Köp av allroundkniv, tips?

jaaa.. jag vet men jag blir alltid så konfunderad när folk hugger med sin kniv, visst hugger man med sin machete när man är i en djungel men med en vanlig kniv.. vi har ju tidigare etablerat att man kan skära slanor i 5cm storlek med ett skär, tror till och med vi såg en filmsnutt på det, eller hur?

Korrekt. Dock hävdar jag fortfarande att en stor huggare är effektivare i samband med t ex slan-avverkning. En yxa, såg eller för den delen liten mora kan inte mäta sig med dess effektivitet om vi snackar manuella verktyg.

~Paul~

det har du rätt i, precis som seobserver sa, så har fler än man tror mer än en kniv med sig i skogen, jag ser dock gärna ur "en man o hans kniv" ensam i skogen perspektivet, då är hugg-funktion svårt överskattat.. pentyl är för övrigt otroligt effektivt för att fälla träd, kanske inte så jävla bra men kul!

nä.. nu ska jag inte störa knivtråden mer, kanske om det kommer en tråd som heter "hur använder jag en kniv effektivast" så dyker jag in igen..

Jag kan inte förstå vad som är så hemskt med att man hugger med en kniv?

Tråd efter tråd ger en bild av att de som gör det bryter mot en kod värre än omerta, men vad är det som är så hemskt?

I så fall borde det vara nono att tälja med yxan...

Om vi bortser från att jag stör mig lite på att det finns regler om hur man använder en kniv (varför är det förresten helt OK att skrapa rost med en Mora?) tycker jag det finns goda skäl till att hugga med en kniv.
Jag har nämligen en skada i axeln som gör att den inbromsning som sker när jag täljt av en grövre träbit kan ge smärta i axeln, det är inte kul.
Därför väljer jag oftast att hugga av småslanor och grövre grenar med en lite större kniv.

Och eftersom jag gav upphov till tråden -där filmsnutten med en slana som kapas med en kniv visas- vill jag nämna att jag inte övertygats om att man kan kapa en 5 cm slana med ett snitt.
Ett snitt för mig är en täljning/skär, inte att trycka med en vaggande rörelse fram och tillbaka tills bladet kapat av slanan.

Men det är en kul film och jag har haft mycket skoj när jag tränat upp min förmåga att kapa slanor med en liten kniv (bortsett från smärtande axel förstås).

1. Den är adekvat men det finns avsevärt bättre. De nämnda mororna t ex.

2. Se punkt 1.

3. Kolstål är avsevärt mer eggstabilt än rostfritt. Visst finns det rfr sorter som vårt Sandvik 12C27 som passar, men ett bra kolstål som 52100, O1, A2, S3, S7 och liknande är avsevärt bättre. Till och med ett mediokert kolstål som 1050 är mer lämpligt i dessa sammanhang än rfr stål.

4. Clippern finns i rostfritt Sandvik 12C27 samt i Uddeholm UHB 20 kolstål (motsvarande AISI 1095). Stålet i Frosts 277 och 311 är däremot laminerat Uddeholm 2140 (motsvarande AISI O1), vilket anses vara av avsevärt högre kvalité än UHB 20. Det här stålet går också att härda hårdare med bibehållen eggstabilitet. Ett hårdare kolstål innebär i de flesta fall ett högre nötningsmotstånd.

5. Mig vetteligen så tillverkas båda modellerna än idag.

6. Ja, de klarar av dessa arbeten med undantag av seriöst huggande. De är dessutom inte tunga nog att hugga med på ett effektivt sätt.

~Paul~
1. OK. :)

2. OK.

3. Där ser man!

4. Betryggande!

5. Jag börjar bli intresserad.

6. Fint! Jag ska leta efter återförsäljare.

Skall jag rikta in mig på 277 eller 311? Vilka är skillnaderna knivarna emellan?

kanske om det kommer en tråd som heter "hur använder jag en kniv effektivast" så dyker jag in igen..
Det är just det här som är den springande punkten Patric. En enda kniv kan inte vara 100 procent effektiv i samband med alla arbeten. Det är just av denna anledning som jag anser att en huggare är effektivare på att fälla slanor än en liten morakniv.

~Paul~

Hej Badde. Ser att du går i samma tankar som jag, ang Bark Rivern. Har tagit mig tid och funderat på vad jag vill ha och slutligen kommit fram till att Bravo-1 är kniven för mig. (Inte enbart för att det är en duglig kniv, ska erkännas.)
Jag beställde en i dag. Om du inte har allt för bråttom kan du vänta tills jag fått den i min hand, så kan jag återkomma med lite intryck.

Jag var ute efter en rejäl allround-kniv. Både snygg och funktionell. Hugga, skära trä (ej slöjda), bända, göra upp eld mm. Och inte minst ville jag ha en som inte är allt för svår att slipa upp igen när den förlorat skärpa.
Av vad jag läst på div. forum verkar B-1:an uppfylla dessa önskemål. Största nackdelen är att den inte är rostfri, men det väljer jag bort den här gången. En annan nackdel kan ju vara att den är ganska tung, men jag ville ju ha en rejäl kniv med lite tyngd.

Knappt 1 300 spänn gick det på. (Vi får se om det blir extra i tullen.) Om kniven håller vad den lovar ser jag det som en god investering.

/Andreas

Båda är bra. 277 är bättre på att tälja med medan 311 är en bättre jaktkniv. I övrigt klarar de ungefär lika mycket.

~Paul~
Hur kommer det sig? Flåeggen på 311 passar sämre till trä kanske?
Hej Badde. Ser att du går i samma tankar som jag, ang Bark Rivern. Har tagit mig tid och funderat på vad jag vill ha och slutligen kommit fram till att Bravo-1 är kniven för mig. (Inte enbart för att det är en duglig kniv, ska erkännas.)
Jag beställde en i dag. Om du inte har allt för bråttom kan du vänta tills jag fått den i min hand, så kan jag återkomma med lite intryck.

Jag var ute efter en rejäl allround-kniv. Både snygg och funktionell. Hugga, skära trä (ej slöjda), bända, göra upp eld mm. Och inte minst ville jag ha en som inte är allt för svår att slipa upp igen när den förlorat skärpa.
Av vad jag läst på div. forum verkar B-1:an uppfylla dessa önskemål. Största nackdelen är att den inte är rostfri, men det väljer jag bort den här gången. En annan nackdel kan ju vara att den är ganska tung, men jag ville ju ha en rejäl kniv med lite tyngd.

Knappt 1 300 spänn gick det på. (Vi får se om det blir extra i tullen.) Om kniven håller vad den lovar ser jag det som en god investering.

/Andreas
Ja, Bravo-1 verkar vara en riktigt fin kniv. Skulle den vara rostfri tror jag att den skulle bli mycket mindre tålig och förlora massa goda egenskaper. :)
Och jo, den tung (för sin storlek). Och relativt stor. Det talar emot. Det handlar ju inte om att den är tung att bära, men den kommer skvalpa omkring i bältet/dra ner fickan och ha sig. Vara allmänt lite klumpig. Om jag fick göra min egen version skulle handtaget kortas från 12,2 cm till 10 cm, och bladet från 10,8 till 10 cm. Nåja. ;)

Hur kommer det sig? Flåeggen på 311 passar sämre till trä kanske?
Det har att göra med att bladet på 277:an inte är lika brett. Jämför med en traditionell mora eller täljkniv. Du ser då att dessa har ganska smidiga, smala blad som tillåter vissa rörelser som en bredbladig kniv inte klarar av.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg