• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Krispaketet är felriktat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

XPAT; sa:
Jag tycker att det är du som är naiv som tycks tor att politiker klarar av allting!

Kan du peka på det ställe jag skrivit att jag tror det?

Jag säger bara att politikerna knappast gör ett sämre jobb än vad nån direktör med miljonlön skulle göra. Möjligen skulle direktören få ekonomin att gå ihop bättre, men när jag går till doktorn vill jag inte att han ska fundera på hur man hjälper mig billigast utan hur han hjälper mig bäst. Likaså vill jag att brandkåren skall rycka ut om mitt hus brinner, oavett vilken tid på dygnet det är och vilken dag på året det är. Och jag vill gärna att de släcker också.

Jag har aldrig sagt att det kryllar av chefer som är mer intresserade av att göra ett bra jobb än att tjäna pengar. Däremot finns det många duktiga chefer som gör ett bra jobb och som är villiga att göra det i ett landsting.

Och du menar alltså att dessa personer hindras från att jobba inom landstinget på grund av politikernas egoism? Vad stödjer du det på?

Varför skall inte de ha en hög lön,

Det är enkelt att svara på: Lönen får inte bli ett mål, vilket den tyvärr är för många idag. Många väljer det jobb som ger dem högst lön.

Hur många känner du som frivilligt bytt till jobb med lägre lön än de hade innan? Jag känner ett fåtal, men jag känner desto fler som bytt jobb för att de erbjudits högre lön eller mer förmåner.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

Kan du peka på det ställe jag skrivit att jag tror det?

*det står att läsa mellan raderna... du har inte skrivit det men det framgår. sen om du står för det eller inte...

Jag säger bara att politikerna knappast gör ett sämre jobb...

* kanske, kanske inte... uppenbarligen har dom misslyckats någonstans eftersom det inte finns några pengar och inget fungerande statligt vad det nu är, sjukvård ellerdylikt. vad gäller brandkåren osv så skulle den nog inte få ledigt bara för att man byter chef...

Och du menar alltså att dessa personer hindras från att jobba inom landstinget på grund av politikernas egoism? Vad stödjer du det på?

*det jag tolkar hans inlägg som är att han anser att man inte ska behöva bli vald för att komma dit. nu kommer du hävda att detta är som en diktatur... skillnaden ligger i att den som anställer personen ifråga är folkvald och därför är det demokratiskt.
inte sagt att detta automatikst ger bättre välfärd osv men om jobbet är en öppen fråga så kan det kanske finnas möjlighet att tillsätta en person som vet hur man kan rädda en budget.


Lönen får inte bli ett mål, vilket den tyvärr är för många idag. Många väljer det jobb som ger dem högst lön.

* är det så konstigt? om någon kommer och erbjuder dej löneökning, skulle du tacka nej då? därmed inte sagt att folk styrs av lönen. om du har två i princip likadana jobb där lönen på det ena är högre, vilket väljer du??
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

ptte; sa:
kanske, kanske inte... uppenbarligen har dom misslyckats någonstans eftersom det inte finns några pengar och inget fungerande statligt vad det nu är, sjukvård ellerdylikt. vad gäller brandkåren osv så skulle den nog inte få ledigt bara för att man byter chef...

Problemet är att de flesta svenskar inte vill betala för välfärden. Folk skattefifflar så mycket det bara går att för att slippa betala skatt. Samtidigt vill de "få ut" så mycket som möjligt av den skatt de betalar. Det är ganska ofta man ser/hör folk tycka "Jag har f-n i mig betalat skatt i 20 års tid, då ska jag ha rätt till det här". Detta leder till att det offentliga får höga kostnader och låga intäkter...

Se bara på inledningen av tråden här, gnället om höjningen av SL-kortet. Det finns ju tre alternativ att gå på där:

1. Vi höjer priset på SL-kortet och kan bibehålla turtätheten
2. Vi höjer skaten och kan bibehålla turtätheten
3. Vi sänker turtätheten och slipper höja priset på kortet eller skatten

Men det folk vill är det fjärde alternativet: Vi behåller turtätheten utan att höja varken skatt eller priset på kortet.

*det jag tolkar hans inlägg som är att han anser att man inte ska behöva bli vald för att komma dit. nu

Jovisst måste man bli vald, vad har det med saken att göra? Det är du som påstår att det är politkernas fel att det är fel personer som styr. Jag påstår att det är väljarnas fel.

men om jobbet är en öppen fråga så kan det kanske finnas möjlighet att tillsätta en person som vet hur man kan rädda en budget.

Är det inte det som politkerna hålla på med nu? Och som alla protesterar mot? Samma sak som jag skrev om när det gäller SL-kortet där uppe. "Folket" vill både äta kakan och ha den kvar.

* är det så konstigt? om någon kommer och erbjuder dej löneökning, skulle du tacka nej då? därmed inte sagt att folk styrs av lönen. om du har två i princip likadana jobb där lönen på det ena är högre, vilket väljer du??

Är det _likadana_ jobb väljer jag såklart det med högre lön. Men att styra ett landsting och styra ett företag är inte likadana jobb. Företaget kan höja sin priser för att få in mer pengar, det kan inte landstinget.

Men jag jobbar även ideellt som scoutledare. Det får jag inget betalt alls för.
 
Politisk styrning...

XPAT; sa:
Är politiker de enda som vill styra!? De är de enda som får styra, ingen har frågat någon annan om saken.
Regeringen vill väl vad jag förstår avpolitisera landstingen och underordna dem kommunerna för att minska det politiska inflytandet.

Man vill möjligen minska det statliga inflytandet eftersom kommunerna också är politiskt styrda.


Men för att komma med något konstruktivt också.

Jag håller med dig Magnus om att ett privat styrt landsting säkerligen är mer kostnadeffektivt, men är det det vi vill ha?

Jag tror att de flesta människor i vårt land vill ha ett verksamhetseffektivt landsting. Och som vi vet så kostar verksamhet. Mer verksamhet- mer kostnader. Därmed inte sagt att man inte kan försöka gör den verksamhet man har så billig som möjligt med bibehållen kvalitet. Men hur gör man det bäst?

Kostnad för verksamhet är verkligheten. Som Peter skrev om SL-korten så vill gemene man inte betala tyvärr.

Apropå politiskt styrd organisation så är det ju faktiskt en sanning med modifikation.

Alla politiska församlingar i Sverige, från minsta kommun till regeringen omger sig med "experter" som tar fram underlag för alla beslut. I 9 av 10 fall (uppskattningsis) fattar politikerna beslut som går i enlighet med underlaget. Vem är det då som betämmer? Politikern eller experten?
 
Re: Politisk styrning...

I 9 av 10 fall (uppskattningsis) fattar politikerna beslut som går i enlighet med underlaget. Vem är det då som betämmer? Politikern eller experten?

Troligen de som valde ut och kanske även betalade/sponsrade experten. Tex lobbyisterna, som i sin tur kan köpas av vem som helst med pengar.

Leif...
 
Re: Re: Politisk styrning...

bogart; sa:
I 9 av 10 fall (uppskattningsis) fattar politikerna beslut som går i enlighet med underlaget. Vem är det då som betämmer? Politikern eller experten?

Troligen de som valde ut och kanske även betalade/sponsrade experten. Tex lobbyisterna, som i sin tur kan köpas av vem som helst med pengar.

Leif...

Väldigt ont om lobbyister på lokal nivå tex kommun eller landsting.

Du tänker på EUnivå...

Anledningen till att jag tog upp detta är för att jag är en av dessa "experter" på lokal nivå som förser politikerna med underlag och jag är bara en vanlig anställd tjänsteman som har min tjänst oavsett vilken politisk majoritet som regerar i min kommun. Så är det på de flesta nivåer.

Tex Alla statliga verk som tar fram underlag har fast anställda som inte byts ut när regeringen byts.
 
moral?

Kännetecknande för människor som är emot en skattefinansierad samhällsservice, är att de vanligtvis försöker undgå att bidraga som alla andra: Att inte betala för SL-kort eller annat nyttjande av offentliga medel, är ju att lägga kostnaden på alla andra. Självklart att de offentliga inrättningarna blöder, om vi som medborgare gör allt för att de inga pengar ska få för sitt utbud. Det skulle aldrig vara tänkbart om det rört sig om någons privata medel! Då skulle det bli att man smet från tanknotan på Statoil. Vilket drömsamhälle..?
 
Re: Politisk styrning...

Niclas; sa:
XPAT; sa:
Är politiker de enda som vill styra!? De är de enda som får styra, ingen har frågat någon annan om saken.
Regeringen vill väl vad jag förstår avpolitisera landstingen och underordna dem kommunerna för att minska det politiska inflytandet.

Man vill möjligen minska det statliga inflytandet eftersom kommunerna också är politiskt styrda.


Men för att komma med något konstruktivt också.

Jag håller med dig Magnus om att ett privat styrt landsting säkerligen är mer kostnadeffektivt, men är det det vi vill ha?

Jag tror att de flesta människor i vårt land vill ha ett verksamhetseffektivt landsting. Och som vi vet så kostar verksamhet. Mer verksamhet- mer kostnader. Därmed inte sagt att man inte kan försöka gör den verksamhet man har så billig som möjligt med bibehållen kvalitet. Men hur gör man det bäst?

Kostnad för verksamhet är verkligheten. Som Peter skrev om SL-korten så vill gemene man inte betala tyvärr.

Apropå politiskt styrd organisation så är det ju faktiskt en sanning med modifikation.

Alla politiska församlingar i Sverige, från minsta kommun till regeringen omger sig med "experter" som tar fram underlag för alla beslut. I 9 av 10 fall (uppskattningsis) fattar politikerna beslut som går i enlighet med underlaget. Vem är det då som betämmer? Politikern eller experten?

Jag är inte för privat styrning i den bemärkelsen att sjukvården skall privatiseras. Vad jag menar är att landstinget inte skall ha politiker som styr verksamheten. Dessutom är jag tveksam till att man ålägger enskilda avdelningar att hålla en viss budget, det går ju ut över vården. Det måste gå att sköta på ett annat sätt.

Vad gäller politiker och experter så har man här i Kalmar län hyrt in konsulter som gjort ett bra jobb med att hitta lösningar på den dåliga ekonomin (och kostat 8 mijoner om jag inte är felunderrättad).
Vad man kom fram till var att man bör lägga ner ett av sjukhusen, antingen Västervik eller Oskarshamn.
Men politikerna vågar inte fatta det beslutet, de är rädda att de kommer att förlora i nästa val. Istället gör man nedskärningar på alla sjukhusen vilket inte är en bra lösning. Ett av resultaten blir att länet helt saknar infektionsklinik eftersom man tänker lägga ner den.

Om beslutet istället hade legat hos landstingsdirektören så hade förmodligen Oskarshamns sjukhus lagts ner.
 
Re: Re: Politisk styrning...

XPAT; sa:
Vad gäller politiker och experter så har man här i Kalmar län hyrt in konsulter som gjort ett bra jobb med att hitta lösningar på den dåliga ekonomin (och kostat 8 mijoner om jag inte är felunderrättad).
Vad man kom fram till var att man bör lägga ner ett av sjukhusen, antingen Västervik eller Oskarshamn.
Men politikerna vågar inte fatta det beslutet, de är rädda att de kommer att förlora i nästa val. Istället gör man nedskärningar på alla sjukhusen vilket inte är en bra lösning. Ett av resultaten blir att länet helt saknar infektionsklinik eftersom man tänker lägga ner den.

Då får man ju beklaga att Kalmar län inte lyssnar på sina experter.
Detta kan ju dock också hända när det är en ickepolitisk chef som bestämmer, men jag kan förstå din poäng med att politikerna är rädda om sina uppdrag, men fördelen med att ha en öppen politisk verksamhet är ju just den att politikerna är ansvariga för folket och folket har insyn i verksamheten vilket man inte har i opolitiska verksamheter.
Skulle man kunna ordna samma öppenhet så kan det vara idé med en opolitisk lösning, men att tro att det ska bli guld och gröna skogar är nog att vara aningen blåögd. Kostnaderna finns där, intäkterna är desamma och verksamheten måste bedrivas framöver också.

Och till slut lite för att provocera...behöver Kalmar län en egen infektionsklinik? Är det inte bättre att skicka infektionspatienter till ett större sjukhus som kan hålla en hög klass på vården?
 
Re: Re: Politisk styrning...

XPAT; sa:
Ett av resultaten blir att länet helt saknar infektionsklinik eftersom man tänker lägga ner den.

Om beslutet istället hade legat hos landstingsdirektören så hade förmodligen Oskarshamns sjukhus lagts ner.


Vad jag kan se så ska infektionskliniken vara kvar, men har sparkrav på sig, men du har säkert mer insikter.

Det är ju inte kärnan i ditt resonemang, men ändå intressant eftersom du diskuterar just Kalmar läns landsting som exempel på hur det går när politiker står vid rodret.
 
Första inlägget: "Höjd skatt med 65 öre". Hmm, det innebär att Stockholm går från, få se nu... tionde till... trettioandra... plats på listan över Sveriges LÄGSTA skatt. Jaja... ;)