Civil olydnad

Jag prenumererar på en Youtube kanal som påminner om TS. Där testade han på mycket postapokalyptiska grejjer. Spara på en massa rent vatten, kan åka skidor, lite nästan militära grejjer också. WMO Sweden
 
Senast ändrad:
Om folk hade läst den andra "miljötråden" om smältande glaciärer innan så hade ni sett att lilla Sverige står endast för 0,09 % av de totala utsläppen på jorden.
Det där argumentet håller inte.

Vi bör som värlsmedborgare sträva efter att minska vår växthusgasbelastning och eftersom vi belastar jordklotet mer per svensk än genomsnittsvärldsmedborgaren kan vi och skall vi minska mer än genomsnittsvärldsmedborgaren.

För att citera John F Kennedy. Ask not what USA can do for you. Ask what you can do for USA. Byt ut USA mot vår planet.

Pja, om man betänker att vi bara utgör knappt 0.00013 % av jordens befolkning (om jag räknade rätt) så tycks det mig som om vi står för otillbörligt stor andel utsläpp.
 
Det där argumentet håller inte.

Vi bör som värlsmedborgare sträva efter att minska vår växthusgasbelastning och eftersom vi belastar jordklotet mer per svensk än genomsnittsvärldsmedborgaren kan vi och skall vi minska mer än genomsnittsvärldsmedborgaren.

För att citera John F Kennedy. Ask not what USA can do for you. Ask what you can do for USA. Byt ut USA mot vår planet.

Thure
Nej. Eftersom det inte har har någon effekt annat än symbolisk. 0,09% är som att försöka värma upp sjön med en hink varmvatten. Så vi kan ge sjutton i att få panik och känna stress över vi inte gör tillräckligt. Vi ligger redan mycket bra till på det här sjunkande skeppet och kan kosta på oss att lugna ner oss lite och låta andra nationer göra sitt också.

Svenskars självgoda duktighetskomplex är sjukt ofräscht. Chilla istället och vi borde tänka mer på oss själva i det lilla formatet.
 
Alla grupper på 10 millioner människor kan säga samma sak. Det de gör spelar ingen roll.

Nu är väl inte Sverige överlägset bäst heller. Mer utsläpp än alla utvecklingsländer antar jag och på en liknande nivå som många Europeiska länder. Sverige är också till viss del bra på grund av att det finns vattenkraft här i stor skala. De flesta länder har inte den möjligheten.

Tycker väl dock inte man ska överdriva med symbolpolitik och ha en helt annan takt än andra länder (som väl Sverige inte har heller).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg