Kriminell av misstag

Då måste du ha eldat på riktigt rejält. hade inte en aning om att något sånt kunde ske men vi har ju alltid haft plastkassar med oss som vi fyller med vatten från någon sjö för att överdrivet dränka hela brasan så att den verkligen är släckt och då kyls ju stenarna ner.

Det var inte jag som eldade men var i samma skog samtidigt och de hade eldat en natt framför vindskydd men vet inte hur mycket vatten de släckte med. Lärdomen är att det behövs mer än många tror. Eldar du en natt och gräver ner i backen kan även rötter sprida pyrande om det kommer ner syre.
Bäst att elda i anlagd eldstad.

/Patrik
 
Jag är väldigt förvånad att ingen i forumet har gjort liknande påhopp mot dej med det här inlägget, motsvarande som jag har blivit påhoppad av att bara ha betett mej som man normalt gör i naturen, fast i en nationalpark utan att ha lusläst reglerna för vad som gäller i just den nationalparken, som dom flesta friluftsmänniskor inte gör...

Du bör väl åtminstone rent logiskt ha förstått att om ett område vaktas av militär, så är det troligtvis olagligt att vistas där, oavsett vad du har gjort där?

Med det du skriver som "skyddsobjekt" så gissar jag att det inte handlar om sällsynta häckande fåglar...
Jag med, förväntade mig åtminstone några hotbrev.. tror ingen pallar läsa allt här..
Och jodå jag förstår det mesta helt logiskt;).. jag gör mina val med både förtanke och eftertanke. Detta "skyddsobjekt" hade ej militärer patrullerandes men dem hade visst videoövervakning och dök därför upp efter ett tag.
Sorry men att äga vild natur är humbug.
Att skydda vild natur och låta den växa vilt och skydda vilt liv är en sak, men att skydda vild natur genom att hålla borta allt vilt liv och klippa ner o ansa all vild vegetation är humbug.
 
Jag är väldigt förvånad att ingen i forumet har gjort liknande påhopp mot dej med det här inlägget, motsvarande som jag har blivit påhoppad av att bara ha betett mej som man normalt gör i naturen, fast i en nationalpark utan att ha lusläst reglerna för vad som gäller i just den nationalparken, som dom flesta friluftsmänniskor inte gör...

Du bör väl åtminstone rent logiskt ha förstått att om ett område vaktas av militär, så är det troligtvis olagligt att vistas där, oavsett vad du har gjort där?

Med det du skriver som "skyddsobjekt" så gissar jag att det inte handlar om sällsynta häckande fåglar...

Jag är också lite förvånad att ingen replikerat på inlägget, men jag gissar att det liksom är för mycket att ta tag i, man orkar inte riktigt med att bemöta synpunkter som är så idealistiska, naiva och världsfrånvända.
 
när folk har slarvat med att släcka.

Det var så den stora branden i Tyresta nationalpark uppstod i slutet av 90-talet.


Det blev inte mycket nattsömn då med släckningshelikoptrar flygande över hustaket dygnet runt i flera dagar.
Alla tomter och hustak var täckt av aska och eldröken låg tät i hela området.
Brandområdet har återhämtat sej men det syns fortfarande att det har brunnit där.
 
Sorry men att äga vild natur är humbug.
Att skydda vild natur och låta den växa vilt och skydda vilt liv är en sak, men att skydda vild natur genom att hålla borta allt vilt liv och klippa ner o ansa all vild vegetation är humbug.
Visst är det humbug att äga mark, i alla fall om man tror att man tror att man har samma rätt till marken som till exempel till sin bil. Men ska man syssla med civil olydnad här får man göra något annat än att tälta, för det är tillåtet. Slå upp ett tält för att bosätta sig där permanent får nog inte ens markägaren göra utan bygglov. Naturreservat är allmän egendom och instiftat för att skydda naturen, av respekt för alla levande varelser som inte är människor, och som vanligtvis inte respekteras så mycket av oss. Även här gäller lagarna lika för alla. Vad är det du vill protestera mot och hur?

Varsågod för påhoppet! :)
 
Jag med, förväntade mig åtminstone några hotbrev.. tror ingen pallar läsa allt här..
Och jodå jag förstår det mesta helt logiskt;).. jag gör mina val med både förtanke och eftertanke. Detta "skyddsobjekt" hade ej militärer patrullerandes men dem hade visst videoövervakning och dök därför upp efter ett tag.
Sorry men att äga vild natur är humbug.
Att skydda vild natur och låta den växa vilt och skydda vilt liv är en sak, men att skydda vild natur genom att hålla borta allt vilt liv och klippa ner o ansa all vild vegetation är humbug.

Det är fel att bryta mot regler i naturreservat/fågelsskyddsområde/nationalpark! Var och ens egna sunda förnuft räcker inte alltid till att se varför ett förbud finns, men det finns oftast en anledning. Ibland kan det vara "en kanske gör ingen skilland men om många gör samma så blir påverkan för stor"

Det är fel att beträda ett skydssobjekt man inte är behörigt till. Var och ens egna sunda förnuft räcker inte alltid till att se varför ett förbud finns, men det finns oftast en anledning. Det kan vara för sin egen säkerhet- inte kliva rakt i en skarpskjutning på ett skjutfält eller att det är något som är hemligt eller skyddsvärt och inte ska beträdas/besökas av obehöriga.

Att hävda att "ingen läser" tycker motbevisas av denna tråd där många hävdar att de läser regler och skyltar. Avsiktliga eller av undlåtenhet (jag orkar/bryr mig inte om att läsa på) är nog vanligare än "av misstag" (jag sökte och hittade inget men tydligen fanns det ändå regler jag inte kände till).
Då det mesta finns på nätet idag, är det tämligen enkelt att hålla sig informerad.

/Patrik
 
Det var så den stora branden i Tyresta nationalpark uppstod i slutet av 90-talet.


Det blev inte mycket nattsömn då med släckningshelikoptrar flygande över hustaket dygnet runt i flera dagar.
Alla tomter och hustak var täckt av aska och eldröken låg tät i hela området.
Brandområdet har återhämtat sej men det syns fortfarande att det har brunnit där.
Men jag har ett minne av att Tyrestabranden snarare var anlagd med flit. Om jag minns rätt greps en man som misstänkt för att ha startat branden, men släpptes senare. Nu har nästan ett kvartssekel passerat så jag minns inte alla detaljer.
 
Men jag har ett minne av att Tyrestabranden snarare var anlagd med flit. Om jag minns rätt greps en man som misstänkt för att ha startat branden, men släpptes senare. Nu har nästan ett kvartssekel passerat så jag minns inte alla detaljer.

Det var mycket spekulationer om hur branden startade, allt ifrån en glasbit som låg på marken till att den var anlagd av en pyroman.
Min personliga gissning är att det var en slarvigt släckt lägereld eller en lägereld som bara spred sej.