Kriminell av misstag

Vi har bott 200 m ifrån naturreservatet i 24 år och vi vandrar väldigt ofta där men har alltid respekterat reservatet med sunt förnuft.

Att det är så hårda regler hade jag ingen aning om och att såna saker är förbjudet hade jag aldrig trott.
Att kolla igenom alla regler innan man går in i en nationalpark är ungefär som att läsa igenom alla paragrafer när man handlar något på nätet. ingen gör det!

Att göra som tokstollen i höstas som var där inne och sågade ner träd för att han behövde ved till sin kamin, är ju helt sanslöst!! Han åkte fast med fingret i syltburken.

Många åker ut till vindskydden och stjäl ved som kommunen transporterar dit, så sen i höstas har kommunen tillsatt vedvakter som är där ute.

Många fiskar kräftor i sjöarna - förbjudet - så sen några år har kommunen tillsatt kräftfiskevakter som är där ute.

Dom äldre grannarna har som tradition att gå in där vid varje jul för att såga ner och ta hem en julgran. visst, det är inte okej pga att det är en nationalpark men jag tänker inte ställa till med tjafs om det i vårt lilla bostadsområde.

Man kan ha åsikter om allt möjligt men överlag så är nationalparken väldigt fint bevarad.

Man kan nog inte utgå från sej själv när man kategoriskt säger att INGEN läser regler och finstilt. De finns gott om folk som inte gör det men det finns också de som gör det. Jag brukar göra det för att unvika misstag. Läser man inte det finstilta då man tecknar avtal, digitalt eller på papper, ökar chansen att det blir rätt sak man är överens om.
Regler finns ofta av en god anledning och bör därför följas.
Att bryta mot regler för att man inte läst, det är inte av misstag, det är snarare av undlåtenhet/lathet.
Oaktsamhet eller medvetet brott kan båda ge dåliga konsekvenser.

/Patrik
 
Det är ju ändå en stor skillnad på att underteckna ett avtal och att bege sej in i en nationalpark, när det gäller att läsa på det finstilta innan.

Har man sunt förnuft och värnar om naturen så räcker det långt i en nationalpark men med att underteckna ett avtal så säger ju det sunda förnuftet att man läser på det finstilta - och med avtal menar jag ex.vis ett lägenhetsavtal etc.
 
Tänk på att inte filma med drönare och lägga ut på YT, när du eldar och campar & sågar träd i ett reservat / np. Eller paddlar i förbjudna områden. Bara ett tips. Just joking. ;)
 
Vi har bott 200 m ifrån naturreservatet i 24 år och vi vandrar väldigt ofta där men har alltid respekterat reservatet med sunt förnuft.

Att det är så hårda regler hade jag ingen aning om och att såna saker är förbjudet hade jag aldrig trott.
Att kolla igenom alla regler innan man går in i en nationalpark är ungefär som att läsa igenom alla paragrafer när man handlar något på nätet. ingen gör det!
Att inte känna till vad som gäller är en dålig ursäkt. Bryter man mot trafikreglerna, skattelagstiftningen eller brottsbalken hjälper det inte att man anser sig ha använt vad man anse vara sunt förnuft. Reagerar man dessutom med att "jag hade ingen aning om att reglerna var så hårda" bör man nog omvärdera sitt "sunda förnuft" och lära sig av sitt misstag.
 
Då är det många som borde omvärdera sitt sunda förnuft, för på sommaren möter man många med ryggsäck och tält och det finns urbrända lägereldar på väldigt många ställen runt alla sjöar och man möter väldigt många mountainbikecyklister trots att allt det är förbjudet.
Många fiskar där också trots att det är förbjudet.

Jag är ingen paragrafryttare och lägger inte någon värdering i att dom bryter mot såna nationalparkslagar så länge dom tar med sitt skräp hem och inte gör upp lägereldar direkt på klipphällar.
 
Då är det många som borde omvärdera sitt sunda förnuft, för på sommaren möter man många med ryggsäck och tält och det finns urbrända lägereldar på väldigt många ställen runt alla sjöar och man möter väldigt många mountainbikecyklister trots att allt det är förbjudet.
Många fiskar där också trots att det är förbjudet.

Jag är ingen paragrafryttare och lägger inte någon värdering i att dom bryter mot såna nationalparkslagar så länge dom tar med sitt skräp hem och inte gör upp lägereldar direkt på klipphällar.
Du menar att de som bryter mot reglerna är förnuftiga och att de som följer dem är paragrafryttare? Och du lägger ingen värdering i att folk bryter mot de regler som gäller i nationalparker så länge de inte bryter mot de regler som är i linje med ditt "sunda förnuft"? Tja, då är du förmodligen "kriminell" men det verkar snarare vara av övertygelse än av misstag. Att ni som struntar i reglerna är många gör inte saken bättre.
 
Är man så noga med att följa alla regler i absurdum som du verkar förespråka så är man kriminell om man går mot röd gubbe vid ett övergångsställe och ska då oavkortat dömas enligt lagtexten pga att så är lagen.
Samma sak om man cyklar och inte håller ut handen som en körriktningsvisare när man ska svänga till höger.

Då är hela samhället fullt av kriminella människor som helt orättvist inte får det straff som dom har gjort sej förtjänta av enligt lagtexten.
 
Jag uppfattar det inte som absurt att inte tälta där det är tältförbud, att inte elda där det råder eldningsförbud. Generellt försöker jag att hålla koll på och följa de lagar och bestämmelser som gäller och jag tycker att det, om man har förmånen att leva i ett demokratiskt rättssamhälle, är både sunt och rimligt att göra så. Men jag vet att det finns förskräckande många som sk*ter i reglerna och istället gör som de tycker, särskilt, eftersom du tog upp det här med att inte använda körriktningsvisare, bilister. Det förnuftiga i ett sådant förhållningssätt undgår mig.

Att inte bekväma sig att lära sig vad som gäller och istället handla efter eget huvud är drygt och respektlöst. Det gäller även, eller kanske särskilt, om man uppfattar reglerna som hårda eller inte förstår varför de finns. Är man riktigt övermaga upphöjer man sitt eget handlande till dygd och använder nedsättande tillmälen om de som gör sitt bästa för att följa det gemensamma regelverket.
 
Är man så noga med att följa alla regler i absurdum som du verkar förespråka så är man kriminell om man går mot röd gubbe vid ett övergångsställe och ska då oavkortat dömas enligt lagtexten pga att så är lagen.
Samma sak om man cyklar och inte håller ut handen som en körriktningsvisare när man ska svänga till höger.

Då är hela samhället fullt av kriminella människor som helt orättvist inte får det straff som dom har gjort sej förtjänta av enligt lagtexten.

Allt kriminellt är olagligt men allt olagligt är inte kriminellt.

Gå mot röd gubbe är olagligt men så lite olagligt att man inte ens får en ordningsbot - om man inte gör det så vårdslöst att man kan fällas för just vårdslöshet i trafiken.

Att inte påvisa högersväng i korsning på cykel är inte ens olagligt, som jag förstått det.

Att inte följa regler i nationalpark är olagligt i de flesta fall, men kan bli kriminellt om du gör det nog grovt eller nog ofta.
 
Att inte följa regler i nationalpark är olagligt i de flesta fall, men kan bli kriminellt om du gör det nog grovt eller nog ofta.

Och med nog grovt anser jag vara att fälla träd eller köra där med en endurohoj.
Att tälta eller paddla i en nationalpark kan omöjligt göra någon åverkan, för i slutänden så är det inget annat än en skog som inte tar någon skada av sån aktivitet.

Det är därför så många gör det år efter år....trots att det är förbjudet.
Människor kan tänka själv utan att vara fyrkantiga och insnöade.