Det kan stämma. Och har man en 85 l säck ökar kanske benägenheten att ta med lite fler bra-att-ha- grejer, etc.Jag menar att den ”allmänna åsikten” bland vandrare är att ett tvåpersonerstält är lagom för en person plus packning. Jag tror iof att det också, för många vandrar ju med 85L packning och är lite orutinerade och då kanske platsen behövs.
Men detta är bara min egen uppfattning av den allmänna åsikten.
Folk som vandrar ovanligt långt (typ gröna bandet) eller ovanligt snabbt är ofta mer intresserade av lätt vikt och snabb uppsättning än den vanliga vandraren. Så det förvånar mig inte att det var många 1p-tält på TGO Challange.
Jag har inte själv den dragningen eftersom jag packar, inte bara (rätt) lätt, utan fr a enkelt, och överskådligt.
Jag minns när Uteliv i Linköping hade tältmässa utomhus och jag samspråkade med mindre vana. Är det inte klaustrofobt att övernatta i ett Akto e,d, På vilket jag svarade "det är ett tält". Dock märkte jag då att utbudet vac 1p-tält ännu var en smula omoget; det fanns tält som man måste gå ur för att vända sig under natten.
Packningen hör förstås hemma i absiden, men spec utomlands finns en del att se upp med. Ett år försvannn mat för fem dagar för mig under en natt på campingen i Ceillac i Frankrike. När jag övernattade där nästa år igen lät jag maten stå i innertältet. Då hittade jag mina toalettartiklar utanför tältet på morgonen. Det var tydligen inget som intresserade rävarna.
Av någon anledning vidtog jag inte denna åtgärd på campingen i Andermatt något år senare och tro mig eller ej, men jag vaknade av ljudet när en av mina packpåsar släpades ut ur tältet. Det var då två dar kvar av det som blev mitt livs sista alp-vandring.