• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Krispaketet är felriktat

Hmmm

nermander; sa:
Ja varför måste man hela tiden tänka på andra? Fotgängare ska väl skita i om jag stänker ner dem när jag kommer och kör bil? Folk som är allergiska får väl skylla sig själva om jag röker inomhus (fast det är rökförbud). Och mina grannar ska väl skita i om jag spelar hög musik klockan 3 på nätterna? Och de rika kommunerna ska väl skita i om de drabbas av Robin Hood-skatten?

Det var inte riktigt så jag menade om du läser mitt inlägg, jag menar bara att man är ganska trött på att betala skatt till alla #"¤#% nedskärningar (det verkar ju som om skatten finansierar just nedskärningar). Jag är trött på det helt enkelt. Dessutom, om nu en kommun lyckas få ihop sin budget, ja då skall de "förstöra" plusset genom att ge bort överskottet till en annan kommun (eller hur det nu regleras).

Jag är inte alls för en "skit i andra" -attityd, men jag ser inte det rättvisa i att alltid hjälpa de svaga genom att få det sämre själv!
 
Orättvisorna förstärks ytterligare av att Stockholmsregionens kommuner redan betalar över 10 miljarder till övriga landet. Dessutom betalade stockholmarna 41 procent av alla statsskatter i Sverige år 2000, trots att vi bara hade 31 procent av de beskattningsbara inkomsterna. Källa: Räddastockholm.nu
 
Re: Hmmm

XPAT; sa:
Jag är inte alls för en "skit i andra" -attityd, men jag ser inte det rättvisa i att alltid hjälpa de svaga genom att få det sämre själv!

Det är ALLTID så att för att utjämna så måste några få det sämre för att andra ska få det bättre. Om du nu tycker att din kommun betalar för mycket Robin Hood-skatt kan du väl flytta till nån annan kommun? Man har alltid ett val, även om konsekvensen av valet blir att man måste försöka skaffa nytt jobb, lämna alla sina vänner och bekanta etc.
 
Så ni har problem?
När man bor i Gävleborgs län som har landets lägsta utbildningsgrad, får man trösta sej med att vi är i täten vad gäller sjuklighet, alkoholkonsumtion och spel.:)

Allvarligt talat så vill väl alla att det ska gå bra för Stockholmsregionen. MEN är det inte lite för mkt gnäll bland Fjolträskarna? Dom får ju en massa skattemiljarder till vägprojekt, och glöm inte heller alla statliga (=våra gemensamma) institutioner som ligger i Stockholm. PPM-myndigheten ligger i Söderhamn, Patentverket i Sundsvall, och Gävle har säkert nåt. I Hudiksvall tackar vi gärna ja till ett nytt statligt verk, även om det skulle var "Dpt of Silly Walking".
Kollektivtrafiken klagar man på. När vi ute i landet inte alltid ens har någon sådan att klaga på! (OK, järnvägen och enstaka bussar) Många här skulle vara glada att få betala 4-600 kr/mån för att få en T-bana utanför husknuten. Då kunde man ju sälja den ena, eller kanske t o m den andra, bilen - och i slutänden tjänar man på det.
Och nerdragningarna i Stockholms sjukvård då? Ja det är väl vad alla andra landsting redan har gått igenom medan Stockholm medvetet har dragit över budgeten i flera år i förhoppningen om att få statliga pengar.
Men de höga priserna på hus och lägenheter?
Mitt råd är att flytta hit. Här finns det gott om dom, till priser som är hälften av byggkostnaden. En invändning kan ju vara att man inte vill flytta. MEN våra ungdomar tvingas ju flytta till storstan för att få jobb. Skatteunderlaget viker. Kvar blir gamla gnällspikar som jag, som på sikt bara kostar samhället pengar.

Robin Hood tog från de rika och gav till de fattiga. Helt OK för mej.

Vi förser ju Stockholmsregionen med kompetent arbetskraft. Ett annat exempel är den el-kraft som vi förser er med till fyndpriser.

Men varför bråka om detta: enligt en nyligen publicerad undersökning har vi i Sverige världens högsta livskvalitet om man väger in många olika faktorer. Alltså har vi det bra allihopa! Så glöm detta gnälliga inlägg och kolla in tråden "Sveriges bästa friluftsstad" istället.



[Ändrat av björner 2003-11-12 kl 16:14]
 
Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
Om du nu tycker att din kommun betalar för mycket Robin Hood-skatt kan du väl flytta till nån annan kommun? Man har alltid ett val, även om konsekvensen av valet blir att man måste försöka skaffa nytt jobb, lämna alla sina vänner och bekanta etc.

Ja och det valet kan vara att kämpa emot ett system som man kanske tycker är fel. Valet måste inte vara att flytta.
 
Re: Re: Re: Hmmm

chralm; sa:
Ja och det valet kan vara att kämpa emot ett system som man kanske tycker är fel. Valet måste inte vara att flytta.

Fullt förståeligt. Liksom att en del andra kämpar på sitt håll. Tex när det inte finns jobb hemma. Så även om det inte är nåt typiskt ämne att diskutera i ett friluftsforum, så är det intressant att vädra åsikterna, och jag kunde bara inte låta ditt inlägg stå oemotsagt, då jag tycker det var alltför ensidigt.
 
Re: Re: Re: Re: Hmmm

björner; sa:
chralm; sa:
Ja och det valet kan vara att kämpa emot ett system som man kanske tycker är fel. Valet måste inte vara att flytta.

Fullt förståeligt. Liksom att en del andra kämpar på sitt håll. Tex när det inte finns jobb hemma. Så även om det inte är nåt typiskt ämne att diskutera i ett friluftsforum, så är det intressant att vädra åsikterna, och jag kunde bara inte låta ditt inlägg stå oemotsagt, då jag tycker det var alltför ensidigt.

Var är ensidigtheten i att man kan välja att kämpa emot och inte flytta?
 
Re: Re: Re: Hmmm

chralm; sa:
Ja och det valet kan vara att kämpa emot ett system som man kanske tycker är fel. Valet måste inte vara att flytta.

Att kämpa emot systemet är en sak, att bryta mot det är en annan sak. Nu är det tyvärr så att i en demokrati måste man ha minst 50% av "alla andra" med sig och då fungerar det inte att strunta i de som har det dåligt (för de är oftast mer än 50% av "alla andra").
 
Re: Re: Re: Re: Hmmm

nermander; sa:
Att kämpa emot systemet är en sak, att bryta mot det är en annan sak. Nu är det tyvärr så att i en demokrati måste man ha minst 50% av "alla andra" med sig och då fungerar det inte att strunta i de som har det dåligt (för de är oftast mer än 50% av "alla andra").

Vem har sagt att man skall bryta mot det (jag har för övrigt väldigt svårt att hindra att min kommun betalar till andra kommuner, det är ju knappast så att de skickar ut extra inbetalningskort som jag kan ignorera).

Vad gäller 50% av alla andra så är det ju så att på lokalplanet så har de som förspråkar en förändring av skatteutjämningssystemet en majoritet mned sig, men inte på riksplanet. Så det hela handlar ibland om vilka som är 'alla andra'.

mvh Christian, som nu övergår till att diskutera politik vid fikabordet och friluftsliv på utsidan.
 
Re: Re: Hmmm

[/QUOTE]

Det är ALLTID så att för att utjämna så måste några få det sämre för att andra ska få det bättre. Om du nu tycker att din kommun betalar för mycket Robin Hood-skatt kan du väl flytta till nån annan kommun? Man har alltid ett val, även om konsekvensen av valet blir att man måste försöka skaffa nytt jobb, lämna alla sina vänner och bekanta etc.
[/QUOTE]

Jag vet inte om Kalmar betalar någon robin hood -skatt eller om vi får pengar från andra kommuner. Jag tycker att det är fel hur som helst.
Så du tycker alltså att i stället för att försöka påverka, så skall man flytta från det man upplever som ett problem!?
Du menar alltså att man aldrig skall ställa sej upp mot en överhet?