Kriminell av misstag

Nja, jag är "hantverkare", men också "lärare" och har haft kontakter med myndigheter som har förklarat varför de "måste vara" så fyrkantiga i t ex utbildningsfrågor där annars kringgående beteenden för att klara olika examen eller godkännanden skulle sabotera hela systemet med godkännande av studenter.

Väldigt OT. Förlåt mej själv på min egen tråd... men då utgår jag ifrån att du åtminstone är en F-skattare som förstår myndigheter och hur fyrkantigt akademiskt dom uttrycker sej när dom ska meddela något nonsens (ovidkommande) som enligt dom fysiskt, men i verkligheten inte alls berör ens företag?
 
Jo, myndigheter har även ett krav på att informera alla "som kan tänkas" vara/bli berörda.
Men andra sidan av myntet är då att vi alla måste informera oss om vad som gäller, det duger inte att påstå att man "inte visste" eller "inte förstod", för informationen finns om man söker.
 
Nja på den med.. Tidigare var entre parkeringarna längs vägen ut mot vissvass rätt tomma, även på helgerna. Sommartid är även dessa fulla, samma gäller parkeringarna vid stormyra och hammarberget..

Ja du har helt rätt men dom flesta (troligtvis 90%) som parkerar där är barnfamiljer med 5-10 åriga barn och dom vandrar bara runt ängarna som är vid en av parkeringarna vid Visvassvägen och på sin höjd vid dom andra parkeringarna längs med Vissvassvägen så vandrar dom in till brandgatan (den grusade bilvägen) som leder till Långsjön och sen vänder dom för att det är tillräckligt långt att gå för barn och för vuxna - 5 km tur och retur.

När vi vandrar i nationalparken så kliver vi på vid Grändalssjön och vandrar brandgatan mot Långsjön och rundar Mörtsjön och sen södersidan av Långsjön tillbaka - en vandringstur på 5-6 timmar nonstop innan vi är hemma och det är km-vis lååångt inne i nationalparken.

Nonstopvandring där gäller enbart på vintern för att då är det bara kallt och det finns inget mysigt ställe att njuta på mer än att dricka vatten ur bäckarna - på sommaren tar samma tur en hel dag...8-10 timmar.

Inte en chans att en barnfamilj tar sej så långt in i skogen!

Det är därför vi inte upplever något mer liv och rörelse pga att barnfamiljer går inte med sina barn mer än max 5 km totalt under en promenad i skogen eller ens det innan det blir jobbigt med krokodiltårar...

Så bara för att parkeringarna är fulla så innebär inte det att nationalparken blir överbefolkad pga att säkert 90% är barnfamiljer som enbart vandrar max 2,5 km in i nationalparken och sen vänder samma väg tillbaka.

Vi vandrar redan 2,5 km inne i nationalparken utifrån Grändalssjön där vi kliver på och sen vandrar på brandgatan som alla barnfamiljer vandrar fram till och sen vänder tillbaka till Vissvassvägens parkering.

Dom få andra vandrarna som vandrar vidare till Långsjön/Grändalssjön etc är så få så att vi som vandrar där ofta, märker inte ens av det.

Du har en poäng i ditt inlägg men vi som bor här ser verkligheten som den är.
 
Nja igen.. Verkar som vi rör oss i ungefär samma område av parken. Bor på raksta och kommer vanligtvis från det hållet.
Min upplevelse är att jag ofta/alltid stöter på folk på turer of piste. Svamp/bärplockare, hundfolk eller bara nån som är ute och går. På intet sätt ett problem men gissar att besökare som vill uppleva skogen och lugnet söker sig längre bort från barnfamiljerna precis som jag gjort...

För 20 år sedan var parken rätt öde vintertid och tämligen lugn sommartid. Lite annorlunda nu.
 
Lurigt att kraftledningen inte finns på lantmätetiets min karta men jag ser skuggor av stolpar på flygbilden.

Tror att platsen är strax väster om Näset i Paradisets naturreservat dvs väster om västra ändan av Granbyvägen.

Thure
 
Jag känner absolut inget behov av att tälta olagligt, utan det har bara blivit så för att vi bor 200 m ifrån nationalparken och då är det enkelt att ta sej dit för att göra helgvandringar med övernattning.

Det först nu som jag har lusläst reglerna som gäller för just Tyresta nationalpark, som jag har förstått att det är förbjudet.

Jag har tältat många nätter i Sareks nationalpark utan att innan ha läst på vilka regler som gäller just där och jag är övertygad om att 99,9% av alla som har vandrat på Kungsleden, har inte läst på reglerna som gäller i just den nationalparken, utan har bara tältat och använt sitt sunda förnuft för att respektera naturen under vistelsen där.
Rubriken för tråden säger ju ”kriminell av misstag” men alla dina följande inlägg tyder ju på att du missaktar regelverket och att du anser att reglerna inte gäller dig. Så ”misstag” kanske man kan tala om vid första tillfället, men sen handlar det ju snarare om lagtrots och allmänt samhällsförakt. Ungefär som att man kan köra in på en enkelriktad gata en gång när man missar skylten, men om man efter det bestämmer sig för att myndigheterna har fel och fortsätter att köra mot enkelriktat så är ju det nåt helt annat än misstag.
Alla kan göra misstag, men att medvetet skita i lagar och bestämmelser är något helt annat.
 
Rubriken för tråden säger ju ”kriminell av misstag” men alla dina följande inlägg tyder ju på att du missaktar regelverket och att du anser att reglerna inte gäller dig. Så ”misstag” kanske man kan tala om vid första tillfället, men sen handlar det ju snarare om lagtrots och allmänt samhällsförakt. Ungefär som att man kan köra in på en enkelriktad gata en gång när man missar skylten, men om man efter det bestämmer sig för att myndigheterna har fel och fortsätter att köra mot enkelriktat så är ju det nåt helt annat än misstag.
Alla kan göra misstag, men att medvetet skita i lagar och bestämmelser är något helt annat.

Ditt inlägg innehåller ungefär samma budskap som många andra inlägg i tråden, så läser du igenom mina svar på dom inläggen så får du troligtvis ett bemötande på ditt inlägg.
 
gamla lägereldar är helt okej för mej pga att dom tar naturen hand om på väldigt kort tid

Nja, om man har eldat så hårt att marken har steriliserats under elden så tar det rätt lång tid innan det återhämtar sig.

Ska man göra en eld som det knappt syns spår efter så behöver man samla ihop ett gäng lite större stenar för att få upp elden från marken, och sen när elden är släckt ska stenarna tillbaka till där man tog dem.
 
Nja, om man har eldat så hårt att marken har steriliserats under elden så tar det rätt lång tid innan det återhämtar sig.

Ska man göra en eld som det knappt syns spår efter så behöver man samla ihop ett gäng lite större stenar för att få upp elden från marken, och sen när elden är släckt ska stenarna tillbaka till där man tog dem.

Dessutom ska stenarna ha svalnat ordentligt, inte bara på utsidan. Har varit med om att varma bras-stenar skapat oönskad brasa, lyckligtvis upptäcktes det innan det gick över styr.

/Patrik
 
Har varit med om att varma bras-stenar skapat oönskad brasa, lyckligtvis upptäcktes det innan det gick över styr.

Då måste du ha eldat på riktigt rejält. hade inte en aning om att något sånt kunde ske men vi har ju alltid haft plastkassar med oss som vi fyller med vatten från någon sjö för att överdrivet dränka hela brasan så att den verkligen är släckt och då kyls ju stenarna ner.