Kriminell av misstag

Tältar nog många på samma plats blir det definitivt påverkan.
Samma med paddling, lägger alla i och tar upp på samma ställe vid stranden blir det påverkan.

Vägrar man titta utanför sin egen lilla bubbla är man själv mest insnöad.

Tippar att tältförbud i reservat beror på att många inte kan göra det på ett bra sätt. Dvs lämnar skräp, bryter grenar, lämnar dasspapper, osv.

Tältar nog många på samma plats blir det definitivt påverkan.
Samma med paddling, lägger alla i och tar upp på samma ställe vid stranden blir det påverkan.

Vägrar man titta utanför sin egen lilla bubbla är man själv mest insnöad.

Så mycket verksamhet är det inte i nationalparken trots att den är väldigt stor - det är inte ens i närheten som på Kungsleden som mer eller mindre är som en motorväg med människor, i jämförelse.

Dom flesta gångerna som vi vandrar i nationalparken möter vi ingen människa alls oavsett väder eller årstid.
Några enstaka fina sommardagar kanske man möter 5-6 st människor och dom som tältar gör bara en övernattning för att gå vidare nästa dag.

Får väl sälla mig till skurkarna och erkänna att jag faktiskt sovit i blåbärsriset på icke godkänd plats i nationalparken, flera gånger till och med..

Personligen tycker jag att det är mycket mer folk ute i tyresta än förrut, mest märkbart sommartid och mot årsjö tyresta by hållet, men även att det ofta är övernattingar i vindskydden höst och vinter..

Senast ändrad:
Och med nog grovt anser jag vara att fälla träd eller köra där med en endurohoj.
Att tälta eller paddla i en nationalpark kan omöjligt göra någon åverkan, för i slutänden så är det inget annat än en skog som inte tar någon skada av sån aktivitet.

Det är därför så många gör det år efter år....trots att det är förbjudet.
Människor kan tänka själv utan att vara fyrkantiga och insnöade.

Då är vi där igen, all påverkar är kanske inte den som du ser med din personliga variant av sunt förnuft. Det kan finnas djur som är nattaktiva och som störs av att någon tältar en natt.

Men allmänt tror jag det i många fall är stordrifts-riskerna som gör att det finns förbud. Att en tältar en enstaka natt gör kanske liten eller ingen skada men om många tältar på samma ställe ofta uppstår ett oönskat slitage eller störning och vem ska stå där och avgöra om det är tillräckligt oslitet/sotört just denna natt för just dej, eller om du inte får tälta. Därför blir det förbjudet att tälta för alla, alltid.
Alla borde kunna lyfta sin tankabana och skala upp och se till helheten. Mitt lilla tält skadar väl ingen en natt? Nej kanske inte, men allas tält hela tiden gör det och då är ditt tält en natt en del av den helheten.

Respektera förbud!
Och myndigheter som utfärdar: motivera gärna varför regler införs så är det lättare för somliga att respektera.

/Patrik

Så mycket verksamhet är det inte i nationalparken trots att den är väldigt stor - det är inte ens i närheten som på Kungsleden som mer eller mindre är som en motorväg med människor, i jämförelse.

Under 2020 hade Tyresta Nationalpark ca 1,3 milj besökare enligt de räknare som finns. Det är ju en hyffsad siffra.
De flesta av dessa är förvisso dagsbesökare som håller sig till de uppskyltade lederna endast.

Men för mig kokar det ned till om vi ska acceptera att det finns lagar som är ok att bryta mot eller inte. Och var en sådan lista över lagar som vi inte behöver bry oss om finns? För det kan ju inte vara godtyckligt vilken lag som vi inte behöver följa utan det måste ju vara lika för alla.....

Att ha tältat där det är tältningsförbud må vara hänt om man mot förmodan inte kände till förbudet. Men att fortsätta tälta där det är tältningsförbud trots att man blivit informerad om det är rent ut sagt idiotiskt. Eller rejält töntigt. Att inte försöka informera sig själv om vilka regler som gäller för den aktivitet jag ska göra är än mer dumt.
Vi lever i ett land med stora rättigheter för den enskilde individen, men med det följer också stora skyldigheter. Att ha koll på lagar och regler är just en sådan skyldighet.

Att en lag subjektivt upplevs som fel eller korkad är ingen ursäkt till att inte följa den.

Personligen tycker jag att det är mycket mer folk ute i tyresta än förrut, mest märkbart sommartid och mot årsjö tyresta by hållet, men även att det ofta är övernattingar i vindskydden höst och vinter..

Ja det har blivit mer folk i nationalparken pga pandemin men ökningen är överlag störst runt Tyresta by och i den närheten.
Det är ganska logiskt för där finns ju en enorm parkeringsplats för säkert 500 bilar och vandringsleder för barnvagnar och barnfamiljer + att Sörmlandsleden passerar där.

Vi vandrar mest i den norra delen av nationalparken runt Långsjön, brandområdet och Stensjön där terrängen är mer kuperad och där är det ingen ökning av folk alls.

Nja på den med.. Tidigare var entre parkeringarna längs vägen ut mot vissvass rätt tomma, även på helgerna. Sommartid är även dessa fulla, samma gäller parkeringarna vid stormyra och hammarberget..

Jag utgår från att detta är en trolltråd, för ingen på friluftsforumet Utsidan är väl så korkad att hen inte begriper vad ett naturreservat är? Nevertheless, även trolltrådar kan vara användbara för att folkbilda lite. Here goes.

Ett naturreservat är ett område som anses som skyddsvärt, och därmed har belagts med särskilda regler för hur man får utnyttja det. Ett av syften är faktiskt att området ska fortsätta vara tillgängligt för allmänheten. Här kan man läsa lite om hur beslutsprocessen ser ut i bildandet av naturreservat: https://www.naturvardsverket.se/amn...das-skyddade-omraden/att-bilda-naturreservat/

Omfattande friluftsliv kan mycket snabbt slita ner naturområden. Det gäller t.ex de populära Blanktjärnarna i Vålådalen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lansstyrelsen-besok-inte-blanktjarn-i-sommar . Det är kanske mindre uppenbart för den enskilde, men det är alltså den sammanlagda effekten som är relevant. Allt detta ingår förstås i bedömningen som Länsstyrelsen gör när de upprättar ett naturreservat. Om man upplever att reglerna är orimliga kan man förslagsvis vända sig till Länsstyrelsen i området och be att få läsa deras bakgrundsinformation.

Att "alla andra gör det" är en helt acceptabel ursäkt, under förutsättning att man går i lågstadiet. Annars är det tyvärr ingen gångbar förklaring till att bryta mot regler som är till för att skydda vår gemensamma natur.

Att tälta eller paddla i en nationalpark kan omöjligt göra någon åverkan, för i slutänden så är det inget annat än en skog som inte tar någon skada av sån aktivitet.
Nej det gör oftast försumbart med skada, men det är inte det som är poängen.
Anledningen till många/de flesta sådana här förbud är oftast att förhindra följdeffekter.

Förbud mot tältning avser att förhindra nedskräpning och slitage som lätt uppstår så fort det blir någon form av "läger".

Förbud mot paddling kan handla om att förhindra besökare från att nå vissa delar av området. Det kanske finns öar i parken där man vill skydda naturen och/eller djurlivet?

När man gör något tillgängligt så ökar nyttjandefrekvensen och då uppstår slitage, även om alla försöker vara jätteförsiktiga.

Det är därför så många gör det år efter år....trots att det är förbjudet.
Människor kan tänka själv utan att vara fyrkantiga och insnöade.

A)
Är du säker?
Det kan inte vara så att många bara inte känner till reglerna? Det var ju så det var för dig, om man utgår ifrån din trådstart.

B)
Människor är jättebra på att tänka själva. Problemet är bara att det lätt blir ett egoistiskt och kortsiktigt tänkande. Därför behövs lagar och regler.

Varför måste du tälta där du inte får? Det är ju tillåtet i stort sett överallt i Sverige?

Varför måste du tälta där du inte får? Det är ju tillåtet i stort sett överallt i Sverige?

Jag har tältat i nationalparken i ca 10-12 ggr under 25 års tid. dom flesta tältningarna har jag gjort på Kungsleden eller ute i Stockholms skärgård. Har även vandrat ganska mycket i Småland och tältat i dom djupa skogarna.

Jag har även tältat på tomten med barnen när dom var små, men det har nog alla föräldrar gjort med sina barn....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg