Visst, det är en fin kniv. Fina material, fin ergonomi osv. Men skilladen mellan den och en BR Bravo-1 är stor.
Det är således inte bara storleken utan hela inriktningen som skiljer dessa åt. En WM-1 är ingen "bändare". Det är heller ingen ultimat täljkniv. Det är en behändig allroundkniv runt hemmet eller en s k neck knife, självförsvarskniv. Om jag minns rätt så finns kniven i två utföranden, varav det ena är VG-10 och det andra laminerat 3G.
Personligen skulle jag vara rätt försiktig med att tälja hårt med åtminstone den sistnämnda. Det här stålet är framtaget med hänsyn till nötningstålighet. Det är visserligen laminerat och därmed hållbarare än ett "bart" stål men likväll så riskerar man plastisk deformation i avsevärd högre grad än om du skulle använda en kniv tillverkad med samma bladgeometri i t ex A2 kolstål.
Om det blir mycket skärande i trä så rekommenderar jag fortfarande en kniv i någon typ av kolstål som t ex A2, O1 eller 1095. Om inget annat så blir en sådan kniv billigare i inköp.
Faktum är att ju mer jag tänker på ditt "problem" desto mer lutar jag åt att du skulle trivas med en Frosts 277:
http://www.frosts.se/bilder/jakt/277/277.gif
Kniven är tillverkad i laminerat O1 (420J2 -
O1 -420J2). Den här kombinationen borde ge dig både rosttröghet (inte på eggen dock) och en substentiell tuffhet i både blad och egg. O1 är känt för att kunna erhålla en hisklig eggskärpa och hålla den väl.
Skillnaden mellan Frostkniven och BR är att bladprofilen hos Frosten är mer lämpad till träskärande/täljande, priset är lägre och eftersom kniven är tillverkad i Sverige så är det lättare att erhålla både service och reservdelar (låter som en bilannons
).
Har du tur så kan du få tag i den genom någon av auktionssajterna för ett förmånligt pris. Själv har jag köpt på mig 3 stycken fabriksnya 311
r genom Tradera för en sammanlagd summa av ca 250:- kronor:
http://www.frosts.se/bilder/jakt/311/311.gif
Nackdelarna finns förståss. Slidan är inte lika bra som hos BR-kniven och kniven saknar hål för fånglina. Det faktum att det sankas parerskydd är i det här fallet ingen nackdel eftersom du primärt kommer att skära i trä/tälja.
~Paul~