Kriminell av misstag

Helt rätt och det mest logiska inlägget i den här tråden.
Nu handlade detta om misstag -- det är alltså möjligt att missa informationen t ex om man tar en ovanlig väg in i området. I min hemstad Linköping finns ett reservat invid/mellan sjöarna Stora och Lilla Rängen som tydligen är populära kanotvatten. På sommaren cyklar jag ofta dit t ex för att bada. Där träffade jag en gång på ett par kanotister som rest sitt tält där, Så jag sa, att inte för att jag bryr mig, men det är faktiskt tältförbud här. Uthyraren hade inte sagt något om detta (kanske faktiskt inte visste)och tydligen var man i detta fall tvungen att ta sig en bra bit upp på land för att se några anslag.

Ett annat reservat, cirka en halvmil från cenrum, är Kärna mosse. Där har ett par stigar grusats och gjorts rullstols- och rollatorvänliga för att öka tillgängligheten till det centrala kalkkärret. Vid infarten till dessa stigar är det tydliga skyltar med cykelförbud, vilket kan lura folk att tro att det är tillåtet i övrigt. (Man ska dock vara rätt duktig terrängcyklist för att cykla där, bland rötter och kullfallna träd).
 
Och med nog grovt anser jag vara att fälla träd eller köra där med en endurohoj.
Att tälta eller paddla i en nationalpark kan omöjligt göra någon åverkan, för i slutänden så är det inget annat än en skog som inte tar någon skada av sån aktivitet.
Det är därför så många gör det år efter år....trots att det är förbjudet.
Människor kan tänka själv utan att vara fyrkantiga och insnöade.
Jag bodde själv under många år i ett välbesökt naturreservat och träffade ideligen på regelbrytare som klättrade på bergsvägg med fågelskydd, gick i land på en holme med häckande fiskljuse, eldade och tältade trots förbud. Den återkommande kommentaren jag fick tillbaka när jag påminde nån om regelverket var ”…men vad gör det om vi tältar här?” eller ”dör berguvarna för att vi klättrar här?”. Självklart var det inte jordens undergång om en person tältade vid en strand, men reglerna fanns ju där just på grund av det höga besökstrycket. Och även om nio besökare eventuellt, med kunskap, respekt och förnuft, skulle kunnat tälta där utan att skada något, så skyddade ju reglerna platsen från den tionde idioten. Tyvärr kan man ju inte stifta lagar som säger att ”kloka och vettiga människor är välkomna, men dumskallar göre sig icke besvär”.
Jag har ingen säker statistik på hur stor andel av befolkningen som mer eller mindre är oförmögna att röra sig fritt (typ omyndiga) men min erfarenet säger att det rör sig om en betydande andel.
 
…och använt sitt sunda förnuft för att respektera naturen under vistelsen där.
Som Voltaire en gång skrev: ”Common sense is not so common…”. Jag vet inte var i Sarek du gått, men jag ser spår efter idioter överallt där - skräp, eldstäder, bajs med papper en meter från stigen, nedhuggna björkar, etc. Ännu värre om man besöker ställen där besökstrycket är ännu högre, typ Keb.
 
Som Voltaire en gång skrev: ”Common sense is not so common…”. Jag vet inte var i Sarek du gått, men jag ser spår efter idioter överallt där - skräp, eldstäder, bajs med papper en meter från stigen, nedhuggna björkar, etc. Ännu värre om man besöker ställen där besökstrycket är ännu högre, typ Keb.

Jag har vandrat i Sarek via Kungsleden och jag har vandrat hela Kungsleden från Abisko till Jäckvik vid Hornavan men det var på 90-talet och åtminstone då så var det bitvis som att vandra i en soptunna med skräp och allt annat som du beskriver.

gamla lägereldar är helt okej för mej pga att dom tar naturen hand om på väldigt kort tid men det som stör mej är allt skräp runt ikring som dom åtminstone kunde ha eldat upp eller tagit med sej.

Jag mötte även fjällvandrare som var klädda i jeans och gymnastikskor och bar en del av utrustningen i ICA-kassar (!??) och med risk för att vara fördomsfull så var det troligtvis såna som dom som hade eldat direkt på klipphällar vid sjöar och med följd att hällarna hade spruckit helt.

Sånt är helt oacceptabelt i naturen enligt mej och absolut inte sunt förnuft!!
 
Tyvärr kan man ju inte stifta lagar som säger att ”kloka och vettiga människor är välkomna, men dumskallar göre sig icke besvär”.

Och eftersom nästan ingen anser sig själv vara "den tionde idioten" håller det inte att istället för att ha regler låta folk agera efter "sunt förnuft". Sedan bör man ju vara ödmjuk och inte i alla lägen tro att man själv vet bäst och skaka på huvudet år "onödigt hårda bestämmelser" som "paragrafryttare" på länsstyrelsen hittat på. Ett rimligare (och mer sympatiskt) förhållningssätt är att förutsätta att det finns goda skäl bakom reservatsbestämmelserna även om man själv inte skulle känna till dem.
 
Har även blivit fasttagen av militär och överlämnad till polis för intrång på skyddobjekt.. människor älskar att äga saker som inte är våra.. sätt dit mig, ta fast mig, men jag kommer tillbaka. Naturen är min och din, inte deras.

Jag är väldigt förvånad att ingen i forumet har gjort liknande påhopp mot dej med det här inlägget, motsvarande som jag har blivit påhoppad av att bara ha betett mej som man normalt gör i naturen, fast i en nationalpark utan att ha lusläst reglerna för vad som gäller i just den nationalparken, som dom flesta friluftsmänniskor inte gör...

Du bör väl åtminstone rent logiskt ha förstått att om ett område vaktas av militär, så är det troligtvis olagligt att vistas där, oavsett vad du har gjort där?

Med det du skriver som "skyddsobjekt" så gissar jag att det inte handlar om sällsynta häckande fåglar...
 
Och eftersom nästan ingen anser sig själv vara "den tionde idioten" håller det inte att istället för att ha regler låta folk agera efter "sunt förnuft". Sedan bör man ju vara ödmjuk och inte i alla lägen tro att man själv vet bäst och skaka på huvudet år "onödigt hårda bestämmelser" som "paragrafryttare" på länsstyrelsen hittat på. Ett rimligare (och mer sympatiskt) förhållningssätt är att förutsätta att det finns goda skäl bakom reservatsbestämmelserna även om man själv inte skulle känna till dem.
Ja, det är väl så att om man frågar (om bilkörning, folkvett, skötsamhet och regelefterlevnad osv) så anser sig 90% vara bättre än genomsnittet, vilket ju knappast funkar rent matematiskt.

Sedan är det ju nog lite speciellt med "myndighetsbeslut"(regler i naturreservat mm) då dessa av princip fungerar så att om man tillåter ett avsteg så måste det kunna gälla lika för alla andra som kan åberopa det. Därav kan t ex länstyrelsen bara ha regler som gäller alla och lika. Och ska det inte kunna missförstås så blir det kanske att det upplevs som onödigt hårt då man inte kan ansöka om dispens eller slippa undan, även då det är uppenbart för alla att man inte träffas av syftet med beslutet. Att skriva väldigt nischade regler innebär risker att man kan ha skapat kryphål som ger problem.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
En gång, för ca 20 år sedan tjuvtältade jag längs Skåneleden. Hade tänkt sova i ett vindskydd, men det var upptaget så jag gick vidare någon kilometer och tältade i skogen. I Schweiz har jag och min sambo också tjuvtältat fullt medvetet (tillsammans med ett annat par, som helt random satte upp tältet ett stenkast ifrån vårt). Annars försöker jag nog hålla mig till reglerna och har inget minne av att jag uppenbart gjort någon överträdelse.
 
Sedan är det ju nog lite speciellt med "myndighetsbeslut"(regler i naturreservat mm) då dessa av princip fungerar så att om man tillåter ett avsteg så måste det kunna gälla lika för alla andra som kan åberopa det. Därav kan t ex länstyrelsen bara ha regler som gäller alla och lika. Och ska det inte kunna missförstås så blir det kanske att det upplevs som onödigt hårt då man inte kan ansöka om dispens eller slippa undan, även då det är uppenbart för alla att man inte träffas av syftet med beslutet. Att skriva väldigt nischade regler innebär risker att man kan ha skapat kryphål som ger problem.

Man kan tro att du jobbar som en diplomat på hög nivå mellan länder som krigar pga att du kan uttrycka dej på ett högutbildat akademiskt vis men ändå så att vi vanliga förstår väldigt tydligt.

Jag håller med dej fullt ut!
 
Nja, jag är "hantverkare", men också "lärare och administratör" och har haft kontakter med myndigheter som har förklarat varför de "måste vara" så fyrkantiga i t ex utbildningsfrågor där annars kringgående beteenden för att klara olika examen eller godkännanden skulle sabotera hela systemet med godkännande av studenter vid examen som ger specifika behörigheter.

Jag har alltmer förstått att de bästa tjänstemännen och byråkraterna vill oss alla väl med att stötta oss med tydliga regler för att allt ska fungera smidigt i det dagliga och övergripande i samhället.

Som Falstaff fakir skaldade i En var sin egen professor: "Den som lyder går det väl, även om han plommon stjäl" :)
 
Senast ändrad: