Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vore roligt att få in fler synpunkter på sovsäck och liggunderlag
Kollar som sagt på:
Haglöfs Zensor 1S
Haglöfs Zensor 2S
Ni som äger nån av dem, vad är era erfarenheter?
Några andra modeller jag bör kolla på?
(Syntet (pga. dunallergi), sommarfjäll, kustmiljö, vår och höst på lågland)
Liggunderlag jag kollat på:
Exped Synmat 7 M
Exped Synmat Basic UL 7.5M
Kan bara instämma. Otroligt bra tält, även om det är lite tungt när man är själv. Men väldans bra på precis alla sätt utom just vikten. (Köpte mitt i tyskland jag med.)
Lutar nog åt en Haglöfs Zensor 2S - Den känns överkomlig i packvolym och känns som en mysig och skön säck Komforten är viktig tycker jag
Funderar vidare på tälten och är nog fortfarande lite inne på Hilleberg Allak.
Nått speciellt man bör tänka på när det gäller val av färg på ytterduken?
Den röda ser ju väldigt fin ut från utsidan både på dagen och natten. Men är den röda färgen jobbig inuti tältet då solen går upp? Blir den gröna mer behaglig i det fallet? Vet att detta är fråga om tycke och smak men vore trevligt att höra era erfarenheter. Vet ju att ni är många med hillbergs tält på forumet
Jag är tveksam till ditt val av sovsäck, och anser att de säckar du nämner är för svala för det användningsområde du tittar på. Jag har själv gjort samma misstag för många år sedan i jakt på vikt och volym valt en för tunn sovsäck., och det är inte kul att frysa sig genom en längre fjällvandring. Känns direkt som de sovsäckar du tittar på ligger närmare den säck du har idag är en ny kompletterande 3-säsongssäck.
Fibersäckar tappar loft snabbare än en dunsäck, varför isoleringen mycket väl kan försämras med flera grader bara efter några års användning. Så länge säcken inte är genomsydd (vilket inte är ovanligt för de tunnare säckarna) skiljer det inte så mycket mellan olika tillverkare och deras val av fiber ("kärt barn har många namn"). Skall du få lagom värme för att sova behagligt även när temperaturen kryper några grader under nollan behöver du ca 1300-1400 g fiberfyllning i din säck. Haglöfs Slumber 3S ligger mer i linje med ditt tänkta behov och kompletterar bättre den säck du har idag. Marmot Wave IV är en annan liknande säck. Båda säckarna finns på rea just nu till priser under 1000kr