• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa kostym

Mina tankar.

Vad jag har hört så passar italienska märkeskostymer typ Armani m.m långa och smala personer eftersom den italienska mannen är byggd sådan.
Detta känner jag till eftersom jag varken är det ena eller det andra. Själv är jag kort och muskulös och får därmed satsa på BOSS-kostymer.

När det gäller färg så säger jag klassisk svart först och främst. Skall man sedan ha fler kostymer så tycker jag man skall satsa på en mörkgrå och/eller en mörk kritstrecksrandig. Men det är först senare.

//Peter
Välj inget av de stora märkena!!! Det är "dålig" kvallite till högt pris. du betalar för märket. Detta skrivet med tanke på det pris du tänkt betala.

Skall man bara ha en kostym tycker jag att man skall satsa på en mörkgrå.
Svart är snyggt men kan uppfattas som lite väl stelt på exempelvis ett bröllop. Och man kommer helt klart undan med en mörkgrå på en begravning.
Men det är alltså om man bara skall ha en kostym.
Själv äger jag i skrivande stund fem svarta kostymer, lika många (eller fler kanske?) i olika grå nyanser och sedan förstås ett antal i olika bruna nyanser. Men jag har aldrig hävdat att jag är normal:)

Vad gäller märke så är jag väldigt svag för Tiger. De passar på smala personer.

En man med smak ser jag! Själv skulle jag gå på en mörk brun gärna med två nyanser i tråden så den får lite djup.

Man vet att det är examenstider när gator och torg fylls av illasittande dressmankostymer :)

Tack! Du har helt rätt tyvärr är detta fenomen svårt att ändra på.

Jag föredrar nog svart, det känns som den kavajen är mer användbar till ex.vis jeans och kostymen passar till de flesta tillfällen....

//Jocke

Tack staffan, jag kallar dressman för "gubbman" sedan länge, usch, usch...inget ställe för våra söta ungdomar att handla kläder på...
Dom har billiga strumpor;-)

Svart kostym går helt bort som första val pga det är för stelt eller om man vill för mycket begravning.

Mörkgrå (kan uppfattas som svart av vissa) är ett bra val, fungerar till mycket. är kavajen inte för stelt skuren kan du använda den till jeans.

Mörkbrun fungerar också, en fördel här är att de flesta har grå kostym så du är lite "speciell"

En bra sida är Manolo.se när det handlar om herrmode!

Angående kvallitet kan väl sägas samma som för friluftslivet, att ju fler lager desto bättre! En kavaj består av (kan inte namnen) yttertyg, innertyg samt ett lager "säckväv" inuti. På en billig kavaj sitter alla lagren ihop limmade/sydda detta gör att den blir stel och sitter illa. På en lite dyrare "hänger" alla lager löst det gör att kavajen sitter bättre och följer med kroppen.

(Kanske någon kan förklara bättre)

Ett snabbt sätt att gallra på är att titta på knapparna på ärmen, är dessa med knapphål fortsätt och känn på kavajen, är det utan knapphål. HÄNG TILL BAKA DEN! har man inte råd att sy knapphål till knapparna så har man nog inte råd att tillverka en i övrigt kvalitativ produkt.
 
om jag inte är ute och trampar vatten så är det väl så att om man bara har en kostym så välj en midnattsblå, den funkar till det mesta och det är en klassisk färg. välj ett tidlöst snitt och en enkel modell, strunta i dom dubbelknäppta eller med för många knappar.. är budgeten inte för snäv så se till att måttsy istället för att köpa fabrikssydd, en skräddarsydd kostar som en BOSS eller liknande..
 
Det kan vara svårt att hitta en som sitter bra oavsett hur dyr den är. Kolla med affären du köper den på om de har kontakt med sömmerska, och om de kan hjälpa till att ändra den så att den sitter bra. Då behöver man inte köpa det dyraste men får en som sitter snyggt. Kostar extra (inte så mycket) men är helt klart värt det.
 
eller varför inte våga prova någon av alla sidor som erbjuder måttsydda (inte blanda ihop med skräddarsydd) kostymer som tex.

många bättre herrekiperingar måttsyr kostymer, man kan få skräddarsydda kostymer till vettigt pris oxå om man letar lite.. oavsett så så sitter kostymen så mycket bättre att det är värt pengarna, jag tror mer på att gå ner och bli mätt än att mäta sig själv och beställa på nätet, prisskillnaden är inte marginell.
 
Tack för alla tips och åsikter!

Jag räknar helt kallt med att behöva få kostymen justerad efter min kropp. Antingen har butiken den servicen eller så får jag gå till en skräddare.

Jag har ingen kostym alls just nu, men för den skull vill jag inte köpa en som så att säga "funkar till allt", eftersom den våta drömmen är att köpa fler kostymer så småningom. :) Det lutar väl åt en mörkgrå den här gången, men mörkbrun vore kanske snyggt också. Oavsett vilken jag köper nu så kommer det finnas andra kostymer som i nåt avseende är snyggare eller passar bättre i nåt sammanhang.

Skor och skjorta är med i beräkningen men får nog vänta till nästa lön.

Brukar det vara rea på kostymer nån viss tid på året?

Fler åsikter tas gärna emot!
 
Tack för alla tips och åsikter!

Jag räknar helt kallt med att behöva få kostymen justerad efter min kropp. Antingen har butiken den servicen eller så får jag gå till en skräddare.

Fler åsikter tas gärna emot!

såg att du hänger i GBG

stick till holmens herr, dom justerar till dig och har i flera prisklasser, alltid bra service med fet glimt i ögat!! (bättre än ströms som bara fjäskar)
 
såg att du hänger i GBG

stick till holmens herr, dom justerar till dig och har i flera prisklasser, alltid bra service med fet glimt i ögat!! (bättre än ströms som bara fjäskar)

Haha okej, tyckte de verkade trevliga på Ströms :) Holmens ligger lite avsides (fel sida Nordstan..) så jag har inte tagit mig dit ännu.
 
Vet inte var i GBG du bor men Jerem i Stockholm har i allafall ok service, finns i Kungsbacka enl deras hemsida, var det nu ligger?

Där provade jag ovan och underdel var för sig, ty även jag är lång och ståtlig;)
 
Haha okej, tyckte de verkade trevliga på Ströms :) Holmens ligger lite avsides (fel sida Nordstan..) så jag har inte tagit mig dit ännu.

dom e vääääldigt "fjäskiga" på ströms.. jag föredrar holmen..just nu har ströms ingen bra "skräddare" enligt vad dom sa sist jag var där för ett par veckor sedan.. har iofs inget måttsytt från holmens förutom brallor men dom e jäkligt bra att ha att göra med.
 
Grattis, vilket trevligt ämne! (även om jag inte riktigt kan placera det på utsidan...)
Mycket har sagts, men i korthet:

Känner du dig inte bekväm så kommer det att se konstigt ut. Vänj dig vid tanken på att du faktiskt ska stövla runt i kostym, och var stolt över det! Om någon frågar om du är på väg till möte med chefen så säg som det är. Det finns ett fulhetens tyranni som säger att det är fult att klä sig fint.

Inte svart, för guds skull. Ska du ha en enda kostym så satsa på mellan-/mörkgrått eller kanske ännu hellre någon mörkare nyans av blått. Tänk även på tygets struktur, matt eller blankt? Kritstrecksränder, rutor, herringbone? etc etc

Passformen är a och o. Om du bryr dig, så se till att justera kostymen hos en skräddare. När du provar i butik så prioritera axlarnas passform, det mesta annat kan justeras. Och prova iförd snygga skor och skjorta, annars kommer du att bli ruggigt besviken. Då ser du också hur kostymen passar i nacken, vilket kräver viss harmoni m skjortan (lugn, de visar dig i butiken!)

Enkel- eller dubbelknäppt? Om du vill sejfa så kör enkelknäppt, dessutom många fler modeller att välja på. Två- eller treknäppta är de vanligaste, välj själv.

Grovt kan man dela in skärningen på kavajen i tre klassiska snitt: det italienska, det brittiska och det amerikanska.

Snitten beror på en himla massa grejer, inklusive t ex slagen, axelvadderingen mm. Googla gärna. En bra shoppingsite för ffa italienska kavajer (äv en del brittiskt) av modernare snitt är www.yoox.com

Tänk på vilket intryck du vill ge. T ex ger du inte ett smalt intryck bara genom en slimmad kroppssilhuett, utan t ex genom smala byxben och ärmar, smala slag, nätta knappar, smal skjortkrage och inte hakklappsslips etc.

Glöm inte skorna, fula skor sänker vilken kostym som helst!

Äh, det finns tusen saker man kan tänka på, eller så tar man en från hyllan på Brothers och bryr sg inte. Manolo.se är som sagt en utmärkt sida!

(och vem sa att kavajmode måste vara stelbent?)
 

Bilagor

  • collage.jpg
    collage.jpg
    36.5 KB · Visningar: 158
  • DSC00712.jpg
    DSC00712.jpg
    69.9 KB · Visningar: 152