Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kort kniv... ??
- Trådstartare Mattias1981
- Start datum
Jag köpte min på ebay från USA men de finns på www.knifenordic.se
Grattis, du kommer inte att ångra dig. Var dock försiktig med väta!
~Paul~
Kan ju bara säga att kniven har funkat klockrent.....
Dock skulle jag vilja komplettera den med nånting robustare, nåt bra förslag, gärna ett blad på 12-15 cm.....
13cm är en bra kompromiss det räcker både till limpa och mer........
Den här är väl annars något som kunde passat vad du var ute efter:
http://www.sikahill.se/Produktinfo/Sika_Hill_SH-SV_Jaktkniv_Fiskekniv.html
Den här är väl annars något som kunde passat vad du var ute efter:
Har just en sådan, blir man vän med det korta bladet och att bladet har sin egen design så funkar kniven helt ok. Uppskattar också att det är en stadig konstruktion samt att den inte är i vägen när den är i slidan!
Funderar på antingen Mora 2000 eller Mora bushcraft forest.
Är det värt att lägga dom extra pengarna på forestern??
Det jag har imot 2000 är väl skaftet som känns lite b...
Förstår vad du menar. Måste dock säga att jag finner MK2-s handtag mycket bekvämt. Forest är ju designad med tanke på något annorlunda anv. område än 2K, som ju också skall funka i samband med jakt. Det är alltid svårt att säga om något är prisvärt eller inte eftersom det till stora delar beror på individuella preferenser.Funderar på antingen Mora 2000 eller Mora bushcraft forest.
~Paul~
Förstår vad du menar. Måste dock säga att jag finner MK2-s handtag mycket bekvämt. Forest är ju designad med tanke på något annorlunda anv. område än 2K, som ju också skall funka i samband med jakt. Det är alltid svårt att säga om något är prisvärt eller inte eftersom det till stora delar beror på individuella preferenser.
~Paul~
Nu ska vi se om jag e hänger med, menar du att mk2 är bättre eller sämre till allmänt friluftsliv ( matlagning, tälja och splinta ved med )?
Efter en liten olycka för några år sen, som höll på att sluta med avkapade fingrar, så e jag lite smått obekväm med knivar utan "parerskydd"....
Eller har ni tips på nån annan kniv i samma prisklass??
1. Varken eller. Som jag skrev tidigare - allt hänger på individuella preferenser. Personligen föredrar jag det raka greppet på MK2, som enligt min åsikt är mer versatilt i fråga om varierande grepp. Dock är Forest förmodligen bättre på att tälja med. När det gäller vedsplintning så är det dött lopp.1. menar du att mk2 är bättre eller sämre till allmänt friluftsliv ( matlagning, tälja och splinta ved med )?
2. Efter en liten olycka för några år sen, som höll på att sluta med avkapade fingrar, så e jag lite smått obekväm med knivar utan "parerskydd"....
3. Eller har ni tips på nån annan kniv i samma prisklass??
2. Hm. Tråkigt men är man medveten om knivars svagheter så bör något sådant trots allt inte hända. Jag har använt MK2 mycket extensivt utan att ha varit i närheten av ett liknande tillbud.
3. Det skulle i så fall vara andra mora-modeller.
~Paul~
Det blev en forest, kändes mest bekväm i mina händer....
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg