T-sprits olyckor med trangia-kök och liknande spritkök är tidningsstoff minst någon gång per år (och säker hundratals incidenter som aldrig noteras) och det är ett jäkla liv var gång och man begär fritidsledare, förskoleledare etc. huvud på ett fat helst och all ansvar utkrävas på denne.
ser man något motsvarande för campingasoltuber - nej, aldrig läst om det hittills
Försvarmakten har också gått över till campingasoltuber i deras nya kök - för där hände det ganska ofta incidenter och olyckor med spritkök, sällan allvarliga men ändock - dom allvarligaste olyckorna har skett när man förväxlat T-spitdunken och fotogendunken när man skall fylla på fotogenlampan ovanför den tända tältspisen och det small i dunken och spriten sprutade ut över alla sovande och sedan eldhav...
Problemet med sprit är att det dels kan brinna och tom. poffa (explodera) _i_ dunk, dels att det är en vätska som kan skvättas ut och det brinner vidare på de flytande delarna som stänks ut (och det är detta som ger dom allvarliga skadorna - inte den snabba uppflamningen om den är borta strax efter) och slutligen i dagsljus så brinner det osynligt och upptäcks inte förrän det börja brännas och brännskadorna kan redan blivit ganska långt gångna när man hittar det eftersom man först inte förstår var det gör ont eller hittar var det är någonstans och att det handlar om brand, eller att det börja ryka eller lukta.
Om man hantera spriten på ett bra sätt med säkerhetsflaska, låter eventuell spill dunsta bort ordentligt (kan ta tid om det är typ +10 grader) innan tändning - överhällning mellan förrådsflaska och säkerhetsflaska görs långt ifrån eld och tändkälla - så behöver inte T-sprit vara farligare än andra bränslen - problemet är att alla är inte lika noga utan kommer med flaskan som man köpte i affären istället för säkerhetsflaskan, gluggar i brännare en skvätt (och lite hamnade på marken under) och därefter tändstickan utan att ens korkat flaskan och hela toppen är fortfarande blöt av spilld T-sprit etc.
Bensin är ganska otäck också med mycket lätt gasande spill där gaserna kryper efter marken och det kan flamma till över flera kvadratmeter om det har gått lite tid mellan spill och tändning vid lungt väder, bensin brukar i regel ha mer synliga lågor när det brinner och uppmärksammas snabbare, bensinångor brinner inte i dunk och flaska om det finns flytande bensin kvar i botten och det fått lite tid på att gasa.
bensin har folk mer respekt för då alla till mans vet att det brinner häftigt och man måste vara försiktig - problemet är att man inte respekterar T-sprit på samma och tom. höjd nivå som bensin - dvs. att T-sprit skall betraktas som farligare än bensin och hanteras därefter!
Gasoltuber har egenskaper att det inte finns någon flytande bränsle kvar efter en läcka mer än väldigt kort tid och det är kallt just där- ingen chans att få in elden i burken och lågorna är synliga även i dagsljus när det brinner
Nackdelen är att lågan kan bli stor om det sprutar ut flytande gas ur en läckande tub och har tänds på, men å andra sidan har den hög uppmärksamhetsgrad då det inte brinner diskret och folk tar reflexmässigt skydd - det blir heller ingen brinnade vätska kvar på marken eller kläder och processen till tom tub går fort. Den andra nackdelen är at tuben är alltid under tryck och man får inte misshandla den med värme.
Trots detta så är det väldigt få olyckor med campinggasoltuber noterade och i det flesta fallen utan skador för de inblandade.
Tack för ett bra inlägg, inte bara baserat på "jag tycker" eller "jag tror".
Det visar ändå också till stor del vad jag vill ha fram.. alla bränslen som behandlas respektlöst eller som "ofarliga" ökar skaderisken, bra hanterade bränslen minimerar risker, oavsett bränsletyp.