laddare

Har en liknande, men som ficklampa med ladduttag för nalle.

Att veva hårt på en sådan där i 4 minuter är tuft och ger löjligt lite med ström med tanke på nedlagd arbet.

Problemet är inte handen/armen som vevar - utan handen som håller i/emot generatorn/lampan och man blir ganska snabbt trött i handleden/underarmsmusklerna iom. att det statiskt skall hålla fast lampan/generatorn medans man vevar. Hade man tänkt sig veva en kväll för att få en halvladdad batteri så är ergonomin förkastligt för att kunna göra uthållig laddning/vevning under någon timme eller så. (man lär sig den hårda vägen hur mycket energi som faktiskt puttas in i nallen när den laddas.)

militärens version med vev på var sin sidan och bröststöd och bälte som håller reda på generatorkroppen är mycket bättre arragemang om man skall ha i timmar uthålligt vevande...

Har testat någon sån vev-laddare och kan istämma med att det är rätt segt att veva för den lilla laddningen man får ut.
I somras hade jag med mig en annan typ av nödladdare till telefonen med mig. Ett litet rör som rymmer ett AA-batteri med sladd till mobilen. Mycket smidigare, och den lilla extravikten att bära med ett par AA-batterier är ingenting. Detta var dock en reklamprodukt jag fick tag i, vet inte var man kan köpa dessaö

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg