Kriminell av misstag

Jag har tältat i nationalparken i ca 10-12 ggr under 25 års tid. dom flesta tältningarna har jag gjort på Kungsleden eller ute i Stockholms skärgård. Har även vandrat ganska mycket i Småland och tältat i dom djupa skogarna.

Jag har även tältat på tomten med barnen när dom var små, men det har nog alla föräldrar gjort med sina barn....
Ja men Kungsleden får man ju, med vissa undantag, tälta efter. Likaså på tomten.

Frågan var varför du känner att du måste få tälta där man inte får tälta?
 
Frågan var varför du känner att du måste få tälta där man inte får tälta?

Jag känner absolut inget behov av att tälta olagligt, utan det har bara blivit så för att vi bor 200 m ifrån nationalparken och då är det enkelt att ta sej dit för att göra helgvandringar med övernattning.

Det först nu som jag har lusläst reglerna som gäller för just Tyresta nationalpark, som jag har förstått att det är förbjudet.

Jag har tältat många nätter i Sareks nationalpark utan att innan ha läst på vilka regler som gäller just där och jag är övertygad om att 99,9% av alla som har vandrat på Kungsleden, har inte läst på reglerna som gäller i just den nationalparken, utan har bara tältat och använt sitt sunda förnuft för att respektera naturen under vistelsen där.
 
Här i Tyresö finns både naturreservat och nationalpark och jag läste igenom vilka regler som verkligen gäller där och vad jag med flera har brutit och bryter mot utan en tanke på att det är olagligt.

Paddla kajak - förbjudet
Cykla mountainbike - förbjudet
Tälta på annan än anvisad plats - förbjudet
Göra upp eld på annan än anvisad plats - förbjudet.

Dom här 4 punkterna har jag brutit mot och dom 4 punkterna bryter folk mot hela tiden utan en tanke på att vara kriminell.
Vilka punkter här eller andra punkter har du brutit mot i en nationalpark utan en tanke på att det är en kriminell handling?
På min första låglandsvandring, Bjärka-Säby -- Ulrika (i Linköping och Kinda, 2006) tältade jag på Hallstad ängar nära Rimforsa. Tydligen lyckades jag gå in i området utan att lägga märke till något anslag. Många år senare, på cykel, hade jag hoppats på campingen i Rimforsa, men den var nedlagd. Så, cykel tillbaka mot Hallstad ängar, men efter förtvivlat letande kring parkeringsplatsen gav jag upp och tvingades övernatta i vindskyddet. Lyckligtvis var det nära till vatten, några få meter in i reservatet.

Jag har aldrig kommit på tanken att elda i naturen, varken för att torka kläder eller laga mat. Men t ex den torra sommaren 2018 var det tidvis på många ställen förbjudet att använda campingkök.
 
Jag har brutit mot alla punkter på många såna platser i Sverige och utomlands (här är det iallafall semi legalt pga av allemansrätten). Och skulle göra om det. Men gör det utan att förstöra något, och oftast lämnar renare än jag fann det. Gör detta med respekt för naturen inte människor. Har även blivit fasttagen av militär och överlämnad till polis för intrång på skyddobjekt.. människor älskar att äga saker som inte är våra.. sätt dit mig, ta fast mig, men jag kommer tillbaka. Naturen är min och din, inte deras.
 
Passerade nyligen nerför Balsbergets (naturreservat i Skåne) sydöstsluttning tillsammans med frilufsargruppen och överträdde tydligen då förbudet mot organiserade friluftsaktiviteter som visade sig råda på platsen.
 
Det finns förstås gradskillnader och olika uppfattningar annars skulle det inte bli någon diskussion.

Regler har oftast ett syfte som är gott. Men i vissa fall så blir det snett.

Ett exempel är Bohusläns skörgårdsreservat. Ofta tältföbud men helt OK att övernatta i båt. Detta utestänger kajakpaddlare men slitage nedskräpning etc av båtgäster beivras inte.

Thure
 
Vi har bott 200 m ifrån naturreservatet i 24 år och vi vandrar väldigt ofta där men har alltid respekterat reservatet med sunt förnuft.

Att det är så hårda regler hade jag ingen aning om och att såna saker är förbjudet hade jag aldrig trott.
Att kolla igenom alla regler innan man går in i en nationalpark är ungefär som att läsa igenom alla paragrafer när man handlar något på nätet. ingen gör det!

Att göra som tokstollen i höstas som var där inne och sågade ner träd för att han behövde ved till sin kamin, är ju helt sanslöst!! Han åkte fast med fingret i syltburken.

Många åker ut till vindskydden och stjäl ved som kommunen transporterar dit, så sen i höstas har kommunen tillsatt vedvakter som är där ute.

Många fiskar kräftor i sjöarna - förbjudet - så sen några år har kommunen tillsatt kräftfiskevakter som är där ute.

Dom äldre grannarna har som tradition att gå in där vid varje jul för att såga ner och ta hem en julgran. visst, det är inte okej pga att det är en nationalpark men jag tänker inte ställa till med tjafs om det i vårt lilla bostadsområde.

Man kan ha åsikter om allt möjligt men överlag så är nationalparken väldigt fint bevarad.
Den jämförelsen haltar rejält! Det går mycket snabbare att läsa en nationalparks regler än att läsa det finstilta vid t.ex. onlineköp.
 
Försöker hålla mig till reglerna, speciellt på välbesökta ställen. Men men, någon gång kan det hända att man campar där man inte borde, om ingen är där. Som alltid gäller att inte lämna några spår efter sig.

Har som tradition att gå några varv runt platsen innan jag lämnar den, så att inget kvarglömt eller spår finns kvar.
 
Senast ändrad:
Den jämförelsen haltar rejält! Det går mycket snabbare att läsa en nationalparks regler än att läsa det finstilta vid t.ex. onlineköp.

Jämförelsen har inget att göra med hur snabbt det går att göra det.
Läser du lite noggrannare så ser du att syftet är just att ingen gör det.