Re: Typ av stål
Nitsson; sa:
1. Finns det en bra beskrivning av de typer av stål som olika knivar är gjorda av?
2. Jag förstår skillnaden mellan kolstål och rostfritt stål (tack, Paul), men sen finns de ju olika typer av rostfritt. Tex. så har folk nämnt AUS-8 eller A-2, 59 HRC. What's the difference?
3. Sen så låter det som att rostfritt är att föredra om man ska vara i blöt terräng, eller tom i Sverige under hösten, då det inte rostar lika snabbt. Utöver det är rostfritt nötningståligare och kräver mindre vård (inoljning), vilket är ett stort plus för en "survivalkniv" som man kanske är ute med under längre perioder och inte kan vårda på ett optimalt sätt.
4. Det är inte lika starkt som kolstål, ok, men jag brukar inte heller banka in kniven i stubbar.
5. Jag frågor allt detta då jag undrar om Hattori Dreamhunter II är "bra nog" för mina ändamål, om man jämför med tex Hattori HA6-2.
1. Ja, det finns specs för varje enskilt stål. Ibland är dock tillverkaren inte så glad i att lämna ut dem. Mycket handlar ju om yrkeshemligheter.
2. Du jämför två stålsorter där den ena är rostfritt stål (AUS-8) och den andra är just kolstål (A2). Att förklara skillnaden mellan de olika rostfria stålsorterna skulle tarva en doktorsavhandling. Det går inte, finns helt enkelt för många.
HRC betyder hårdhet i Rockwellgrader, dvs det anger hur pass hårt det färdiga stålet är. Ponera att en diamant har en hårdhet av index 100. Ett knivblad brukar ligga på ca 50 - 70 på denna skala varav de två ytterligheterna är ovanliga.
3. Ja, rostfritt är rosttrögare och om utseendet är viktigt för dig när det gäller knivar så är det något att fundera på. Om du dock torkar en kolstålskniv efter varje användning så bör det heller inte vålla några problem.
Det hela faller an på hur du ämnar att använda kniven. Om du vill tälja mycket, splinta ved, skära i hårdplast osv, så skulle jag välja en kolstålskniv.
Men. Om du tänker använda kniven till matlagning, lättare campinggöromål, jakt och fiske så skulle jag välja en rostfri modell.
4. OK, det lutar åt rostfritt
.
5. Båda knivarna är tillverkade i rostfritt stål. Den ena i AUS-8 och den andra i VG-10. Rent generellt kan man säga att VG-10 anses vara av högre rank än AUS-8.
VG-10 är något mer rosttrögt, kan härdas hårdare med bibehållna egenskaper och är lättslipat. Det har också större mängd karbider om än inte lika fint fördelade som i AUS-8 (ganska viktig detalj). Kolhalten är också högre än i AUS-8. Därav möjligheten till högre hårdhet. En vanlig hårdhet ligger på mellan 59-61 HRC.
AUS-8 är känt för det fina kornet, den fina fördelningen av karbiderna och det förhållandevis låga priset. Det är dock inte lika rosttrögt som VG-10 och det går inte att slipa fram en lika snäv eggvinkel utan att riskera deformation.
Slutligen. Tänk över dina behov och jämför med vad du får för pengarna.
~Paul~