Söker bra outdoor kniv - tips?

mountainfox; sa:
Insåg precis att fördelen med att ha en rostbenägen kniv är att man får en liten meditationsstund när man bryner & polerar kniven på kvällen..
Alltså, så extremt rostbenägen är den inte. Det är inte så att den rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen ;)

Tänk bara på att torka av bladet efter kontakt med svett, fruktsafter, saltvatten och sötvatten. Tänk också på att undvika kondens! Det är en och annan kniv som blivit missfärgad pga detta.

Kniven mår bra av att vara lite inoljad. Räcker utmärkt med Ballistol eller Militec 1.

~Paul~

Bacho 120 Year Limited Edition

Vad tror ni knivexperter om Bacho 120 Year Limited Edition i Stainless steel (stålet är magnetiskt). Jag köpte några grensågar + knivar (tillsammans) på Jula nu när dom säljer ut såg + kniv för 99 SEK.

Artikelnummer är 120656. Kollar man på http://www.jula.se/butik/default.asp och skriver in 120656 får man en beskrivning + att man får reda på att varan är slutsåld. Men i varuhuset där jag bor fanns det några kvar även sedan jag ”bunkrat”. För sågen skull. Kniven ser jag som bonus.

Per Brune

Re: Bacho 120 Year Limited Edition

Brune; sa:
Vad tror ni knivexperter om Bacho 120 Year Limited Edition i Stainless steel (stålet är magnetiskt). Jag köpte några grensågar + knivar (tillsammans) på Jula nu när dom säljer ut såg + kniv för 99 SEK.

Artikelnummer är 120656. Kollar man på http://www.jula.se/butik/default.asp och skriver in 120656 får man en beskrivning + att man får reda på att varan är slutsåld. Men i varuhuset där jag bor fanns det några kvar även sedan jag ”bunkrat”. För sågen skull. Kniven ser jag som bonus.

Per Brune
Kniven är med största sannolikhet Frosts Mora Clipper. Om kniven och sågen är tillverkade i samma typ av stål vet jag inte men antar att de inte är det. Dock är båda tillverkade i Sandvikstål. Clipper i 12C27.

~Paul~

PS Ett utmärkt pris!

Typ av stål

dePaul; sa:
Som jag skrev tidigare. Kolstål är ett tuffare stål, det går banka in i en stubbe och vrida och trots det håller eggen. Skulle du göra detta med en kniv av samma dimensioner men tillverkad i rfr-stål så är risken avsevärt större att bladet antingen går av eller chippar.

Rfr-stål är däremot nötningståligare i mjuka till medelhårda material (ibland upp till 5-10 ggr!), samt rostar inte (inga fula fläckar).

Finns det en bra beskrivning av de typer av stål som olika knivar är gjorda av? Jag förstår skillnaden mellan kolstål och rostfritt stål (tack, Paul), men sen finns de ju olika typer av rostfritt. Tex. så har folk nämnt AUS-8 eller A-2, 59 HRC. What's the difference?

Sen så låter det som att rostfritt är att föredra om man ska vara i blöt terräng, eller tom i Sverige under hösten, då det inte rostar lika snabbt. Utöver det är rostfritt nötningståligare och kräver mindre vård (inoljning), vilket är ett stort plus för en "survivalkniv" som man kanske är ute med under längre perioder och inte kan vårda på ett optimalt sätt. Det är inte lika starkt som kolstål, ok, men jag brukar inte heller banka in kniven i stubbar.

Jag frågor allt detta då jag undrar om Hattori Dreamhunter II är "bra nog" för mina ändamål, om man jämför med tex Hattori HA6-2.

Hattori Dreamhunter II: http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=17412&sub=3768&page=1
Hattori HA6-2: http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1

Tack på förhand,
Martin

Re: Väldigt fin!

Schneeberger; sa:
Jag har bara läst lite på diverse forum om den där kniven, väldigt snygg som sagt.
Det finns väl dessutom flera olika skaftmaterial att tillgå?

Är det internetbeställning som gäller förresten?

Hur skulle du jämför den med t.ex en Fällkniven F1, en kniv som jag känner till rätt väl.

Uffe

Som sagt, det finns många skaftmaterial:

http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/793576/

Funderar själv på en sån då den klassas som survival / bushcraft kniv: http://survival.researchjunky.com/tp/2357.the_new_bark_river_bravo-1.html

Vet någon (Paul...) vem som säljer dessa till EU?
[Ändrat av Nitsson 2007-06-21 kl 09:22]

Schneeberger; sa:
Var och en salig på sin tro... *ler*

Uffe

GustavOh; sa:
Bara du är ärlig med dig själv så.
Det finns absolut inget rationellt skäl att köpa nåt annat än en mora som allround/brukskniv. Men jag erkänner gärna att Pauls bilder får det att klia även i mitt kreditkort.

Men som sagt: då handlar det som du säger om "vanity" inte rationella skäl.

Salig och salig...

Allt jag menar är att om behovet är en allroundkniv för utebruk så är en mora definitivt tillräckligt bra. Vill du ha något "bättre" är det dels en helt annan prisklass, dels måste mn definiera vad "bättre" innebär. Snyggare? Hållbarare? Vassare? Bättre på något specifikt göromål? Eller helt enkelt bara inte så förbaskat vanlig (och därmed "tråkig")

Moraknivarna är lite som IKEA. Kanske inte bäst men definitivt tillräckligt bra på alla punkter utom vanityfaktorn.

(Och ja, jag köper också "bättre" prylar enbart för att det är kul alltsomoftast.)

Re: Typ av stål

Nitsson; sa:
1. Finns det en bra beskrivning av de typer av stål som olika knivar är gjorda av?

2. Jag förstår skillnaden mellan kolstål och rostfritt stål (tack, Paul), men sen finns de ju olika typer av rostfritt. Tex. så har folk nämnt AUS-8 eller A-2, 59 HRC. What's the difference?

3. Sen så låter det som att rostfritt är att föredra om man ska vara i blöt terräng, eller tom i Sverige under hösten, då det inte rostar lika snabbt. Utöver det är rostfritt nötningståligare och kräver mindre vård (inoljning), vilket är ett stort plus för en "survivalkniv" som man kanske är ute med under längre perioder och inte kan vårda på ett optimalt sätt.

4. Det är inte lika starkt som kolstål, ok, men jag brukar inte heller banka in kniven i stubbar.

5. Jag frågor allt detta då jag undrar om Hattori Dreamhunter II är "bra nog" för mina ändamål, om man jämför med tex Hattori HA6-2.
1. Ja, det finns specs för varje enskilt stål. Ibland är dock tillverkaren inte så glad i att lämna ut dem. Mycket handlar ju om yrkeshemligheter.

2. Du jämför två stålsorter där den ena är rostfritt stål (AUS-8) och den andra är just kolstål (A2). Att förklara skillnaden mellan de olika rostfria stålsorterna skulle tarva en doktorsavhandling. Det går inte, finns helt enkelt för många.

HRC betyder hårdhet i Rockwellgrader, dvs det anger hur pass hårt det färdiga stålet är. Ponera att en diamant har en hårdhet av index 100. Ett knivblad brukar ligga på ca 50 - 70 på denna skala varav de två ytterligheterna är ovanliga.

3. Ja, rostfritt är rosttrögare och om utseendet är viktigt för dig när det gäller knivar så är det något att fundera på. Om du dock torkar en kolstålskniv efter varje användning så bör det heller inte vålla några problem.

Det hela faller an på hur du ämnar att använda kniven. Om du vill tälja mycket, splinta ved, skära i hårdplast osv, så skulle jag välja en kolstålskniv.

Men. Om du tänker använda kniven till matlagning, lättare campinggöromål, jakt och fiske så skulle jag välja en rostfri modell.

4. OK, det lutar åt rostfritt :).

5. Båda knivarna är tillverkade i rostfritt stål. Den ena i AUS-8 och den andra i VG-10. Rent generellt kan man säga att VG-10 anses vara av högre rank än AUS-8.

VG-10 är något mer rosttrögt, kan härdas hårdare med bibehållna egenskaper och är lättslipat. Det har också större mängd karbider om än inte lika fint fördelade som i AUS-8 (ganska viktig detalj). Kolhalten är också högre än i AUS-8. Därav möjligheten till högre hårdhet. En vanlig hårdhet ligger på mellan 59-61 HRC.

AUS-8 är känt för det fina kornet, den fina fördelningen av karbiderna och det förhållandevis låga priset. Det är dock inte lika rosttrögt som VG-10 och det går inte att slipa fram en lika snäv eggvinkel utan att riskera deformation.

Slutligen. Tänk över dina behov och jämför med vad du får för pengarna.

~Paul~

dePaul; sa:
Mathias_hoving; sa:
Mora 2000 säger jag bara, köp den släng den när den är slö och köp en ny.
Kan vara svårt eftersom den har slutat att tillverkas. I övrigt håller jag med om att det är en kanonkniv.

~Paul~

Kanske skulle vara en ide att bunkra upp ett gäng isf, för den säljs fortfarande här och där. Jag har för närvarande en och en halv (jag och flickvännen har tre, den som först fummlar bord sin börjar nog slita på den tredje).

Här finns de bla för de som är intreserade:

http://www.recon.se/product_info.php?cPath=34&products_id=366

Underbar kniv som är svår att slå i pris/användbarhet paritet, det ända jag saknar är ett hål i skaftslutet för fångstrem eller liknande, men det borras lätt själv ifs.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
amsa01 Söker Bokförslag om allmän naturfakta Utrustning allmänt 5
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Nalgene Outdoor Utrustning allmänt 2
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
sverigeturist outdoor tights Utrustning allmänt 3
Bollvik Outdoor Research Utrustning allmänt 5
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg