Köp av allroundkniv, tips?

Alltså, är den vad du skulle rekommendera åt mig (baserat på dessa 16 trådar knivpladder) snarare än någon annan från Bark River?

Alltså, är den vad du skulle rekommendera åt mig (baserat på dessa 16 trådar knivpladder) snarare än någon annan från Bark River?
Återigen. Jag vet inte riktigt vad som rör sig i ditt huvud.

Är du ute primärt efter en täljkniv så hade jag inte rekommenderat Bravo-1. Är du ute efter en friluftskniv som klarar allt tillräckligt väl, dvs campinggöromål med viss matlagning, fiske, jakt och lite mindre tuff späntning/vedklyvning, samt lite täljning så är Bravo-1 din kniv.

~Paul~

Återigen. Jag vet inte riktigt vad som rör sig i ditt huvud.
Aha.
Är du ute primärt efter en täljkniv så hade jag inte rekommenderat Bravo-1. Är du ute efter en friluftskniv som klarar allt tillräckligt väl, dvs campinggöromål med viss matlagning, fiske, jakt och lite mindre tuff späntning/vedklyvning, samt lite täljning så är Bravo-1 din kniv.
En täljkniv söker jag ju inte. Skära i trä är ju dock troligtvis den mesta uppgiften jag kommer tillägna kniven. Jag antog att de flesta Bark River var allroundknivar, därför undrade jag varför en Bravo-1 vore mer passande än någon av dess bröder med dess bara halvdana skäregenskaper i jämförelse. Nu vet jag hursomhelst vad du tycker. :)

Nåja, jag ska läsa på lite extra om Bravo-1 samt leta efter återförsäljare.

En täljkniv söker jag ju inte. Skära i trä är ju dock troligtvis den mesta uppgiften jag kommer tillägna kniven

bröder med dess bara halvdana skäregenskaper i jämförelse.
Skära i trä och täljkniv är väldigt nära i mitt sinne.

Jag har inte sagt att de andra BR knivarna har halvdana skäregenskaper. De är lika bra som Bravo-1 i sina respektive användningsområden.

~Paul~

Skära i trä och täljkniv är väldigt nära i mitt sinne.
Ute i skogen blir det mycket skära pinnar, kapa sly osv, detta har jag på sistone kallat "skära i trä" för att undvika missförståelse.
En täljkniv är för mig är en kniv med vilken man med fördel kan tälja träfigurer och dylikt med, de modeller som ofta kallas för just "täljkniv".
Jag har inte sagt att de andra BR knivarna har halvdana skäregenskaper. De är lika bra som Bravo-1 i sina respektive användningsområden.
Dess, inte deras. ;) Jag pekade alltså fortfarande på Bravo-1 när jag pratade om halvdana skäregenskaper (då i jämförelse med vissa andra knivar från Bark River).

Ute i skogen blir det mycket skära pinnar, kapa sly osv, detta har jag på sistone kallat "skära i trä" för att undvika missförståelse.
En täljkniv är för mig är en kniv med vilken man med fördel kan tälja träfigurer och dylikt med, de modeller som ofta kallas för just "täljkniv".

Dess, inte deras. ;) Jag pekade alltså fortfarande på Bravo-1 när jag pratade om halvdana skäregenskaper (då i jämförelse med vissa andra knivar från Bark River).
Hm. Det käns som att vi går runt och runt hela tiden.

Om du skall skära pinnar, kapa sly osv, dvs det du kallar skära i trä så är just en täljkniv det kanske bästa alternativet, såvida du inte vill använda en yxa, såg eller stor huggare. En stor huggare kan nämligen skilja av slyet med ett enda välriktad hugg. Men den tekniken är helt annorlunda.

En täljkniv behöver m a o inte endast tjäna i syfte att tälja träfigurer med. Det är det här faktum som kanske gör att vi inte förstår varandra.

Bravo 1 har alldeles utmärkta skäregenskaper.

~Paul~

Lite mer exklusivt än Mora 2000, men motsvarande användningsområde. Vad sägs om Keros knivar, www.kero.se ? Tex deras "jaktknivar" eller deras "Räven", 415 kr:

77_3515.jpg

Känner du till dessa dePaul?

Raskesven

Lite mer exklusivt än Mora 2000, men motsvarande användningsområde. Vad sägs om Keros knivar

Känner du till dessa dePaul?

Raskesven
Ärligt talat - nej. Jag har tidigare prenumererat på deras katalog men tröttnade efter ett tag. Tyckte inte det var så billigt ändå.

Vet du villket stål det handlar om??

~Paul~

Mmm, bankade nyss in en cementkrok i väggen, med en kniv. Lade dock en femkrona som skydd för kniven. Men ändå inget man gör med en "dyr" kniv. Tänk så mycket energi jag sparade genom att inte behöva gå efter hammaren :)

Köper sällan knivar, så har dålig koll på priser, men lokale järnhandlaren säljer KJ-Mora för ca 60kr, träskaft-Frost (olaminerat, tyvärr) för ca 60kr, och Kina-'Mora' för 19 - den senare oköpbar av flera skäl.

MEN, samtidigt säljer snubben ut en hel hög Frost-Mora (plastskaft) för 29kr, ett helt acceptabelt pris på jättebra knivar. Och så säljer han Mora 2000 för 149kr, vilket jag antar är ett ok pris. Eller rentav bra pris, han hade bara två kvar. Hade inte kniven varit så ful hade jag nästan tänkt köpa den. Och spetsen...kan den verkligen vara något att skära till småfiskarna med?

Var även inne en sväng på Överskottsbolaget idag för att köpa byxor. Sådana såldes dock inte längre, numera prioriteras konserverad mat och barnkläder i den butiken :/, däremot såg jag att de sålde nån svensk-döpt "Morakniv" som tyvärr verkade ha gjorts i nåt fängelse i Kina. Vet inte om stålet är ypperligt, men slipningen och skaftet var uselt. Lind-, Lund-, nånting hette den. Klarar aldrig att hålla den sortens namn i huvudet. Färgkodningen var iaf kopierad från moraknivarna. Hade hoppats hitta en Hultafors - trots att de fått fulare handtag sedan de övergett moraknivarnas färgkodning.

Fick förresten lust att köpa en sånhär :

854255746_19d20103d0_o.jpg

89kr liksom...för en Bahco...och allt annat jag har från Bahco är ju jättebra...fast då återkommer ju frågan - är det Bahco som tillverkat den, eller är den gjord ÅT Bahco av något leksaksföretag i Taiwan? (jag tror på det senare :/ )

Den är en BAHCO och den är gjord av ett leksaksföretag någonstans i en källare...Och den säljer oförskämt bra. Det var det positiva....
//J

http://www.kero.se/iras/shop.asp?katid=6

Verkar vara någon form av kolstål. De ser rätt intressanta ut.

Hmm. Du menar alltså att sådan här slöjdkniv vore bäst lämpad för detta ändamål?
120_small.gif

Jo det är dylika det står en hög i plasthinken och väntar på skäruppdrag, från skaft till smörknivar. Tillsammans med några skedknivar och ett par längre Nusnäsare. Plasthinken för slöa är för tillfället tom.
Om du tycker att Frosts är för billiga kan du köpa Djerfvs slöjdknivar istället för 280:- Även han har flera olika modeller....

//J

http://www.kero.se/iras/shop.asp?katid=6

Verkar vara någon form av kolstål. De ser rätt intressanta ut.

Hmm. Du menar alltså att sådan här slöjdkniv vore bäst lämpad för detta ändamål?
120_small.gif
Nu har jag inte kollat igenom deras katalog så noga men just modellen Räven är tillverkad i rostfritt. Håller med. Många intressanta modeller. Dock har jag inte hittat info gällande stålet. Skall nog skriva till dem.

Ja, en slöjdkniv är rätt användbar till sådant som du har beskrivit. Det finns dock slöjdknivar med längre blad än den du visar upp: http://www.moraofsweden.com/index.php?id=69

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg