På vilket sätt är det inte rasistiskt att ge folk olika möjligheter beroende på deras etnicitet? Nu vet jag också att det är "medlemskap i sameby" som gäller, men där är det ättlingar, möjligen ingiftingar som kan komma på fråga att väljas in. I effekt har medlemmar i sameby, pga att de är samer, en bunt extra rättigheter, samt tillgång till en näring, som inga andra svenskar har, pga av deras etnicitet.Med "samer" kan man för övrigt mena olika saker, men ofta menar man samebyarna. De har en särställning i exempelvis Laponia, vilket inte är det minsta konstigt. De har också en särställning när det gäller renskötsel. Med mera. Att detta skulle vara uttryck för någon slags rasism kan jag inte alls hålla med om.
Hade du funnit det oproblematiskt om det bara var "vanliga" svenskar som fick ha vissa jobb också?
Jag är på det hela taget skeptisk till att ge olika grupper, etniska och andra, specialrättigheter. Gäller alla, folk är folk, skit samma vem dina föräldrar är, skit samma vad du heter och skit samma hur du ser ut.