Knivköp

Jag tycker kombon S1 och U2 funkar. Båda är konvexa så de kan vara lite jiddriga att slipa om man inte lär sig trixet. Nästan alla Fällknivens knivar är konvexa så det är bara att lära sig hur man gör med musmatta och 600-papper. Kombon S1/ PXLwh/ U2 kommer aldrig göra dig ledsen.
En röjarkniv, en för finskärandet och en att ha i fickan hela dagen.

Ett alternativ är ju Sissipuuko M/07. Den är kolstål och har en rak slipfas, lättare att slipa med valfritt verktyg.

EKA har varianter som också fungerar bra.

En billigare variant är Mora 2000, en klassiker i skogen.

Ännu billigare är klassikern Mora 511, för 39 spänn på järnaffären.

Slipa med valfritt verktyg? Då tar jag bilmaskinen!

Ja! Satsa på något härligt skandinaviskt. Jag vet inte vad Pekka Tuominen tar för sina skapelser, men där är vackra grejer, om du kollar på Puukkos.
Lite knepigt att få ihop Bra fiskekniv och skogskniv i ett....blir nog två?
Ett tips på skogskniv för mindre än halva din summa kanske kunde vara Helles nya Gaupe. Rejäl och fin.

/M

Ja, Pekka vet att ta betalt för sina mästerverk... Men ack så vackra :)

Men Helle-knivarna går inte av för hackor de heller. Jag har kikat både på Jegermester och Viking. Två ganska skilda knivar, men ändå väldigt fina. Som jag har fattat det är det väldigt bra knivar med bra stål (men det är det andra som har bättre koll på). http://www.lamnia.fi saluför en hel del av Helle.

Du har trevliga bekymmer, Lasse :) Hoppas att du hittar något trevligt att hänga i bältet!

haha :)

"Slipa med valfritt verktyg? Då tar jag bilmaskinen!"

Se till att testa på en billig kniv först bara :)

fällkniven

Fick hem paketet idag, har ju inte hunnit testa dem direkt, men redan första gången jag tog i dem ingav de en känsla av genuin kvalite. Köper du från fällkniven skulle jag inte tro att du blir besviken
helt klart värt pengarna :) (inget ont om moraknivar) :)

Lite seriösare, skulle jag ha ett överskott i min knivbudget (är fantastiskt nöjd på den fronten egentligen), så skulle jag köpa en wirkkala. Tapios kniv är kanske den vackraste jag sett och skall ju vara en fantastisk brukskniv från vad jag hört. Så en sån skulle jag vilja ha. Någon som vet var man hittar billigast?

Tapio Wirkaalas knivar, om det är den med trekantigt svart skaft du menar, så tillverkas den inte längre. Däremot är den oerhört eftertraktad på samlarmarknaden, på samma sätt som Hackmanns överlevnadskniv och den röda(eller om det var den svarta) fällkniven som ser ut som en balisong.

Cold Steel (host, host) har gjort en kopia, både i Moraknivsklass och en svindyrare med något magiskt stål, men jag vet inte hur bra eller dåliga de är.

Tapio Wirkaalas knivar, om det är den med trekantigt svart skaft du menar, så tillverkas den inte längre. Däremot är den oerhört eftertraktad på samlarmarknaden, på samma sätt som Hackmanns överlevnadskniv och den röda(eller om det var den svarta) fällkniven som ser ut som en balisong.

Intressant det där att de tre knivarna blev samlarobjekt. Virkalan är ju även en av mina drömknivar ända sedan de dar jag stog på ICA-kiosk- macken i övehogdal och dreglade över den som hängde där nåt år i mitten av 70-talet. Ballisongen har jag en av fast en nyare produktion av korsakoski. Darimot har min svåger den röda legendaren från förra seklet. Ingen av dem är väl egentligen välgjord. Hackman kniven har jag bara läst om och sett på bild men vad jag förstår är det väl den som har en liten upplaga och är sällsynt på det viset.

Vad jag tycker är intressant är att Anders L Dahlman prickade in dessa 3 knivar som de tre stora samlarobjekten från nordisk knivproduktion i sin bok, kniven en personlig betraktelse från mitten av 90-talet. Var han ett orakel, var de redan samlarobjekt då eller är det så att den publisitet de gavs då till och med har stärkt samlarvärdet?
Jag tror att man inte ska undervärdera vad den dyre Dahlman haft för påverkan på vårt knivintresse här i Sverige. Tänk på knivspalten under 70-80talen i jaktjournalen samt hans digra knivskrivande i Allt om jakt och vapen. Det här var ju en tid utan internet så utbudet av kunskap för gemene man var mindre, betydligt mindre än nu.

Exempel på andra knivar som fick vår uppmärksamhet genom honom var exvis Puma prospector, Puma four star, Schrade i stort och herritage serien och i synnerhet CH 1 som sedermera blev PH 1 sedan schrade tagit upp den i produktion igen efter påtryckningar från svenska marknaden. Lika var det förresten med Prospektorn som gjordes i en final edition om 1000 knivar efter starka svenska önskemål. Han skrev även mycket om gerber som även de var stora på marknaden. Å andra sidan kanske han testade och skrev om knivar han fick sig tillskickade av starka marknadsaktörer. Vad han visste egentligen om knivar blir lite oklart ibland då han exvis tyckte att knivar i 440 A var bra egghållare men dissade moraknivar som lågklassiga i stålet???? Förvisso var hans artiklar mina bässta godnattsagor i tonåren.

Bosse

Har du tittat på Strömengknivarna? Om man behöver något stort , så kan det vara ett tips. Jag köpte en 9" för någon vecka sedan och första intrycket var att den såg för enkel o billig ut för priset, men.............jag kommer nog att slå till på ytterligare en Sreömeng. Det har blivit en favorit trots sin storlek, så kan det gå........

Stefan B

Intressant det där att de tre knivarna blev samlarobjekt. Virkalan är ju även en av mina drömknivar ända sedan de dar jag stog på ICA-kiosk- macken i övehogdal och dreglade över den som hängde där nåt år i mitten av 70-talet. Ballisongen har jag en av fast en nyare produktion av korsakoski. Darimot har min svåger den röda legendaren från förra seklet. Ingen av dem är väl egentligen välgjord. Hackman kniven har jag bara läst om och sett på bild men vad jag förstår är det väl den som har en liten upplaga och är sällsynt på det viset.

Vad jag tycker är intressant är att Anders L Dahlman prickade in dessa 3 knivar som de tre stora samlarobjekten från nordisk knivproduktion i sin bok, kniven en personlig betraktelse från mitten av 90-talet. Var han ett orakel, var de redan samlarobjekt då eller är det så att den publisitet de gavs då till och med har stärkt samlarvärdet?
Jag tror att man inte ska undervärdera vad den dyre Dahlman haft för påverkan på vårt knivintresse här i Sverige. Tänk på knivspalten under 70-80talen i jaktjournalen samt hans digra knivskrivande i Allt om jakt och vapen. Det här var ju en tid utan internet så utbudet av kunskap för gemene man var mindre, betydligt mindre än nu.

Exempel på andra knivar som fick vår uppmärksamhet genom honom var exvis Puma prospector, Puma four star, Schrade i stort och herritage serien och i synnerhet CH 1 som sedermera blev PH 1 sedan schrade tagit upp den i produktion igen efter påtryckningar från svenska marknaden. Lika var det förresten med Prospektorn som gjordes i en final edition om 1000 knivar efter starka svenska önskemål. Han skrev även mycket om gerber som även de var stora på marknaden. Å andra sidan kanske han testade och skrev om knivar han fick sig tillskickade av starka marknadsaktörer. Vad han visste egentligen om knivar blir lite oklart ibland då han exvis tyckte att knivar i 440 A var bra egghållare men dissade moraknivar som lågklassiga i stålet???? Förvisso var hans artiklar mina bässta godnattsagor i tonåren.

Bosse

Kan bara instämma. Jag minns hur jag började drömma om en Cold Steel SRK efter en av hans artiklar i jaktpressen.

/M

Kniv-Anders bok är en som bör läsas. I min lilla låda vill han genast köpa dem som jag oxså gillade. Det blev ingen affär.

Jag har dahlmans liggandes någonstans. tyckte den var rätt tråkig. Fick den iofs som typ 11-åring för jag var så himla knivfixerad, boken fick avsett syfte, det var inte så himla ball med knivar längre.

Morakniven har tyvärr inte så hög "ballfaktor" när den hänger i bältet, än värre är det nog för en kniv från Biltema, trots att den har gummerat skaft och finns i kolstål...
Jag använder kniv när jag öppnar förpackningar, lagar mat, fixar en grillpinne eller en tältpinne och än så länge har aldrig varken Mora eller Biltema svikit mej.
Min Biltemakniv för 45:- har jag använt dagligdags i jobbet de senaste tre åren utan problem, bara man bryner upp den med jämna mellanrum.
Hade jag en kniv för mer än 300 spänn så skulle jag aldrig våga använda den, nä en sån är nog bäst att ha liggandes i nåt finskåp med riktad belysning och kvittot väl synligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobinEH Dåligt knivköp? Utrustning allmänt 50

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg