Köp av allroundkniv, tips?

Det har att göra med att bladet på 277:an inte är lika brett. Jämför med en traditionell mora eller täljkniv. Du ser då att dessa har ganska smidiga, smala blad som tillåter vissa rörelser som en bredbladig kniv inte klarar av.

~Paul~
Hm, ok. Men det breda bladet på 311 borde göra att den tål mer stryk?

Hm, ok. Men det breda bladet på 311 borde göra att den tål mer stryk?
Den svaga punkten är övergången mellan handtagsdelen och själva bladet. Jag gissar att båda knivarna har ungefär samma grovlek där trots att det på bild ser ut som om 277 har en smalare infästning. Jag kan dock ha fel på den här punkten.

Om man däremot anbringar en horisontell press på bladet utan att belasta infästningen (som när man bänder) så spelar bladbredden förståss en roll, såtillvida att båda knivarna är tillverkade i samma bladtjocklek, som i det här fallet.

~Paul~

Och jo, den tung (för sin storlek). Och relativt stor. Det talar emot. Det handlar ju inte om att den är tung att bära, men den kommer skvalpa omkring i bältet/dra ner fickan och ha sig. Vara allmänt lite klumpig. Om jag fick göra min egen version skulle handtaget kortas från 12,2 cm till 10 cm, och bladet från 10,8 till 10 cm.

Håller med om att både blad och hantag skulle kunna kortas något. Särskilt som jag själv inte har så stora händer.
Angående vikten så tror jag inte att det kommer störa mig. Jag har en gammal model av Gerbers multiverktyg hemma som nog väger lika mycket som bravon. Har inte brytt mig nämvärt när den suttit i bältet. Lägg till andra grejer som stor nyckelknippa och plånbok som jag brukar ha i fickorna till vardags, men som jag lämnar hemma när jag beger mig till skogs.
Vad gäller själva handhavandet med en tung kniv beror ju användavänligheten mycket på balansen. Ska man tro vad som skrivits om bravon så är den tillräckligt välbalanserad för att funka trots några grams övervikt.

Men som sagt. Vi får se när jag väl har den i min hand.

Den svaga punkten är övergången mellan handtagsdelen och själva bladet. Jag gissar att båda knivarna har ungefär samma grovlek där trots att det på bild ser ut som om 277 har en smalare infästning. Jag kan dock ha fel på den här punkten.

Om man däremot anbringar en horisontell press på bladet utan att belasta infästningen (som när man bänder) så spelar bladbredden förståss en roll, såtillvida att båda knivarna är tillverkade i samma bladtjocklek, som i det här fallet.

~Paul~
Ja, jo, precis.
Men om man kollar på normalt, tufft handhavande? Spänta och "gå loss". ;) Bladet/eggen borde bli mindre deformerad med ett tjockt blad?

Håller med om att både blad och hantag skulle kunna kortas något. Särskilt som jag själv inte har så stora händer.
Angående vikten så tror jag inte att det kommer störa mig. Jag har en gammal model av Gerbers multiverktyg hemma som nog väger lika mycket som bravon. Har inte brytt mig nämvärt när den suttit i bältet. Lägg till andra grejer som stor nyckelknippa och plånbok som jag brukar ha i fickorna till vardags, men som jag lämnar hemma när jag beger mig till skogs.
Vad gäller själva handhavandet med en tung kniv beror ju användavänligheten mycket på balansen. Ska man tro vad som skrivits om bravon så är den tillräckligt välbalanserad för att funka trots några grams övervikt.

Men som sagt. Vi får se när jag väl har den i min hand.
Jag har rätt stora händer men tycker för stora handtag blir onödiga ändå, greppar ofta högt upp på kniven. Men det är väl en smaksak.
Själva användandet av kniven tror jag inte blir så skadat för att den väger mycket, som sagt, den lär ju vara välbalanserad.
Ska bli kul att se vad du tycker om den.

Paul, från USA hittade jag 277 och 311 för 500-700:- någonting, hur tusan kunde du får tre stycken för 250:-? Är 600:- överpris?

Och, är slidan till BR-1 tung? Vad tycker du om just denna slida i övrigt? Finns det möjlighet att fästa typ en karbinhake i den (mha en nyckelring eller något kanske, för snabb av- och påtagning)?

1. hur tusan kunde du får tre stycken för 250:-? Är 600:- överpris?

2. Och, är slidan till BR-1 tung? Vad tycker du om just denna slida i övrigt? Finns det möjlighet att fästa typ en karbinhake i den (mha en nyckelring eller något kanske, för snabb av- och påtagning)?
1. Jag har varit vaken och kollat diverse auktionssajter regelbundet. Det här är inte något speciellt. Jag fick t ex tag i en ny Lapplander för 97:- kronor: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43975481

600 är ett bra pris!

2. Nej, den är lätt men kanske inte i samma paritet som själva kniven. Den är dock bättre än moraslidan.

~Paul~

1. Jag har varit vaken och kollat diverse auktionssajter regelbundet. Det här är inte något speciellt. Jag fick t ex tag i en ny Lapplander för 97:- kronor: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43975481

600 är ett bra pris!

2. Nej, den är lätt men kanske inte i samma paritet som själva kniven. Den är dock bättre än moraslidan.

~Paul~
1. Det var ju riktiga kap!

2. Humm, ok. Moraslidan tycker jag iallfall är snyggare än genomsnittsläderslidan. Ogillar läderslidor som har inristade motiv på sig och är utstyrslade, har stirrat mig trött på sådana. Så stor är vanans makt. Hur den fungerar vet jag ju dock inte.

Jag väger mellan 277 och B-1. 277 är billig och väger en tredjedel av B-1, men är ful. B-1 är... snygg, lite mer robust men tung och dubbelt så dyr. Hmmm...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
martinnilsson Köp av lunchbox!? Utrustning allmänt 14
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
pher Tips om bra yx köp? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg