• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Krispaketet är felriktat

Nermander skriver att man kan välja att flytta om man inte gillar läget, och det får du till att man aldrig skall ställa sig upp mot en överhet. Det var raskt marcherat.

Leif...
 
Re: Re: Re: Hmmm

XPAT; sa:
Så du tycker alltså att i stället för att försöka påverka, så skall man flytta från det man upplever som ett problem!?
Du menar alltså att man aldrig skall ställa sej upp mot en överhet?

Vad överheten har med saken att göra vet jag inte. Överheten är vald av majoriteten, och ställa sig upp mot majoriteten brukar inte fungera. Det är problemet med en demokrati, 51% kan bestämma över 49%. Det innebär att många kommer att vara missnöjda, men fler kommer att vara nöjda.

Visst kan man försöka ändra på det, det handlar bara om att övertyga de som är nöjda att de skall acceptera att få det sämre för att du ska få det ännu bättre:)

Fenomenet kan faktiskt studeras ganska bra i de flesta dokusåpor när det gäller att komma överens om nåt. Det finns ALLTID nån som högljutt käftar om att det är orättvist, även om alla andra är överens. Att rätta sig efter majoriteten kan svida, men att behöva lyda under en diktator lär vara värre.
 
Nu är det ju iofs inte alltid som majoriteten får som den vill i en demokrati. Det gäller ju enbart vid en fråga med två alternativ.

Ska ett av tre alternativ väljas så kan det räcka med lite drygt 33% för att vinna. Och således blir nästan 66% missnöjda, helt i demokratisk ordning.



Leif...
 
bogart; sa:
Nu är det ju iofs inte alltid som majoriteten får som den vill i en demokrati. Det gäller ju enbart vid en fråga med två alternativ.

Ska ett av tre alternativ väljas så kan det räcka med lite drygt 33% för att vinna. Och således blir nästan 66% missnöjda, helt i demokratisk ordning.

Det är så sant så, men oftast handlar det ju bara om två alternativ (trängselavgifter eller inte, Euro eller inte). Problemet är ju då att om man har två frågor så kan man vara upp till fyra personer utan att några är överens om nåt.

Jag brukar säga att en demokrati är inte det bästa, det bästa är att ha en monarki med en "god" kung (finns väl ett par arabländer som bra exempel där). Problemet med en sån lösning är om kungen inte är en god kung utan en elak diktator (Irak). Därför är en demokrati det vettigaste att ha, även om det tyvärr inebär att många kommer att vara missnöjda.

Grejen är ju att finns det tre alternativ så är det viktigare att försöka kompromissa än att stenhårt stå fast vid sitt alternativ. Det är de som blåvägrar kompromissa som "förstör".
 
hmmm X 3

bogart; sa:
Nermander skriver att man kan välja att flytta om man inte gillar läget, och det får du till att man aldrig skall ställa sig upp mot en överhet. Det var raskt marcherat.

Leif...

Och han får lika snabbt mitt inlägg till att verka som om jag vill ha diktatur.

Om man nu inte gillar läget, måste man då flytta var min fråga!?
 
Re: Re: Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
Vad överheten har med saken att göra vet jag inte. Överheten är vald av majoriteten, och ställa sig upp mot majoriteten brukar inte fungera. Det är problemet med en demokrati, 51% kan bestämma över 49%. Det innebär att många kommer att vara missnöjda, men fler kommer att vara nöjda.

Överheten har med saken att göra genom att du säger att man skall flytta om man inte gillar läget, det är ju överheten (dumt ordval av mej) som instiftar lagarna. Inte folket som val dem, jag tvivlar på att alla gillar allt som de hittar på.

Det är självklart att majoriteten skall råda. Men man har också rätt att försöka påverka majoriteten om man tycker att något är orättvist som t.ex. Robin hood -skatten.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

XPAT; sa:
Det är självklart att majoriteten skall råda. Men man har också rätt att försöka påverka majoriteten om man tycker att något är orättvist som t.ex. Robin hood -skatten.

Visst har man rätt att påverka, men då ska man göra det genom att föreslå konkreta förslag som löser problemet. Det går inte bara att säga att man ska ta bort Robin Hood-skatten för då kommer det att fattas en massa pengar på annat håll.

Att göra en budget för stat, kommun eller landsting måste vara bland det svåraste som finns. Man vet inte i förväg hur mycket pengar man kommer att få in, man kan inte dra in extra pengar om det behövs och man har heller ingen större kontroll över kostnaderna...

Det vore rätt kul med nån simulering där folk kunde få leka "what if" med en offentlig budget och se hur himla lätt det är att få det lagom rättvist.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
XPAT; sa:
Det är självklart att majoriteten skall råda. Men man har också rätt att försöka påverka majoriteten om man tycker att något är orättvist som t.ex. Robin hood -skatten.

Visst har man rätt att påverka, men då ska man göra det genom att föreslå konkreta förslag som löser problemet. Det går inte bara att säga att man ska ta bort Robin Hood-skatten för då kommer det att fattas en massa pengar på annat håll.

Att göra en budget för stat, kommun eller landsting måste vara bland det svåraste som finns. Man vet inte i förväg hur mycket pengar man kommer att få in, man kan inte dra in extra pengar om det behövs och man har heller ingen större kontroll över kostnaderna...

Det vore rätt kul med nån simulering där folk kunde få leka "what if" med en offentlig budget och se hur himla lätt det är att få det lagom rättvist.

Jag har mycket stor förståelse för problematiken att sköta budgeten i stat och kommun. På flera sätt, dels pga att jag har jobbat med budgetfrågor inom privat näringsliv och dels genom att min pappa alltid har jobbat i landstingets ledning.

Men det ursäktar inte ett dåligt sätt att sköta finanserna på. Om landstingen inte styrdes av politiska intressen skulle man vara mer benägen att fatta bra beslut. Som det ser ut i dag har man lagt budgetansvar på enskilda enheter, vilket jag inte tycker är bra. De skall vårda sjuka, inte hålla i plånboken. Sen låter man politiker ha det yttersta ansvaret för verksamheten. De är ju naturligtvis rädda om sina jobb de sitter ju bara 4 år åt gången. Om de fattar "fel beslut" som t.ex. i den här regionen att lägga ner Oskarshamns sjukhus så riskerar de ju sina jobb. Detta inbjuder knappast till att sköta landstingen på ett bra och kostnadseffektivt sätt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

XPAT; sa:
Men det ursäktar inte ett dåligt sätt att sköta finanserna på. Om landstingen inte styrdes av politiska intressen skulle man vara mer benägen att fatta bra beslut. Som det ser ut i dag har man lagt budgetansvar på enskilda enheter, vilket jag inte tycker är bra. De skall vårda sjuka, inte hålla i plånboken. Sen låter man politiker ha det yttersta ansvaret för verksamheten. De är ju naturligtvis rädda om sina jobb de sitter ju bara 4 år åt gången. Om de fattar "fel beslut" som t.ex. i den här regionen att lägga ner Oskarshamns sjukhus så riskerar de ju sina jobb. Detta inbjuder knappast till att sköta landstingen på ett bra och kostnadseffektivt sätt.

Att man lagt budgetansvaret på låg nivå är ju inget unikt för landstinget. På mitt jobb har vi en budget för vår avdelning på 10 personer och ansvaret för att den uppfylls ligger på oss "knegare"... Men jag förstår ju tanken bakom det hela: om de små enheterna inte håller budgeten så kommer man på högre nivå inte ha pengar för att kompensera detta.

Att det är polikter som styr beror väl främst på att det faktiskt är de enda som vill styra. De "duktiga" styrande köps ju upp av industrin. Vad skulle du välja, styra ett landsting för 100 000 i månaden eller styra ett företag för 5 miljoner om året?

Det är ju där hela problematiken ligger: Det finns ingen som kan tänka sig att ställa upp och fixa ordning på finanserna "ideellt" och du menar väl inte att landstingen ska betala ut bonus till de styrande om de fixar ekonomin? (Det är ju inte så svårt att gissa hur det går med kvaliten på vården då.)

Det är just den här viljan att göra nåt för andra som saknas, alla bara tänker på sig själva. Så länge de flesta svenskar resonerar egoistiskt så kommer det att se ut som det gör.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
Att det är polikter som styr beror väl främst på att det faktiskt är de enda som vill styra. De "duktiga" styrande köps ju upp av industrin. Vad skulle du välja, styra ett landsting för 100 000 i månaden eller styra ett företag för 5 miljoner om året?

Det är ju där hela problematiken ligger: Det finns ingen som kan tänka sig att ställa upp och fixa ordning på finanserna "ideellt" och du menar väl inte att landstingen ska betala ut bonus till de styrande om de fixar ekonomin? (Det är ju inte så svårt att gissa hur det går med kvaliten på vården då.)

Det är just den här viljan att göra nåt för andra som saknas, alla bara tänker på sig själva. Så länge de flesta svenskar resonerar egoistiskt så kommer det att se ut som det gör.

Är politiker de enda som vill styra!? De är de enda som får styra, ingen har frågat någon annan om saken.
Regeringen vill väl vad jag förstår avpolitisera landstingen och underordna dem kommunerna för att minska det politiska inflytandet.

Det finns massor av kompetenta företagsledare som gärna skulle driva ett landsting för 100000/månad, eller vad man nu skulle ta ut.
Det är en myt att alla företagsledare skall ha 5 miljoner i månaden. Det finns en handfull chefer med de lönerna och vi har betydligt fler kompetenta ledare än så.

Du tycks haka upp dej på bonussystemen, de finns väl inte i så stor utsträckning längre. Jag har aldrig förstått problematiken i att betala ut bonus till en person i förhållande till vad denne åstadkommer i värdetillväxt i ett företag. Provision lever nästa alla säljare i hela världen på så varför skulle inte en chef få det också? Att sedan bonussystemet har missbrukats har ju inte med själva tanken bakom det att göra.

Tittar man sen på höga VDlöner så kan vi ta Ericsson som exempel, 1999 hade de 103 300 anställda. Om vi uppskattar att VD´n tjänade 2 miljoner/månad det året så innebär det att han fick knappt 20:-/månad och anställd för att ha det yttersta ansvaret för allt som händer i bolaget. Det tycker inte jag på något sätt är hårresande!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

XPAT; sa:
Är politiker de enda som vill styra!? De är de enda som får styra, ingen har frågat någon annan om saken.

Det är så vår demokrati fungerar i det här landet. Vi väljare väljer politikerna och överlåter åt dem att bestämma.

Det jag menade är att vi har de politker vi har eftersom det bara är de som velat bli politiker. Du har alla rätt i världen att själv engagera dig politiskt och vara med och bestämma. Gör det om du är missnöjd istället för att gnälla (för att gnälla hjälper inte). Det är den som gör nåt som får nåt att hända.

Du verkar bra naiv om du tror att det kryllar av chefer som är mer intresserade av att göra ett bra jobb än att tjäna pengar. Om du nu tycker att det är viktigare att göra ett bra jobb kan du väl börja jobba inom vården och säga att du klarar dig på hälften av den lön som vårdpersonalen har dag?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
Det är så vår demokrati fungerar i det här landet. Vi väljare väljer politikerna och överlåter åt dem att bestämma.

Det jag menade är att vi har de politker vi har eftersom det bara är de som velat bli politiker. Du har alla rätt i världen att själv engagera dig politiskt och vara med och bestämma. Gör det om du är missnöjd istället för att gnälla (för att gnälla hjälper inte). Det är den som gör nåt som får nåt att hända.

Du verkar bra naiv om du tror att det kryllar av chefer som är mer intresserade av att göra ett bra jobb än att tjäna pengar. Om du nu tycker att det är viktigare att göra ett bra jobb kan du väl börja jobba inom vården och säga att du klarar dig på hälften av den lön som vårdpersonalen har dag?

Jag tycker att det är du som är naiv som tycks tor att politiker klarar av allting!

Demokratier i alla länder har precis samma problem som vi har här! Sverige är inte särskilt unikt på något sätt!

Jag är inte särskilt missnöjd med våra politiker, jag tycker att de i det stora hela gör ett bra jobb.
Jag anser att riktlinjerna för vården, sjukförsäkringssystem etc. skall skötas av staten, men driften av sjukhusen skall skötas ickepolitiskt.

Jag har aldrig sagt att det kryllar av chefer som är mer intresserade av att göra ett bra jobb än att tjäna pengar. Däremot finns det många duktiga chefer som gör ett bra jobb och som är villiga att göra det i ett landsting. För tro det eller ej, men det fins faktiskt chefer som är duktiga, kompetenta och... intresserade av sitt jobb! Varför skall inte de ha en hög lön, de förväntas ju trots allt se till så att vårdpersonalen har ett jobb att gå till och att vårdtagarna får den vård de är berättigade till.