vild djur i resten av europa och andra länder "i närheten" och vad jag bör akta mig för.

undras vilka delar av Europa det handlar om, och hur trevligt det kan vara att tälta i skogen - var hittar du vatten, eller vill du bära? Eld kan du glömma. I Västeuropa utom Norden är väl björnen närmast utdöd. Vargen ger sig inte ensam på människor och det är snarast en upplevelse att få se en på nära håll (jag gjorde det en gång i Frankrike, tvärs över älven jag slagit läger vid). Vildsvin, rådjur, etc. tror jag är för skygga för att ens gå nära ett tält.

Jag vandrar ju mest i bergen och redan där finns restriktioner i form av naturskyddsområden.
Men en gång när jag konstaterat tältförbudet i Val Troncea i spetember fick jag anvisning på en glänta i en parkanläggning strax utanför naturparksgränsen. På samma tur hittade jag en gräsplätt vid infarten till en ferieby - då kunde jag ta vatten i en brunn. På höjden är det oftast annars problemfritt - är det en fäbod i närheten kommer man överens med herden. Största djurfaran är väl att man råkar slå läger mitt i kornas stråk. Jag har även en gång tältat på en liten äng i en bebodd by, givetvis efter avtal. Allt detta handlar om Italien.

Tack för alla svar, jag känner mig säkrare nu :)

Det var mest vilddjur jag var orolig för, människor kan jag hantera. Och jag tror inte särkligt många skulle bry sig om att någon sover i skogen eller inte. Tror mest att de blir nyfikna, även om de har uniform.

Hm, jag skulle nog ändå oroa mig mest för människor och inte alls för vilda djur, speciellt inte för några vilda djur nere på kontinenten.

Mvh /Joel

Jag har aldrig övernattat i det fria i "Europa" men borde man inte vara uppmärksam på fårhundar i exempelvis Spanien och Grekland?

En del av dem är ganska stora och har stor vaktinstinkt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg