laddare

Har en liknande, men som ficklampa med ladduttag för nalle.

Att veva hårt på en sådan där i 4 minuter är tuft och ger löjligt lite med ström med tanke på nedlagd arbet.

Problemet är inte handen/armen som vevar - utan handen som håller i/emot generatorn/lampan och man blir ganska snabbt trött i handleden/underarmsmusklerna iom. att det statiskt skall hålla fast lampan/generatorn medans man vevar. Hade man tänkt sig veva en kväll för att få en halvladdad batteri så är ergonomin förkastligt för att kunna göra uthållig laddning/vevning under någon timme eller så. (man lär sig den hårda vägen hur mycket energi som faktiskt puttas in i nallen när den laddas.)

militärens version med vev på var sin sidan och bröststöd och bälte som håller reda på generatorkroppen är mycket bättre arragemang om man skall ha i timmar uthålligt vevande...

Har testat någon sån vev-laddare och kan istämma med att det är rätt segt att veva för den lilla laddningen man får ut.
I somras hade jag med mig en annan typ av nödladdare till telefonen med mig. Ett litet rör som rymmer ett AA-batteri med sladd till mobilen. Mycket smidigare, och den lilla extravikten att bära med ett par AA-batterier är ingenting. Detta var dock en reklamprodukt jag fick tag i, vet inte var man kan köpa dessaö

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg