Köpa enmanstält för vandring

Jag menar att den ”allmänna åsikten” bland vandrare är att ett tvåpersonerstält är lagom för en person plus packning. Jag tror iof att det också, för många vandrar ju med 85L packning och är lite orutinerade och då kanske platsen behövs.
Men detta är bara min egen uppfattning av den allmänna åsikten.

Folk som vandrar ovanligt långt (typ gröna bandet) eller ovanligt snabbt är ofta mer intresserade av lätt vikt och snabb uppsättning än den vanliga vandraren. Så det förvånar mig inte att det var många 1p-tält på TGO Challange.
Det kan stämma. Och har man en 85 l säck ökar kanske benägenheten att ta med lite fler bra-att-ha- grejer, etc.
Jag har inte själv den dragningen eftersom jag packar, inte bara (rätt) lätt, utan fr a enkelt, och överskådligt.

Jag minns när Uteliv i Linköping hade tältmässa utomhus och jag samspråkade med mindre vana. Är det inte klaustrofobt att övernatta i ett Akto e,d, På vilket jag svarade "det är ett tält". Dock märkte jag då att utbudet vac 1p-tält ännu var en smula omoget; det fanns tält som man måste gå ur för att vända sig under natten.

Packningen hör förstås hemma i absiden, men spec utomlands finns en del att se upp med. Ett år försvannn mat för fem dagar för mig under en natt på campingen i Ceillac i Frankrike. När jag övernattade där nästa år igen lät jag maten stå i innertältet. Då hittade jag mina toalettartiklar utanför tältet på morgonen. Det var tydligen inget som intresserade rävarna.

Av någon anledning vidtog jag inte denna åtgärd på campingen i Andermatt något år senare och tro mig eller ej, men jag vaknade av ljudet när en av mina packpåsar släpades ut ur tältet. Det var då två dar kvar av det som blev mitt livs sista alp-vandring.

Det kan stämma. Och har man en 85 l säck ökar kanske benägenheten att ta med lite fler bra-att-ha- grejer, etc.
Jag har inte själv den dragningen eftersom jag packar, inte bara (rätt) lätt, utan fr a enkelt, och överskådligt.

Jag minns när Uteliv i Linköping hade tältmässa utomhus och jag samspråkade med mindre vana. Är det inte klaustrofobt att övernatta i ett Akto e,d, På vilket jag svarade "det är ett tält". Dock märkte jag då att utbudet vac 1p-tält ännu var en smula omoget; det fanns tält som man måste gå ur för att vända sig under natten.

Packningen hör förstås hemma i absiden, men spec utomlands finns en del att se upp med. Ett år försvannn mat för fem dagar för mig under en natt på campingen i Ceillac i Frankrike. När jag övernattade där nästa år igen lät jag maten stå i innertältet. Då hittade jag mina toalettartiklar utanför tältet på morgonen. Det var tydligen inget som intresserade rävarna.

Av någon anledning vidtog jag inte denna åtgärd på campingen i Andermatt något år senare och tro mig eller ej, men jag vaknade av ljudet när en av mina packpåsar släpades ut ur tältet. Det var då två dar kvar av det som blev mitt livs sista alp-vandring.

Jag delar din åsikt om att tält ska vara både lätt och överskådlig.
Kul att läsvanor tjuvaktiga rävar! Men så klart jobbigt för dig då när det hände.

För mig som är 193 cm är ett 1p tält Alltid litet har ett Helsport sl 2 och kan då få plats spec om man ligger lite diagonalt, men är lite dålig ventilation och HB unna är ju bra men lite tungt men bättre ventilation pga huven som gör att man kan ha yttertältet lite öppet högst upp.
Jag fick choklad stulen på camping mitt i Odense och var till nästan 100% säkert ungdomar och ej djur.
Har ibland tex ost och bröd i innertältet och smör pga kylan i fjällen gör det hårt.
En 60 L säck gör ju att du ej tar med något extra och får väga och kolla volym samt tvätta kläder på vandringen.

Jag delar din åsikt om att tält ska vara både lätt och överskådlig.
Kul att läsvanor tjuvaktiga rävar! Men så klart jobbigt för dig då när det hände.
Förutom tjuvaktiga påhälsningar av möss i absiden kunde jag även vid övernattning i tältet i Kvikkjokk på morgonen följa spåret av min gryn/nöt blandning jag har till frukostgröt mot en stor gran ett 10-tal meter bort. Uppklättrad i granen satt en glad och mätt ekorre.

Förutom tjuvaktiga påhälsningar av möss i absiden kunde jag även vid övernattning i tältet i Kvikkjokk på morgonen följa spåret av min gryn/nöt blandning jag har till frukostgröt mot en stor gran ett 10-tal meter bort. Uppklättrad i granen satt en glad och mätt ekorre.

Gulligt!

Själv har jag hund. Hon skrämmer bort små tjuvaktiga djur. Och kanske att hon provocerar nått större djur nån gång.. hrm.

Så jag försöker mest skydda min mat mot henne :)

Det vore ju riktigt jobbigt om man lämnade tältet för en dagstur och en liten gnagare gnagt sig in genom tältduken och kanske även andra grejer för att komma åt ens mat.

Tack snälla för all input och tankar. Ovärderliga för en nybörjare. Jag har nu lånat ut ett tält av en bekant och ska testa det på hemmaplan inom kort. Jag har lite tendens för klaustrofobi och två av de enmanstält jag testade gav mig panik innan jag ens stängt dragkedjan 🫣
Det jag har lånat (minns inte märke) var rymligare och jag fick inte ens panik när vi var två inne samtidigt. Däremot är det tyngre (ca 1,5kg) men det är det värt. Jag kan typ sitta upp, eller jag kan men sitter jag inte precis under bågen så nuddar jag taket. Öppning på högersida samt framåt. Blir spännande! Återigen tack!

Det är först när det kanske händer något som gör att du får använda tältet tex på dagen och blir kvar på samma plats något dygn i ett extremt litet tält eller om det blir olidligt varmt pga dålig ventilation som det blir jobbigt att välja ett för litet tält.
Stänger du ej heller dragkedjan mer än nödvändigt för till exempel mygg eller hård vind kan man ju ofta titta ut och kan istället kännas mysigt fast man är ensam i tältet och tittar ut.
Skulle dock kunna tänka mig att det blir ´jobbigt´med 2 välvägsta personer i ett enmanstält och kanske då få liknande känsla.
Klarar du dig med tarp kommer du ej känna denna känsla.
De extremt små 1p tält som finns där man knappt kan ligga på rygg och små klena och med små blixtlås öppningar kan jag även få samma känsla som du beskriver men dessa tests endast inne och mer än någon minut har jag varit i sådana ´tält´

Jag kan känna igen mig i den klaustrofobiska känslan i ett tält; jag föredrar vindskydd eller tarp. Men det finns tillfällen när ett tält är ovärderligt (mygg), tryggheten är stor i ett tält och det är lättare att hålla sig varmi riktigt ruttet väder

Jag har köpt ett tvåmannatält med innertält av myggnät. Det har två absider, den ena öppnar jag upp, den andra har jag packning i. Då försvinner klaustrofobin, men det är förhållandevis vind- och myggskyddat. Jag köpte ett Tarptent Stratosphire II, men det var på den tiden växelkursen för dollarn var något mer gynnsam... Mitt tips är alltså inte ett Tarptent men däremot en stor yta myggnät att titta ut genom och en absid som går att hålla öppen även med lite regn

Jag har själv rejäla anlag för klaustrofobi, men upplever inte att det är storleken på tältet som triggar den mest - utan just utformningen och hur man sen använder det, precis som jenny_sjoberg-- är inne på. Det är just därför jag högprioriterar "ingång/absid på långsidan" i min kravlista (nätet kompromissar jag med för att slippa frysa, gärna högre upp men inte i ligghöjd).

Jag sover i princip aldrig med helt stängt tält, bara vid riktigt busväder. Med längsgående absid/ingång kan jag ligga med ansiktet nästan ute, och somna/vakna med utsikt mot himlen och landskapet, vindsus och alla småljuden, och då känns mitt lilla tält mer som en del av sovsäcken än en fängelsehåla :).

Jag har dessutom moddat mitt tält så jag kan omvandla absiden till en "veranda", och det är så jag oftast riggar tältet, även om det regnar lite.

Jag kan känna igen mig i den klaustrofobiska känslan i ett tält; jag föredrar vindskydd eller tarp. Men det finns tillfällen när ett tält är ovärderligt (mygg), tryggheten är stor i ett tält och det är lättare att hålla sig varmi riktigt ruttet väder

Jag har köpt ett tvåmannatält med innertält av myggnät. Det har två absider, den ena öppnar jag upp, den andra har jag packning i. Då försvinner klaustrofobin, men det är förhållandevis vind- och myggskyddat. Jag köpte ett Tarptent Stratosphire II, men det var på den tiden växelkursen för dollarn var något mer gynnsam... Mitt tips är alltså inte ett Tarptent men däremot en stor yta myggnät att titta ut genom och en absid som går att hålla öppen även med lite regn
Så olika det kan vara. För mig är tält bara mysiga och ombonade, med underlag av gräs och mossa. Under pandemisomrarna har jag haft oturen att tvingas övernatta två gånger i vindskydd och jag sov inget vidare alls på det stumma underlaget. I det ena fallet, Hallstad ängar, i Kinda kommun, låg vindskyddet invid en parkeringsplats, i det andra,
Flanhult i Boxholm, var omgivningen väldigt stenig. Att det inrättats rastplats där, några km Ö om en troligen bättre plats (jag ska snart testa den), är en gåta. På Holavedsleden och Skåneleden har ajg tältat gemytligt på platser, inte långtifrån, men överlägsna, de officiella rastplatserna.

En risk med vindskydd kan vara -- det har inte hänt mig ännu -- deras popularitet i visssa fall. Om jag tar plats i ett vindskydd och det senare mot kvällen tillstöter ett sällskap så är jag ju tvungen att flytta på mig.

Så olika det kan vara. För mig är tält bara mysiga och ombonade, med underlag av gräs och mossa. Under pandemisomrarna har jag haft oturen att tvingas övernatta två gånger i vindskydd och jag sov inget vidare alls på det stumma underlaget. I det ena fallet, Hallstad ängar, i Kinda kommun, låg vindskyddet invid en parkeringsplats, i det andra,
Flanhult i Boxholm, var omgivningen väldigt stenig. Att det inrättats rastplats där, några km Ö om en troligen bättre plats (jag ska snart testa den), är en gåta. På Holavedsleden och Skåneleden har ajg tältat gemytligt på platser, inte långtifrån, men överlägsna, de officiella rastplatserna.

En risk med vindskydd kan vara -- det har inte hänt mig ännu -- deras popularitet i visssa fall. Om jag tar plats i ett vindskydd och det senare mot kvällen tillstöter ett sällskap så är jag ju tvungen att flytta på mig.
Sista meningen förstod jag inte. Du är ju först på plats, så varför måste du ge dig av för att det kommer några till?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ebh Vandra- Skall köpa ryggsäck men vilken? Vandringsleder 5
Jforssblad Två eller tredagars lätt vandring Tiveden och Norge. Vandringsleder 4
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 33
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg