Civil olydnad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är Sveriges befolkning ca 0.12% av jordens befolkning, lite över en promille alltså.

Verkar stämma att Sverige släpper ut lite mindre än världssnittet per person.
 
Du har rätt. Vet inte hur jag räknade i natt. Måste ha delat när jag borde ha gångat. Sorry.😞

Å andra sidan hittar jag en uppgift på att vi står för 0,2% av världens utsläpp av koldioxid, inte 0.09. Stämmer det så ligger vi ändå illa till.
 
Ca 1 promille, och Swe utsläpp per person är nästan lägst i EU. Kolla tråden Klimatförändringar Keb krymper, där finns mer diskussioner & siffror.

Det finns en massa aktivister och miljömuppar som gärna hittar på egna och höga siffror, pga egen agenda !
Så det är viktigt att använda officiella siffror, som Eu och myndigheter använder.
 
Senast ändrad:
När det gäller utsläpp och huruvida Sverige per capita släpper ut mer eller mindre än genomsnittet, så beror det på om man menar territoriella emissioner eller konsumtionsbaserat. Kollar man på territoriella emissioner av CO2 så ligger Sverige på ca 3,6 ton/capita - det ligger under det globala medlet som ligger på ungefär 4,8 ton/capita. I konsumtionsbaserad statistik så ligger vi något över med 6,5 ton/capita men det är ju ett mer komplext mått. Att vi belastar/släpper ut mer än genomsnittet är därför en sanning med modifikation - ja och nej och jag skulle nog knappast hävda att vi släpper ut 'betydligt mer per capita'.

Första bilden nedan visar hur Sverige sedan toppen under början av 1970-talet successivt minskat utsläppen. Andra bilden visar hur vi sedan 1990 ser en utveckling där ökande utsläpp av CO2 i Sverige inte längre är positivt korrelerad med ekonomiskt tillväxt. Vi har en betydligt större ekonomi nu än 1990, men släpper samtidigt ut avsevärt mindre per capita.

Jämför man med världens folkrikaste land, Indien så ser man att i Indien är ökningen av BNP/capita fortfarande korrelerad med ökning av CO2-emissioner. De har ökat sin ekonomi avsevärt sedan 1990, men också ökat utsläppen rejält och kommer sannolikt snart gå om oss när det gäller utsläpp per capita. Liknande kan man se också för Kina (som släpper ut mer än Sverige per capita såväl när det gäller territoriella som konsumtionsbaserade utsläpp).

Hur jag än vänder och vrider på statistiken så har jag svårt att se att Sverige skulle utmärka sig på ett särskilt negativt sätt. I den globala skolklassen är vi definitivt inte klassens enfant terrible och vi har också visat att det går att kombinera ekonomisk tillväxt med minskande utsläpp. Sure, det går alltid att göra mer, och förhoppningsvis så kommer vi successivt bli bättre och bättre och med tiden konvertera både industri- och transporter, men det blir rätt fånigt att som det ibland görs, skuldbelägga de som tar bilen till affären eller gör en roadtrip på semestern.

On Topic så brukar vi vara rätt duktiga på att sortera, men jag märker att jag där vi bor nu, rätt ofta kör plast, papp och glas till närmaste återvinningsstation, för att kärlen blir fulla mellan tömningarna.

co-emissions-per-capita.png




co2-emissions-and-gdp-per-capita.png

co2-emissions-and-gdp-per-capita (kopia).png
 

Bilagor

  • per-capita-co2-vs-average.png
    per-capita-co2-vs-average.png
    560.7 KB · Visningar: 15
  • co2-emissions-vs-gdp.png
    co2-emissions-vs-gdp.png
    1.1 MB · Visningar: 16
Nu är Sveriges befolkning ca 0.12% av jordens befolkning, lite över en promille alltså.
Verkar stämma att Sverige släpper ut lite mindre än världssnittet per person.

Där ser man. Jag skulle naturligtvis inte ha litat blint på uppgifterna i tråden, utan kollat/räknat själv. Åtminstone felräkningen på andelen av jordens befolkning är så uppenbar att jag skulle ha reagerat. Utsläpps/capita är ju svårare och som framgår även beroende på hur man räknar.
Så stort tack till dig Aldebaran för att du reder ut begreppen.
 
Topic är fortfarande vad för civil olydnad ni ägnar er åt beträffande miljöfrågor som ex våra politiker försöker få oss att tänka på.

5 sidor off topic är inte ok mods, så jag föreslår att ni slänger den här tråden bland hushållsavfall.
 
Varje gång jag tar bilen tillåtervinningsstationen för att slänga diverse emballage och panta PET-flaskor och burkar så funderar jag över miljönyttan av det. Annars är jag väl litet småslö med källsorteringen i mitt enmanshushåll men känner mig varken som en skurk, en hjälte eller ens en rebell på grund av den saken.
 
Hammarö kommun utanför Karlstad har ett testprojekt att hämta återvinningsavfallet hos medborgarna. Det ska tilläggas att Hammarö är en liten kommun.
 
"Sybolpolitik" är bara ett av alla idiotiska buzzwords som sprids. Så fort man inte orkar göra något för att ändra sitt bekväma liv så kallar man det "symbolpolitik" och tycker att man har ryggen fri.
Nja, snarare något som införs för att sprida en känsla att man gör något bra och viktigt (gärna något som inbringar skatteintäkter) men där effekten är försumbar i det stora hela.

Plastkasseskatten är ett utmärkt exempel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg