• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa kostym

Haha, tack Anders för info och en liten bildvisning :)

Brukar det vara rea t ex efter jul? Är det nån mening att vänta med inköp? Köper jag nu så kan jag ju ha den till julfestligheter t ex, men går priserna ned så kanske jag hellre avvaktar ett par månader.
 
Ska man skräddarsy kostymen kan man gärna välja något lämpligt tyg som signalerar att här kommer en friluftsmänniska, G1000 eller Gore Tex är två exempel. ;)
 
Roligt att någon skriver att italienska kostymer ska passa långa och smala personer för se, sådana är de i Italien. Ha! Den personen kan inte ha spenderat mycket tid i italien, med mina knappa 2 meter var jag den överlägset längsta jag såg (förutom en och annan turist) under alla de veckor jag spenderat där. Särskilt smala var folk inte heller. Dubbelt Ha! Att sen Armani skulle ha kostymer för långa betvivlar jag inte, de gör väl kläder i de flesta storlekar. Även standardstorlekar finns ju för både långa och satt byggda.

Ska man satsa på en kostym tycker jag man ska köpa just en kostym och inte en kavaj för att använda med jeans eller chinos. Kavaj plus jeans tycker jag kräver en ledigare modell som inte gör sig lika väl med likafärgad långbyxa. Köp en kostym som du känner dig bekväm i, annars ser det bara fånigt ut.

Jag vill slå ett slag för en lite udda färg, mörkbrunt. Typ mörk choklad. Såg en sjukt snygg kostym i typ chokladkritstreck, låter kanske konstigt, men det var riktigt snyggt.

Och som andra sagt, glöm inte tillbehör. Snygg kostym med ful skjorta eller, som är vanligt, fula skor är riktigt tråkigt. Eller det kanske värsta, tubsockar!!! Kan fortfarande bli värre, sätt en intersportlogga på strumpan, i kombination med någon skostyggelse från vagabond och gymnasiestudentlooken är komplett.
 
Ska man satsa på en kostym tycker jag man ska köpa just en kostym och inte en kavaj för att använda med jeans eller chinos. Kavaj plus jeans tycker jag kräver en ledigare modell som inte gör sig lika väl med likafärgad långbyxa. Köp en kostym som du känner dig bekväm i, annars ser det bara fånigt ut.

sant, jag har själv otroligt svårt för kostym utan satsar mer på ledigare stil, gärna måttsydda kavajer av ledigare modell, skjorta, mörka jeans och naturligtvis snakeskinn boots(nu har jag vanliga boots men mina snake skinn är beställda.. ooohhh... niiice)..
 
sant, jag har själv otroligt svårt för kostym utan satsar mer på ledigare stil, gärna måttsydda kavajer av ledigare modell, skjorta, mörka jeans och naturligtvis snakeskinn boots(nu har jag vanliga boots men mina snake skinn är beställda.. ooohhh... niiice)..

Boots är så rätt med vissa byxor. Men vad man än satsar på för skor, se till att de inte har dragkedja, det är så fel på så många nivåer, Finns inget värre än Jodhpurs eller låga boots i något fulgarvat fulskinn med dragkedja och gummisula. Usch! Ett enkelt sätt att bedömma kvaliteten på skor är att kolla på antalet sömmar. Varje söm minskar tillverkningskostnaden rätt mycket, ibland med hälften (enligt en vän som har designat skor, numera möbeldesinger). Sen är ju kvaliteten på skinnet lätt att se.
 
Roligt att någon skriver att italienska kostymer ska passa långa och smala personer för se, sådana är de i Italien. Ha! Den personen kan inte ha spenderat mycket tid i italien, med mina knappa 2 meter var jag den överlägset längsta jag såg (förutom en och annan turist) under alla de veckor jag spenderat där. Särskilt smala var folk inte heller. Dubbelt Ha! Att sen Armani skulle ha kostymer för långa betvivlar jag inte, de gör väl kläder i de flesta storlekar. Även standardstorlekar finns ju för både långa och satt byggda.

Du är ju bara för härlig!
Nu är du där igen med att försöka provocera fram något som inte i huvudtaget har med ämnet att göra.
Om du läser mitt inlägg igen så kan du se att jag skriver "vad jag har hört"! Jag har alltså inte spenderat mycket tid i Italien utan jag uttrycker bara "vad jag har hört".
Jag har hört det från försäljaren som sålde min kostym till mig och det finns ingen anledning för mig att ifrågasätta det uttalandet eftersom jag känner till hans kompetens.
//Peter
 
Du är ju bara för härlig!
Nu är du där igen med att försöka provocera fram något som inte i huvudtaget har med ämnet att göra.
Om du läser mitt inlägg igen så kan du se att jag skriver "vad jag har hört"! Jag har alltså inte spenderat mycket tid i Italien utan jag uttrycker bara "vad jag har hört".
Jag har hört det från försäljaren som sålde min kostym till mig och det finns ingen anledning för mig att ifrågasätta det uttalandet eftersom jag känner till hans kompetens.
//Peter

Du är ju också bara för härlig!
Som vanligt har du utsidans ömmaste tår. Vad jag menar är att man ska inte undvika eller föredra Armani efter hörsägen presenterat på ett forum. Speciellt inte då givna antaganden inte stämmer. Att du känner dig utpekad och vill försvara dig får stå för dig.

Skulle du vilja ifrågasätta kan du t.ex. kolla medellängden. 176 vs 181.5.
 
Sluta bråka nu barnrumpor! :) Tyck istället till om huruvida det går att få en vettig kostym (enligt några rimliga kriterier som framförts här i tråden) för 5000 kr. (Skor, skjorta etc ej inräknat.)

Sådant som antagligen kostar 20 000 kr eller mer är tyvärr inte intressant :)
 
personligen funkar inte italienskt på mig eftersom dom bygger på ställen som inte är smickrande för mig(dom bygger på höjden på axlarna, jag ser ut som jag har hockey skydd under kavajen), dessutom gillar jag mer "avslappnad" stil och det ligger inte våra italienska vänner för.. strunt samma..

millimetern, jag tänkte att du la det emellan 5000:- eller 20000:-.. jag anser att du får en måttsydd kostym för ca:7-8000:- av kanonfin kvalisort som håller i många år.. vilket snitt du väljer är naturligtvis upp till dig.

du har inte berättat vad du ska ha den till eller har jag missat det?

(åk nu till holmen på lunchen.. dom tar väl hand om dig..va ärlig och bestäm innan du går in vilket tak du har, säg till dom att du har ****:- och den får inte kosta mer så fixar dom)
 
personligen funkar inte italienskt på mig eftersom dom bygger på ställen som inte är smickrande för mig(dom bygger på höjden på axlarna, jag ser ut som jag har hockey skydd under kavajen), dessutom gillar jag mer "avslappnad" stil och det ligger inte våra italienska vänner för.. strunt samma..

millimetern, jag tänkte att du la det emellan 5000:- eller 20000:-.. jag anser att du får en måttsydd kostym för ca:7-8000:- av kanonfin kvalisort som håller i många år.. vilket snitt du väljer är naturligtvis upp till dig.

du har inte berättat vad du ska ha den till eller har jag missat det?

(åk nu till holmen på lunchen.. dom tar väl hand om dig..va ärlig och bestäm innan du går in vilket tak du har, säg till dom att du har ****:- och den får inte kosta mer så fixar dom)

Jag ska ha den till festligheter, middagar, något bröllop då och då, sannolikt någon begravning. Men tanken är som sagt att köpa fler kostymer så småningom. Jag har inte varit finklädd på flera år, och först nu har jag budget att göra nåt åt det.

5000 kr är en gräns, men 7000 kr är inte orimligt. Isåfall får det dock dröja till efter årsskiftet av ekonomiska skäl. Inte fel att ta lite tid på sig iofs.

En nackdel med dyrare varianter är kanske att man blir lite väl rädd om den :) Jag vill våga ha den så ofta som behövs.
 
En nackdel med dyrare varianter är kanske att man blir lite väl rädd om den :) Jag vill våga ha den så ofta som behövs.

men den dyrare håller ofta bättre, sitter snyggare och används då automatiskt oftare.. Ett tips några av mina kostymnisse polare kör är att köpa 2 par byxor till kostymen eftersom man då kan tvätta brallorna lite oftare, dom slits automatiskt mer eftersom man ganska ofta hänger av kavajen under dagen.